Denna sidan omtalar något av det jag tänker på iallafall:
"Om ni däremot vill bygga ett komplementbostadhus tillkommer vissa krav som behöver uppfyllas, exempelvis energi- och tillgänglighetskrav. Våra Attefallshus uppfyller normalt gällande energikrav enligt BBR. En betydande skillnad som även kan påverka byggnadens utformning är att en Atteffalls bostad, precis som en vanlig villa, måste vara tillgänglighetsanpassad för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Detta innebär att bland annat kök, badrum och dörröppningar måste hålla vissa mått. Tillgänglighetskraven sträcker sig även utanför byggnaden."

https://husverket.se/nyheter/attefallshus-komplementbyggnad-eller-komplementbostadshus/?gad_source=1

Kan ett "komplementbostadshus" vara första huvudbygget på en nyetablerad tomt tro?

Hosse Hosse skrev:
Denna sidan omtalar något av det jag tänker på iallafall:
"Om ni däremot vill bygga ett komplementbostadhus tillkommer vissa krav som behöver uppfyllas, exempelvis energi- och tillgänglighetskrav. Våra Attefallshus uppfyller normalt gällande energikrav enligt BBR. En betydande skillnad som även kan påverka byggnadens utformning är att en Atteffalls bostad, precis som en vanlig villa, måste vara tillgänglighetsanpassad för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. Detta innebär att bland annat kök, badrum och dörröppningar måste hålla vissa mått. Tillgänglighetskraven sträcker sig även utanför byggnaden."

[länk]

Kan ett "komplementbostadshus" vara första huvudbygget på en nyetablerad tomt tro?
Nej, den måste byggas vid en befintlig byggnad.

• Gilla
L8ttas och 1 till
  • Laddar…
Som sagt det du kan bygga i nuläget är exakt det du har bygglov för. Du kan inte bygga en bygglovsfri attefallsstuga, eller ens en friggebod. Dessa är bara bygglovsfria om de byggs som komplement till en bef. huvudbyggnad.

Skall du bygga något annat än det du har lov för, så behöver du ett nytt bygglov. Man kan bygga ett attefallshus som bygglovspliktigt minihus. Men då är det alltså inte ett bygglovsfritt attefallshus längre.

• Gilla
/nenne och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt det du kan bygga i nuläget är exakt det du har bygglov för. Du kan inte bygga en bygglovsfri attefallsstuga, eller ens en friggebod. Dessa är bara bygglovsfria om de byggs som komplement till en bef. huvudbyggnad.

Skall du bygga något annat än det du har lov för, så behöver du ett nytt bygglov. Man kan bygga ett attefallshus som bygglovspliktigt minihus. Men då är det alltså inte ett bygglovsfritt attefallshus längre.
Exakt. Nytt bygglov förstår jag att jag behöver oavsett, men jag är osäker på att ett litet attefallshus kan godkännas som huvudbyggnad. Tänker på ev trapper, loft, små bad etc. Men då vet jag att det är möjligt iallafall😅 Tack!

Hosse Hosse skrev:
Exakt. Nytt bygglov förstår jag att jag behöver oavsett, men jag är osäker på att ett litet attefallshus kan godkännas som huvudbyggnad. Tänker på ev trapper, loft, små bad etc. Men då vet jag att det är möjligt iallafall😅 Tack!
Det är viktigt att du ansöker om att bygga ett fritidshus. Alla undantag som krävs utgår från detta.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ggnadsverk-tomter-mm/byggnadsverk/fritidshus/

Ett attefallshus är kanske inte det bästa att ni utgår från. Där är det mycket kompromisser för att verkligen komma ner i kvadratmeter. Med bygglov har ni inte den begränsningen och kanske kan kliva upp något i yta för att få en betydligt bättre första stuga.

• Gilla
L8ttas och 1 till
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Det är viktigt att du ansöker om att bygga ett fritidshus. Alla undantag som krävs utgår från detta.

[länk]

Ett attefallshus är kanske inte det bästa att ni utgår från. Där är det mycket kompromisser för att verkligen komma ner i kvadratmeter. Med bygglov har ni inte den begränsningen och kanske kan kliva upp något i yta för att få en betydligt bättre första stuga.
Jepp, sökte om fritidshus sist också.

Hosse Hosse skrev:
Som sagt var gäller inte dom kraven om man bygger ett fritidshus. Fördelen med att utgå ifrån en attefallsbyggsats är, förutom priset, att man får färdiga ritningar och det underlag som behövs för att söka bygglov. Nackdelen är väl kanske att man skulle behöva 10 kvadratmeter till för att få ett välfungerande hus...

