Jag har en äldre ek på min tomt som står lite i vägen, har byggt en ny infart och där står trädet lite dumt till, dessutom växer det in i en hängpil som är jättefin. Tänkte kapa ner trädet och har kollat på detaljplanen men där finns inte trädet med, kan jag då bara ta bort det eller finns det regler att följa? Typ vilka träd som måste bevaras för djurlivet mm, vad vet jag!!

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Månskensbyggare och 2 till
  • Laddar…
Ta dit en arborist, så du får det fällt på ettsäkert sätt, och dessutom uppkapat.

• Gilla
Plätt Fia och 1 till
  • Laddar…
4774
M Murres skrev:
Jag har en äldre ek på min tomt som står lite i vägen, har byggt en ny infart och där står trädet lite dumt till, dessutom växer det in i en hängpil som är jättefin. Tänkte kapa ner trädet och har kollat på detaljplanen men där finns inte trädet med, kan jag då bara ta bort det eller finns det regler att följa? Typ vilka träd som måste bevaras för djurlivet mm, vad vet jag!!
Ekar är fridlysta

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
guggen och 21 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Ekar är fridlysta
Nu hittar du på. En gång i tiden var det dock stränga straff att olovandes såga ner ekar, men det var på den tiden då flottans fartyg byggdes av ek.

• Gilla
  • Älska
EvertL och 37 till
  • Laddar…
Karrock
4774 4774 skrev:
Ekar är fridlysta
Ekar är inte fridlysta.

• Gilla
Tord Gustavsson och 19 till
  • Laddar…
Mats-S
M Murres skrev:
Jag har en äldre ek på min tomt som står lite i vägen
Din tomt, kapa trädet, problem solved.
Varför skulle du inte få kapa ett träd på din egen tomt?

• Gilla
  • Haha
EvertL och 6 till
  • Laddar…
Mats-S
4774 4774 skrev:
Ekar är fridlysta
BS

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
ricebridge ricebridge skrev:
Ta dit en arborist, så du får det fällt på ettsäkert sätt, och dessutom uppkapat.
Men nu kanske TS redan har kunskap om hur man fäller träd, då behöver inte TS betala 5K för att få ner ett träd. Vill man bli av med stammen och grenar är det bara att annonsera som skänkes på Blocket eller FB :)

• Gilla
Tord Gustavsson och 10 till
  • Laddar…
Om det är en större ek kan den vara skyddad som ett "särskilt värdefullt träd". Men om stammen är mindre än 50 cm i diameter träder det nog knappast in.

Är du osäker, hör med länsstyrelsen. Gamla ekar är en värdefull miljö, därav begränsningen. Men om man ska vara krass finns väl få sanktioner i praktiken om du skulle ta ner den ändå, dock inte uteslutet (finns ett nyligt rättsfall om olovlig nedtagning av gamla ekar tex).

• Gilla
Dahlberg68 och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Huvudregeln är att du ansvarar för de träd som står rotade på din fastighet. Ditt beslut om du vill fälla eller inte,

Kommunen kan bestämma i detaljplanen att trädfällning kräver marklov. Kolla på detaljplanekartan eller ring kommunens kundtjänst och fråga om en sådan regel finns i denna detaljplan. Saknas marklovskrav så är det bara att fälla, Annars får du ska marklov och invänta startbesked.

• Gilla
Plutus och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Huvudregeln är att du ansvarar för de träd som står rotade på din fastighet. Ditt beslut om du vill fälla eller inte,

Kommunen kan bestämma i detaljplanen att trädfällning kräver marklov. Kolla på detaljplanekartan eller ring kommunens kundtjänst och fråga om en sådan regel finns i denna detaljplan. Saknas marklovskrav så är det bara att fälla, Annars får du ska marklov och invänta startbesked.
Huvudregeln gäller inte äldre träd, särskilt ekar. Detaljplanen är inte uttömmande i det fallet.

• Gilla
widheg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Genomklok skrev:
Huvudregeln gäller inte äldre träd, särskilt ekar. Detaljplanen är inte uttömmande i det fallet.
Nja, gamla träd är inte generellt särskilt skyddsvärda träd utan det gäller för vissa ovanliga individer. Det gäller i princip jätteträd, mycket gamla träd och grova hålträd. D v s rätt unika individer. De är sällsynta och står sannolikt inte på TS tomt av det skälet. Läs mer här:

https://www.naturvardsverket.se/vag...der-pa-sarskilt-skyddsvarda-trad#E-1322089993

Det krävs trots detta inte anmälan eller tillstånd för att fälla dem. Det som lagstiftaren önskar är ett samråd så att Länsstyrelsen kan ställning till om staten ska förbjuda dig att fälla trädet. Du får då ersättning som markägare för detta beslut. Staten betalar för att trädet inte fälls s a s.

Men detta gäller som sagt undantagsträd så sällan relevant här på BH.

Redigerat:
  • Gilla
Mats-S och 9 till
  • Laddar…
Tog bort tre ekar där det gått rötta i dem och större grenar började knäckas, i mitt fall var jag skyldig då de hängde över gatorna i vårt kvarter och var till fara för allmänheten och även oss själva.

• Gilla
Mappe99 och 6 till
  • Laddar…
Det är just den typen av ekar man vill bevara.

• Haha
  • Gilla
Mats-S och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.