U Uffe A skrev:
Har du läst och förstått inläggen från de som har kunskap och erfarenhet av elinstallationer?
Om inte så läs genom inläggen en gång till
Jag har läst dom o vet hur vi brukar göra på landsbygden där vi behöver maskiner fortare än vad man kan få dom lagade så då kan man låna av grannen t.ex eller göra provisoriska rep o dit hör TS fråga tycker jag iaf
 
J jonaserik skrev:
<då har ni ayy svara på följande . 1 Ska TS vara ytan maskiner som är bestyckade med stickpropp 5 -polig och inte kunna använda någon 2 Byta till en Semko på maskinen. 3 Byta till ett uttag på väggen 5 -poligt som går att använda när 5-ledaren kommer på plats.
1: JA
2: NEJ, NEJ och åter NEJ.
3: NEJ, NEJ och åter NEJ.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack ska ni ha allihopa för era svar och synpunkter! Trevligt att min fråga engagerade så pass många.

Mina tankar från början gick ungefär såhär:

• Semko-17, bonddräparen, ska vi inte ha, det ska bara bort liksom. Vi byter till CEE. Då märktes att nolla inte var framdraget (trots 5 poler i Semko-donet).

• Maskinerna jag ska köra har 5-poliga CEE-kontakter och kräver inte nolla, det gör alltså inget om nollstiftet i CEE-uttaget inte är inkopplad till just dessa maskiner, det blir inte avkall på personsäkerheten. Att det är formfel, sakfel, behörighetsfel och säkert fler fel, är en annan femma. Elektriker får komma och dra ny kabel med fem ledare.

• Om elektriker inte kommer inom rimlig tid (svårt att få fram här ute), så kommer iaf jag själv att veta att nolla saknas i uttaget, men tidens tand är ibland svår mot minnet, samt att det kommer att komma folk efter mig. Man ska kunna förvänta sig att om en kontakt passar i ett uttag, så ska det inte vara några konstigheter. Största risken som jag själv kan se är att det i framtiden ansluts någon dyr trefasmaskin som kräver nolla, och maskinen går då sönder. Eller att en byggcentral ansluts och 230-uttagen i den används, varpå de anslutna apparaterna går sönder.

Vad vet jag, det är ju ganska lite i ärlighetens namn, kanske kan apparater som kräver nolla börja brinna om de inte får nolla..?

Därför märker vi upp uttaget på ett varaktigt vis att nolla saknas, samt fysiskt pluggar nollhylsan i uttaget.

• Nolla har enligt min begränsade förståelse inte primärt som uppgift att skydda personer, men jag kan ju ha missat något eftersom jag inte är elektriker och därmed inte borde pilla med sådana här saker, så jag frågar intelligentian på Byggahus.

Av svaren jag fått här att döma, så tolkar jag det som att det hade gått bra att göra som jag tänkte, om man ser till personsäkerhet. Jag har iaf inte förstått hur det skulle kunna bli farligt..?

Men svaren har också varit tydliga med att det ändå är fel, och det vore bättre att sätta ett CEE-316 uttag på väggen. Ett sådant är nu beställt, tillsammans med en CEE-316 kontakt till min skarvkabel som ska dras till vedbacken.

I änden på den kabeln behåller jag CEE-416 kontakten, vilken kopplas till en byggcentral. @tommib undrade om den, bra fråga! Svaret är att den kommer att användas för att jag ska köra flera maskiner parallellt, men hittar helt enkelt inte min grenkontakt (1 fempolig hane till 3 fempoliga honor).

I väntan på de nya 316-uttagen så behöver maskinerna gå, jag tittade därför igenom Semko-17 uttaget och putsade upp det. När skiten skulle skruvas ihop igen så sprack det. Lika bra det, så det får bli ett ytterst provosoriskt CEE-416 uttag utan nolla inkopplad.

Kan också nämna att iaf den ena maskinen såg för jävlig ut i kapslingen, allt sprack när jag skulle lossa anslutningspunkterna för att rengöra, därför får det bli Wago inne i kapslingen istället.

När jag ändå har så många kloka människor samlade i tråden, så passar jag på att fråga om någon ser något problem med detta förfarande?

Gamla, rostiga elektriska komponenter och ledningar inuti en metallkapsling mot en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla korroderade elektriska komponenter och ledningar inuti en metallkapsling med synliga rost och smutsansamlingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V Vardagsrum skrev:
samt fysiskt pluggar nollhylsan i uttaget.
När du gör det där så måste alla CEE-416 hankontakterna modifieras genom att ta bort nollstiftet. För annars går det inte att få in kontakten i uttaget.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
I änden på den kabeln behåller jag CEE-416 kontakten, vilken kopplas till en byggcentral. @tommib undrade om den, bra fråga! Svaret är att den kommer att användas för att jag ska köra flera maskiner parallellt, men hittar helt enkelt inte min grenkontakt (1 fempolig hane till 3 fempoliga honor).
Nej, ingen övergång från CEE-316 till CEE-416, anledningen är samma som tidigare.
Man gör inte så, främst inte om man samtidigt vill sätta en CEE-416-förgrening.

Här är en av många "en till tre",
https://gelins-kgk.se/produkt/grenuttag-400v-cut-416-6/
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
När du gör det där så måste alla CEE-416 hankontakterna modifieras genom att ta bort nollstiftet. För annars går det inte att få in kontakten i uttaget.
Jag har en variant av hankontakt där stiften går att plocka ut. Min tanke var att sätta en sådan på min skarvkabel som ska dras till vedbacken.