• Gilla
Hosse
  • Laddar…
Hosse Hosse skrev:
För ca 5 år sen köpte vi granntomten till stugan. Mest för att slippa ha grannar så tätt på pluss att vår brunn var på den nya tomten. Vi fick det "billigt" och tänkte först bara låta det vara med det, men så sa en byggvänn att vi bör söka om bygglov innan vi slår till. Det gjorde vi och vi fick ritat en stuga på ca 100 kvadratmeter. Ett plan. Strandskydd, miljökontoret och allt gick faktiskt bra och vi fick bygglov. Detta är ni i Maj 5 år sen. Innan det hade gått 2 år grovschaktade vi tomten och sa därmed att bygget var påbörjat.
Vi bor i Norge och är 56 mil från stugan/tomten. Inte länge efter att vi fick bygglovet kom Covid och vi kunde inte vara i stugan under lååång tid pga norska regler under Covid. Så fick vi en del fukt, svamp och vattenskador i existerande stuga som kostade skjortan och försäkringen täkte typ ingenting. Så efter detta gick räntan i taket. Allt detta har fört till att vi inte vågat statsa på detta planlagda nybygge. Rent ekonomisk har det passat mycket dårligt.
Nu går ju bygglovet ut i maj i år. Vi har som sagt bara grovschaktat tomten. Vi har inte chans att hinna bygga nåt. Vi kan heller inte lägga dom 2,5-3 mille detta skulle kosta oss.
Vilka alternativ säger ni att vi sitter med? Vi har ju lust att få en till stuga där så snart som möjligt. Vi är också rädd att reglerna blir strängare med åren med tanke på stransskydd och allt. Detta är 70 meter från vattenkanten, men mellan det är en väg och vår existerande stuga.
Det vi kanske kan hosta upp nu är 1 mille. Det får vi inte en stuga för inkluderat vatten, avlopp och ström.
Jag har 1000 frågor, men dom mest centrala är:
- Vad händer när bygglovet löpt ut? Vi måste återställa platsen, men det vi har gjort är bara att flytta massor och rätat av samt gjort en avstickare på en traktorväg.
- Vad är chanserna för att förlänga bygglovet? Har läst att man kan få förlängt upp till 15 år totalt. Vad ska till för det?
- Om vi går på en budgetlösning nu som tex ett minihus till 7-800.000 kr. Kan man få det godkänt som ett nybygge fritidshus på en nystyckad tomt utan tidigare bebyggelse? Och kan jag återanvända nåt att bygglovet, eller blir det ett helt nytt bygglov med allt som ska till?
- Vart startar jag med detta egentligen? Kommunen eller via en byggherre?

Mycket tacksam för inspel på vårt totalt misslyckade projekt så långt... (bild lånad från Blocket.se)
På förhand tack!!
Vad ska du ha för båda tomterna? du verkar ha annat att tänka på så jag kan köpa loss dom💸

• Gilla
-Björn-
  • Laddar…
Om steg 1 nedan ej fungerar och det är prioriterat för er är att få till ett bygge före bygglovet löper ut, mer än att så snabbt som möjligt kunna använda den nya stugan föreslår jag att ni gör steg 2 nedan för att minimera risken för ett avslag för ett nytt bygglov pga exempelvis strandskydd och ev. nya tjänstemän eller nya riktlinjer hos kommunen. 1. Börja med att ring till kommunens bygglovavdelning utan att säga namn och fastighet och fråga vad som gäller om det blir förseningar i ett nybygge så att man spräcker 5-årsregeln. Ej första gången det händer i historien. Troligtvis kan man lösa det på ett smidigt sätt. Att byggnationer blir försenade är mycket vanligt.
2. Om 5-årsregeln ändå är stenhård i er kommun bygg väldigt snabbt upp grunden, regelstommen med utsidan på ytterväggarna, samt takstolarna med takets ytskikt för det hus på 100 kvm som ni fått bygglov för. Dvs ett oisolerat skal. Det bör kunna göras för 1 Msek. Då är byggnaden uppförd och ni tappar ej fastighetsvärdet i en byggnad på 100 kvm jämfört med ett minihus och mitigerar risken att ej få ett nytt bygglov för huset ni egentligen vill ha. Sedan kan ni i lugn och ro färdigställa allt invändigt när ekonomin tillåter det.
Men börja med steg 1. Lycka till.
// Jag är arkitekt som hjälpt alla stora fastighetsbolag i Sverige sedan 2009. Har i 7 år varit kontorschef på ett av Sveriges största arkitektkontor. Är sedan något år egen konsult.

