För ca 5 år sen köpte vi granntomten till stugan. Mest för att slippa ha grannar så tätt på pluss att vår brunn var på den nya tomten. Vi fick det "billigt" och tänkte först bara låta det vara med det, men så sa en byggvänn att vi bör söka om bygglov innan vi slår till. Det gjorde vi och vi fick ritat en stuga på ca 100 kvadratmeter. Ett plan. Strandskydd, miljökontoret och allt gick faktiskt bra och vi fick bygglov. Detta är ni i Maj 5 år sen. Innan det hade gått 2 år grovschaktade vi tomten och sa därmed att bygget var påbörjat.
Vi bor i Norge och är 56 mil från stugan/tomten. Inte länge efter att vi fick bygglovet kom Covid och vi kunde inte vara i stugan under lååång tid pga norska regler under Covid. Så fick vi en del fukt, svamp och vattenskador i existerande stuga som kostade skjortan och försäkringen täkte typ ingenting. Så efter detta gick räntan i taket. Allt detta har fört till att vi inte vågat statsa på detta planlagda nybygge. Rent ekonomisk har det passat mycket dårligt.
Nu går ju bygglovet ut i maj i år. Vi har som sagt bara grovschaktat tomten. Vi har inte chans att hinna bygga nåt. Vi kan heller inte lägga dom 2,5-3 mille detta skulle kosta oss.
Vilka alternativ säger ni att vi sitter med? Vi har ju lust att få en till stuga där så snart som möjligt. Vi är också rädd att reglerna blir strängare med åren med tanke på stransskydd och allt. Detta är 70 meter från vattenkanten, men mellan det är en väg och vår existerande stuga.
Det vi kanske kan hosta upp nu är 1 mille. Det får vi inte en stuga för inkluderat vatten, avlopp och ström.
Jag har 1000 frågor, men dom mest centrala är:
- Vad händer när bygglovet löpt ut? Vi måste återställa platsen, men det vi har gjort är bara att flytta massor och rätat av samt gjort en avstickare på en traktorväg.
- Vad är chanserna för att förlänga bygglovet? Har läst att man kan få förlängt upp till 15 år totalt. Vad ska till för det?
- Om vi går på en budgetlösning nu som tex ett minihus till 7-800.000 kr. Kan man få det godkänt som ett nybygge fritidshus på en nystyckad tomt utan tidigare bebyggelse? Och kan jag återanvända nåt att bygglovet, eller blir det ett helt nytt bygglov med allt som ska till?
- Vart startar jag med detta egentligen? Kommunen eller via en byggherre?

Mycket tacksam för inspel på vårt totalt misslyckade projekt så långt... (bild lånad från Blocket.se)
På förhand tack!!

• Bygglovsritning för en 100 kvm stuga med planlösning och fasadvy, visar rumfördelning med kök, sovrum, badrum och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Karta över tomt och områden kring ett planerat nybygge vid en strand, med markerad ny byggplats.
    Skapa konto
  • Litet modernt hus i vitt med stora fönster, belyst utifrån i mörker omgivna av snö på marken.
    Skapa konto
Hosse Hosse skrev:
- Vad är chanserna för att förlänga bygglovet? Har läst att man kan få förlängt upp till 15 år totalt. Vad ska till för det?
Det gäller enbart tidsbegränsade bygglov, så det är inte aktuellt för er del.

Tyvärr finns det ingen möjlighet för kommunen att förlänga byggloven.
(Det motioneras ibland om att ändra det, men det senaste jag såg var en motion som avslogs 2021, så av någon orsak verkar det finnas en politisk vilja att låta regelverket fortsätta som det är.)

Det enklaste är nog att ansöka om ett nytt bygglov. Ni har ju en tämligen god "ursäkt" till att bygget inte blivit slutfört i tid. Då kan ni även föra in justeringar så att huset passar er budget bättre.

Jag skulle nog börja med att kontakta byggnadsnämnden och föra en dialog med dem nu, *innan* bygglovet löper ut.

• Gilla
kilank och 6 till
  • Laddar…
Budgeten låter som ett attefallshus på ca 30 kvm. Går att komma ner i kostnad men då är det du som behöver göra allt arbete i princip.

Det är du som är byggherre så du inte blandar ihop det med en entreprenör.

• Gilla
Mikch och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det gäller enbart tidsbegränsade bygglov, så det är inte aktuellt för er del.

Tyvärr finns det ingen möjlighet för kommunen att förlänga byggloven.
(Det motioneras ibland om att ändra det, men det senaste jag såg var en motion som avslogs 2021, så av någon orsak verkar det finnas en politisk vilja att låta regelverket fortsätta som det är.)

Det enklaste är nog att ansöka om ett nytt bygglov. Ni har ju en tämligen god "ursäkt" till att bygget inte blivit slutfört i tid. Då kan ni även föra in justeringar så att huset passar er budget bättre.

Jag skulle nog börja med att kontakta byggnadsnämnden och föra en dialog med dem nu, *innan* bygglovet löper ut.
Ok! Tusen tack! Exakt såna svar jag hoppades på! Tar kontakt med byggnadsnämnden.

LaszloToth LaszloToth skrev:
Budgeten låter som ett attefallshus på ca 30 kvm. Går att komma ner i kostnad men då är det du som behöver göra allt arbete i princip.