Om elektriker av någon anledning inte skulle komma och tiden går, så kommer iaf ingen annan att råka sätta i en fempolig hane i uttaget och tro att det är fullkopplat.

Demmpa Demmpa skrev:
Nej, ingen övergång från CEE-316 till CEE-416, anledningen är samma som tidigare.
Man gör inte så, främst inte om man samtidigt vill sätta en CEE-416-förgrening.

Här är en av många "en till tre",
[länk]
Finns det några risker med att göra så?

Min tanke är att om det sitter en CEE-316 i den fasta installationen, så ser man ju det varenda gång man ska ansluta något. En 416 passar inte så där finns inga risker. Om man sätter en övergång 316 - 416, så vet man ju att nolla inte finns eftersom man precis kopplat i skarvsladden. Därför kopplar man inte in en förbrukare som kräver nolla och risken att något olyckligt kan ske torde vara obefintlig?
 
Redigerat:
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Man blir ju lika förvånad varje gång som folk frågar om råd för att när sedan, råden inte passar den egna åsikten, strunta i råden. Varför över huvud taget fråga ??? Du har fått rätt svar av rätt många lite "tyngre" deltagare, som inte faller dig på läppen, så du tar till dig svar från dom fåtal lite "lättare" röster som har åsikter som passar dina önskningar bättre.
 
  • Älska
Uffe A
  • Laddar…
Jag tycker att du har gjort en bra analys av riskerna, dvs du förstår dem, Så jag är inte orolig för att du inte ska kunna hantera dem. Din plan är sund.

Det är riktigt att det inte är direkt personfara med saknad nolla. Primärt är det enfasiga maskiner som tar skada. Men för att det ska ske så ska två sådana maskiner anslutas och användas samtidigt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man blir ju lika förvånad varje gång som folk frågar om råd för att när sedan, råden inte passar den egna åsikten, strunta i råden. Varför över huvud taget fråga ??? Du har fått rätt svar av rätt många lite "tyngre" deltagare, som inte faller dig på läppen, så du tar till dig svar från dom fåtal lite "lättare" röster som har åsikter som passar dina önskningar bättre.
Nu missförstår jag nog någonting..? Eller du mig..?

Du och @Bo.Siltberg sa unisont att det var bättre att sätta ett CEE-316 uttag, vilket var ett jättebra råd i mina ögon och ett sådant har jag beställt. Då kommer den fasta installationen att vara korrekt utförd (till skillnad mot idag då en fempolig Semko-17 var monterad).

Maskinerna som jag kommer att använda kommer dock att anslutas med skarvsladd som har fempolig kontakt, det är endast dessa som skarvsladden används till. Detta må vara fel, men är det farligt?

Om jag inte missat nåt riktigt stort, så är detta inget problem, då maskinerna inte kräver nolla. Inget blir säkrare av att byta kontakterna på dessa maskiner till CEE-316.

Så av vad jag fått med mig från tråden, så kommer min elanläggning att bli bättre (Semko försvinner och uttaget blir 316, vilket är korrekt) samt att jag kan köra mina maskiner, vilka inte kräver nolla.

416-uttaget är ytterst temporärt, 316-uttaget borde komma nu i veckan.

Men åter igen, jag kan ha missat något gällande säkerheten i det som jag tänkt göra..? Upplys mig gärna, jag är väldigt tacksam för era råd.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Då flyttas ju felet till skarsladden. En sådan skarvsladd ger ju samma risker som ett 5 poligt uttag utan nolla ger. Ok att DU vet att sladden bara får användas till de här maskinerna, men hur säker kan du vara på att ingen annan hittar den och använder den till något annat?

I värsta fall kan det ge brand i en inkopplad utrustning.
 
  • Gilla
zwanzig
  • Laddar…
D
Får jag ställa en kanske dum och slapp fråga:

Kan inte maskinerna kopplas fast i kopplingsdosor istället. De har väl strömbrytare?
 
H hempularen skrev:
Då flyttas ju felet till skarsladden. En sådan skarvsladd ger ju samma risker som ett 5 poligt uttag utan nolla ger. Ok att DU vet att sladden bara får användas till de här maskinerna, men hur säker kan du vara på att ingen annan hittar den och använder den till något annat?

I värsta fall kan det ge brand i en inkopplad utrustning.
Fast om det är en fyrpolig kontakt i ena änden så är det i alla fall ganska uppenbart att det saknas nolla. Mycket bättre än ett fempoligt uttag där man struntat i nollan.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast om det är en fyrpolig kontakt i ena änden så är det i alla fall ganska uppenbart att det saknas nolla. Mycket bättre än ett fempoligt uttag där man struntat i nollan.
Ja, det är förhoppningsvist uppenbart om det är en kort adaterkabel nära slutanvändaren.
Men är det en lång kabel, säg 25 meter och den än inkopplad i matande ände så är det inte lika uppenbart. Å än mindre om skarvkabeln är en femledare.
 
useless useless skrev:
Fast om det är en fyrpolig kontakt i ena änden så är det i alla fall ganska uppenbart att det saknas nolla. Mycket bättre än ett fempoligt uttag där man struntat i nollan.
Men det beror ju på vem det är som får tag på kabeln. Väldigt många av oss har ingen aning om vad en nolla är. En kabel som har passande kontakt i båda ändar skall vara säker att använda för vem som helst.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.