Redigerat:
  • Gilla
kilank och 1 till
  • Laddar…
Hosse Hosse skrev:
Ja, precis. Attefallare eller minihus. Men kan detta bli godkänt som första boenheten på en ny tomt? När vi var i möte med kommunen sist så pratade dom om minsta storlek på badrum och handikappvänlighet etc. Till trots för att det var prat om ett fritidshus. Där passar ju aldri attefallare eller minihus in🙀

Ja, jag blir byggherre ja. Efter 26 år i Norge är jag kass på svenska begrepp😂 Sorry!
Ja det kan det. Vi har ansökt och byggt ett nytt (första hus) på 30 kvm på en stor tomt. Inget hus där tidigare så det är inte en Attefallare eller Friggebod. Ni har små minihus i Norge eller mikrohus kallar de dem , Norske Mikrohus AS.

• Gilla
Hosse
  • Laddar…
Hosse Hosse skrev:
Vi har en "samordnande kontrollansvarlig" i projektet och han sa att han registrerat projektet som påbörjat i förbindele med schaktningen.

Ja, det är nog lösningen att gå för nåt mycket mindre och enklare. MEN hur smått kan man bygga egentligen? Och varför skulle inte en attefallare då kunna bli godkänt på första bygge på en ny etablerad tomt om det går fint med ett minihus?
Attefall är ju en komplementbyggnad precis som friggebod. Vi höll på med det där också när vi skulle bygga nytt. Ville bygga attefall först för att kunna bo i det under husets byggtid men det är strängt förbjudet.

Först måste huvudbyggnaden uppföras slutbesiktas och få ett slutbesked. Först då får man påbörja att bygga attefall och friggebod.

Så även om du skulle bygga ett hus som är 30m2 såär det inte ett attefallshus om det inte finns en annan huvudbyggnad.

vet inte exakt vad som gäller om man skallbygga ”fritidshus” men normalt sett så omfattas väl alla nyproduktioner och större renoveringar av kraven på tillgänglighet.

Då är det ju minst 90-dörrar till allt på första plan, vändmått för rullstolar på 1300mm, fria passagemått i kök, tröskelhöjder, parkeringsplats i nivå med entreplan osv osv.

• Gilla
Hosse
  • Laddar…
M Michael Matern skrev:
Då är byggnaden uppförd och ni tappar ej fastighetsvärdet i en byggnad på 100 kvm jämfört med ett minihus och mitigerar risken att ej få ett nytt bygglov för huset ni egentligen vill ha.
Kan du underbygga detta påstående med fakta?

Det låter som ett riskabelt råd. Utan slutbesked (som inte går att få med ett skal) så måste ett nytt bygglov sökas då det tidigare förfallit.

Om det då får avslag (hårdare strandskydd etc) väntar föreläggande om rivning och 1 MSEK är förlorade.

Väldigt mycket mindre risk med att söka nytt direkt.

• Gilla
Hosse
  • Laddar…
J Josefwid skrev:
Attefall är ju en komplementbyggnad precis som friggebod. Vi höll på med det där också när vi skulle bygga nytt. Ville bygga attefall först för att kunna bo i det under husets byggtid men det är strängt förbjudet.

Först måste huvudbyggnaden uppföras slutbesiktas och få ett slutbesked. Först då får man påbörja att bygga attefall och friggebod.

Så även om du skulle bygga ett hus som är 30m2 såär det inte ett attefallshus om det inte finns en annan huvudbyggnad.

vet inte exakt vad som gäller om man skallbygga ”fritidshus” men normalt sett så omfattas väl alla nyproduktioner och större renoveringar av kraven på tillgänglighet.

Då är det ju minst 90-dörrar till allt på första plan, vändmått för rullstolar på 1300mm, fria passagemått i kök, tröskelhöjder, parkeringsplats i nivå med entreplan osv osv.
Du kan välja mellan 'fritidshus' eller 'åretrunthus', båda kräver bygglov men fritidshus har färre krav. Första huset på en tomt är huvudbyggnaden oavsett storlek.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi har en fin Villavagn på 40kvm till salu.
Bott i den i 3 år då vi byggde vårt hus. Nytt badrum o nytt kök o mesta elen ny.
Finns kamin till den och ett lite tillbygge som används som hall och tvättstuga.
Kanske ett alternativ för 200kkr?

• Gilla
Hosse
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Kan du underbygga detta påstående med fakta?

Det låter som ett riskabelt råd. Utan slutbesked (som inte går att få med ett skal) så måste ett nytt bygglov sökas då det tidigare förfallit.

Om det då får avslag (hårdare strandskydd etc) väntar föreläggande om rivning och 1 MSEK är förlorade.

Väldigt mycket mindre risk med att söka nytt direkt.

• Text på en webbsida om bygglovsfria åtgärder för en- och tvåbostadshus enligt plan- och bygglagen, inklusive länkar till relaterade domar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.