Det är du som är byggherre så du inte blandar ihop det med en entreprenör.
Ja, precis. Attefallare eller minihus. Men kan detta bli godkänt som första boenheten på en ny tomt? När vi var i möte med kommunen sist så pratade dom om minsta storlek på badrum och handikappvänlighet etc. Till trots för att det var prat om ett fritidshus. Där passar ju aldri attefallare eller minihus in🙀

Ja, jag blir byggherre ja. Efter 26 år i Norge är jag kass på svenska begrepp😂 Sorry!

vcx
Det kan knappast var ett problem att hitta ett litet hus för knappa miljonen med tanke på situationen hos landets hustillverkare. Finns flera hus hos tex. Hudikhus och CA-boden för dom pengarna. Sen ligger det en auktion på ett fritidshus på Psauction nu.

• Gilla
Hella Hansen och 2 till
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Det kan knappast var ett problem att hitta ett litet hus för knappa miljonen med tanke på situationen hos landets hustillverkare. Finns flera hus hos tex. Hudikhus och CA-boden för dom pengarna. Sen ligger det en auktion på ett fritidshus på Psauction nu.
Precis, och detta ligger i Hudiksvall så då är Hudikhus aktuellt. Men blir det godkänt som enda boenhet på tomten?

• Gilla
StefanAllan
  • Laddar…
vcx
Hosse Hosse skrev:
Precis, och detta ligger i Hudiksvall så då är Hudikhus aktuellt. Men blir det godkänt som enda boenhet på tomten?
Enklast är väl att höra med kommunen, för jag antar att detta är utanför detaljplan, men ska du ha det som fritidshus så måste det väl vara godkänt att bygga just ett fritidshus...

• Gilla
Hosse
  • Laddar…
Hosse Hosse skrev:
Men kan detta bli godkänt som första boenheten
Nej, för att få bygga enligt attefallsreglerna måste det redan finnas ett bostadshus på fastigheten. Det är däremot inget som hindrar att bygga ett likadant hus, fast med ett traditionellt bygglov om man skulle vilja.

• Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
Men om vi antar att det egentligen är ett lite större hus som du skulle vilja ha, Är det inte bättre då att söka nytt bygglov för det, så har du 5 år till på dig att få ihop ekonomin? Och så länge du har ett giltigt bygglov så är du i princip skyddad mot eventuella ändringar i bygglagarna (helt säker kan man aldrig vara).

Vill du bygga ett litet hus nu, så måste du iallafall söka nytt bygglov för det.

• Gilla
Hosse
  • Laddar…
Sök bygglov för det du har råd att uppföra nu, placera det så på tomten att du i framtiden kan använda det som gästhus om du bygger större.

Vad som gäller i framtiden med bygglov och tillstånd vet vi inte, kanske får man inte bygga alls så strandnära, kanske är ideerna om bygglovsbefriade "Sverige hus" fullt införda.

• Gilla
kilank och 3 till
  • Laddar…
Ert bygglov är troligen redan ogiltigt. Att grovschakta tomten är nornalt inte att starta "De egentliga byggnadsarbetena".

Så ställ in er på att söka nytt alldeles oavsett.

Att planera gäststuga nu med en plan för hur en senare huvudbyggnad kan placeras lät som ett bra förslag.

Om det inte passar eller som alternativ kan ni bygga ett mindre hus som ritas så att det lätt går att bygga till i framtiden. Dvs planera det så en tillbyggnad blir både estetiskt tilltalande och praktisk genomförbar.

• Gilla
L8ttas och 3 till
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Ert bygglov är troligen redan ogiltigt. Att grovschakta tomten är nornalt inte att starta "De egentliga byggnadsarbetena".

Att planera gäststuga nu med en plan för hur en senare huvudbyggnad kan placeras lät som ett bra förslag.

Om det inte passar eller som alternativ kan ni bygga ett mindre hus som ritas så att det lätt går att bygga till i framtiden. Dvs planera det så en tillbyggnad blir både estetiskt tilltalande och praktisk genomförbar.
Vi har en "samordnande kontrollansvarlig" i projektet och han sa att han registrerat projektet som påbörjat i förbindele med schaktningen.

Ja, det är nog lösningen att gå för nåt mycket mindre och enklare. MEN hur smått kan man bygga egentligen? Och varför skulle inte en attefallare då kunna bli godkänt på första bygge på en ny etablerad tomt om det går fint med ett minihus?

Hosse Hosse skrev:
dd att reglerna blir strängare me
Hosse Hosse skrev:
Vi har en "samordnande kontrollansvarlig" i projektet och han sa att han registrerat projektet som påbörjat i förbindele med schaktningen.

Ja, det är nog lösningen att gå för nåt mycket mindre och enklare. MEN hur smått kan man bygga egentligen? Och varför skulle inte en attefallare då kunna bli godkänt på första bygge på en ny etablerad tomt om det går fint med ett minihus?
Hej, ska du bygga ett hus bara för att bygglovet går ut, jag vet inte, jag vet att byggloven är dyra så men kanske rimligt att bida sin tid och göra rätt på en gång, det är ändå mycket pengar vi pratar om i totalen, jag har byggt 78kvm för det tycker jag blev rätt, att lägga 100 tals och pengar på ett ..nej, fråga om bygglovet kan förlängas pga den trista timingen, alternativt försök få kortare / billigare handläggning, framförallt prata med bygglovsavdelningen, har byggt i 2 olika kommuner och kan bara infa om att det är enorm skillnad

Q qvirre skrev:

eller garage ? // ett välbyggt garage kan lätt omvandlas till rimlig gäststuga/ gästuga + garage?

• Gilla
gusse99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.