Jag tycker att man skall hålla sig till att utföra den fasta installationen på ett korrekt sätt. Sen kan apparaten kopplas med adapter CEE316 till CEE416.

U Uffe A skrev:
Jag har aldrig, och kommer aldrig att lämna ifrån mig en istallation eller inkoppling som inte är säker eller slutförd på rätt sätt
Inte jag heller, så där är vi nog sams. Men nu står du på ett jobb ( inte i skolan ) och kopplar så saker ska fungera, bra, men frugan ringer och säger, du måste komma hem direkt och det är fredag kl 15:00 ( orsak kan utelämnas ), vad gör du då när en del av hus/verkstad inte fungerar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag är lite förvånad att ingen föreslagit ”lösningen” att ful-nolla uttaget med en FK från jorden till nollan i uttaget (y)

J jonaserik skrev:
Inte jag heller, så där är vi nog sams. Men nu står du på ett jobb ( inte i skolan ) och kopplar så saker ska fungera, bra, men frugan ringer och säger, du måste komma hem direkt och det är fredag kl 15:00 ( orsak kan utelämnas ), vad gör du då när en del av hus/verkstad inte fungerar.
Jag säger till henne att jag kommer när jag är klar, svårare är det inte.
Skulle det vara livsviktigt så åker jag givetvis hem direkt men lämnar inte kunden med en installation som är tillfällig och inte utförd enligt gällande regler.
Det handlar om yrkesheder och sunt förnuft

S stugan_i_skogen skrev:
Jag är lite förvånad att ingen föreslagit ”lösningen” att ful-nolla uttaget med en FK från jorden till nollan i uttaget (y)
Ja du alla sätt är bra utom dom dåliga:(

J jonaserik skrev:
Ja du alla sätt är bra utom dom dåliga:(
Och en del av förslagen här är dåliga :confused:

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Och en del av förslagen här är dåliga :confused:
Men för att kunna köra en vedmaskin några dar kan man väl göra en lösning som fungerar tillfälligt tills elektriker kommer när lösningen inte är farlig för det ändamålet

• Gilla
udihow
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Men för att kunna köra en vedmaskin några dar kan man väl göra en lösning som fungerar tillfälligt tills elektriker kommer när lösningen inte är farlig för det ändamålet
Har du läst och förstått inläggen från de som har kunskap och erfarenhet av elinstallationer?
Om inte så läs genom inläggen en gång till

U Uffe A skrev:
Har du läst och förstått inläggen från de som har kunskap och erfarenhet av elinstallationer?
Om inte så läs genom inläggen en gång till
Nu får du väl sluta med att kvirra på andra, oavsett att du ska vara en perfektionist i ditt yrke inom skolväsendet. Klart du ska hålla dig inom ramarna i att lära ut. Nu talar vi om det verkliga livet i universum och där finns varianter på allt. Nu talas det om att få snurr på maskiner, rena 400 V och var är det farligt/livsviktigt att nollan finns med i säkerhetssynpunkt. Sägs 4 pol BLÅ uttag. någon skillnad på blå och röd, javist 4 eller 5 hål. Det vet inte en maskin om, utan vill ha 400 V och det får den även om du skarvar med sockerbitar/wago. Så till sist vart tog TS vägen , troligtvis så fick hen nog med alla krussiduller som framfördes här och la av. TS fick nog av texterna tillräckligt med info för att göra som hen vill med uttaget, på ett sätt som fungerar.

J jonaserik skrev:
Nu får du väl sluta med att kvirra på andra, oavsett att du ska vara en perfektionist i ditt yrke inom skolväsendet. Klart du ska hålla dig inom ramarna i att lära ut. Nu talar vi om det verkliga livet i universum och där finns varianter på allt. Nu talas det om att få snurr på maskiner, rena 400 V och var är det farligt/livsviktigt att nollan finns med i säkerhetssynpunkt. Sägs 4 pol BLÅ uttag. någon skillnad på blå och röd, javist 4 eller 5 hål. Det vet inte en maskin om, utan vill ha 400 V och det får den även om du skarvar med sockerbitar/wago. Så till sist vart tog TS vägen , troligtvis så fick hen nog med alla krussiduller som framfördes här och la av. TS fick nog av texterna tillräckligt med info för att göra som hen vill med uttaget, på ett sätt som fungerar.
Fattar inte vad du menar
Blå CEE utag har jag bara sett med tre poler
Fas, nolla och jord dessa kallas även husvagns uttag och är avsedda för enfas
De röda är trefas, finns både som fyrpoliga och fempoliga
Hoppas att Ts är förståndig och väljer att ta åt sig av de inläggen som är bra här.

tommib
Nej, det som hänvisas till är CEE316. Röda sådana eftersom det rör sig om 400 V huvudspänning.

I övrigt håller jag helt med om att det är just CEE316 som bör installeras här och sen byter man stickpropp på maskinen. Provisorier tenderar att bli permanenta. Jag oroar mig också lite för detta med byggcentralen, vad har den för roll i det hela? Leverera en JFB+säkring? I så fall görs det bäst i den fasta installationen med lämplig kapsling.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Är det verkligen sådan panik med veden så finns det en g:a tillförlitlig lösning och det heter såg och yxa. Fungerar helt utan fulkopplingar.

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
tommib
U Uffe A skrev:
Blå CEE utag har jag bara sett med tre poler
Här ja. I grannlandet torde det dock finnas blå med flera poler
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309

Kolla bilden i hörnet, fempolig blå. Överlag så är det en bra artikel som förklarar färgkodningen i systemet. Eftersom jag ändå är på ämnet så länkade elmont faktiskt fel kontaktdon i #3, det är ett svart don som är för 500 V och kommer inte passa med ett "vanligt" CEE316 pga placeringen av nycklingen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Här ja. I grannlandet torde det dock finnas blå med flera poler
[länk]

Kolla bilden i hörnet, fempolig blå. Överlag så är det en bra artikel som förklarar färgkodningen i systemet. Eftersom jag ändå är på ämnet så länkade elmont faktiskt fel kontaktdon i #3, det är ett svart don som är för 500 V och kommer inte passa med ett "vanligt" CEE316 pga placeringen av nycklingen.
:oops:Jag såg bara en svartvit bild där proppen hade 4 stift och högg till utan att tveka:oops:

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib
Det där är lite lurigt faktiskt eftersom det i ljud/ljusbranschen förekommer svarta CEE-don för estetikens skull men de är egentligen otillåtna enligt standarden.

Även solen har sina fläckar ;)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.