På hemsidan stod det max 5w för lampan, så jag köpte till ljuskällan där det stod 4w på, men när jag fick lampan så stod det max 3w på den. Hur ska jag tolka detta? Är den ljuskällan jag köpte för stark?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 061 inlägg
Tillverkaren sätter en gräns på max effekt pga att armaturen bara klarar en viss värme från ljuskällan. För att bedöma ifall det är någon reell fara behöver jag alltså se hela din armatur, inte bara lampsockeln. Men jag törs nog ändå säga att 4 W istället för 3 inte kommer att orsaka någon brand.
Bo.Siltberg skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 970 inlägg
5W är typ värmen från en mänsklig hand. Lär som @Bo.Siltberg skriver inte vara någon brandrisk. Dessutom är det en 230V ljuskälla och därmed är det inte något drivdon i armaturen som teoretiskt skulle kunna vara en svag länk.
Här ser man nackdelen med att märkningen måste innehålla ett värde på effekten och då sätter tillverkaren lägsta möjliga. I det här läget för att informativt skydda mot att G9-halogen monteras, för den hade ev. skapat problem. Jämför med gamla typen av kalljushalogen som monterades i slutna armaturer och skapade brandrisk.
Här ser man nackdelen med att märkningen måste innehålla ett värde på effekten och då sätter tillverkaren lägsta möjliga. I det här läget för att informativt skydda mot att G9-halogen monteras, för den hade ev. skapat problem. Jämför med gamla typen av kalljushalogen som monterades i slutna armaturer och skapade brandrisk.
Klicka här för att svara