33 251 läst · 113 svar
33k läst
113 svar
Kan hantverkare skicka fler fakturor fast man betalt slutfaktura?
Men är det alltså då inte antalet fakturor som stör dig utan att du är av åsikten att reskostnaderna skulle ingå i det fast priset medan hantverkaren tycker de kommer utöver?Lappen1971 skrev:
Mycket riktigt resekostnaden ska ingå i det fasta priset. Därför som man begär en offert och dom ska räkna på hur många resor som krävs och tar höjd för extra resor. Som det är nu blir priset mycket högre än det fasta pris som vi kom överens om.Hemingway skrev:
Men du...Alfredo skrev:
I inlägg 11 kryper det fram att det avtalats om fast pris. Det är först när någon frågar om den saken som TS klargör att det avtalats om fast pris. Läs tråden från start och fundera över hur TS resonerar.
Lappen1971 skrev:Jag skickar ett mail för att undanröja alla tvivel så jag frågar om det är det stora summan jag ska betala.
Får inget svar på 5 dagar så jag beslutar att betala fakturan som låg högs upp i högen.
Det blir julhelg och vi åker bort för att fira jul. När jag kommer hem ser jag att det ligger en till faktura i brevlådan på resekostnader.
Lappen1971 skrev:
Lappen1971 skrev:
Lappen1971 skrev:
Som jag skrev - har det avtalats om fast pris och det inte utförts arbete utöver vad det avtalats om, då ska TS betala det fasta pris det har avtalats om. Antalet fakturor saknar därvid betydelse.Lappen1971 skrev:
Men då är det de du ska bestrida till entreprenören. Inte att du inte vill betala två fakturor utan att du är av åsikten att reskostnader ska vara inprisade i det fasta jobbet och att betalning för det är erlagt, därför är du av åsikten att faktura 2 ska makuleras.Lappen1971 skrev:
Om du har ett avtal/accepterad offert på ex. 100 000, fast pris. och inte har kommit överens om några ytterligare arbeten. Så skall du bara fä en faktura på just 100 000 kr. Det sakll inte finnas någon annan specifikation än möjligen hänvisning till offerten. Och för att klara ev. ROT avdrag, måste dte framgå hur stor summa som gäller arbetstid.Lappen1971 skrev:
Om sedan byggaren av ngn. anledning delar upp detta på flera fakturor är irrelvant, det är fortfarande så att totalkostnaden du skall betala är det avtalade fasta priset. Oavsett om det visade sig gå att lösa på halva den uppskattade tiden eller om det tog 5 ggr fler timmar.
Men det låter på beskrivningen som att du inet har fått ett fast pris, utan pris på löpande räkning. Kan vara ett missförstånd där.
Ledsen att jag inte skrev det från början. Ibland är det inte lätt att få med allt när man skriver i affekt.K Kardan79 skrev:Men du...
I inlägg 11 kryper det fram att det avtalats om fast pris. Det är först när någon frågar om den saken som TS klargör att det avtalats om fast pris. Läs tråden från start och fundera över hur TS resonerar.
Som jag skrev - har det avtalats om fast pris och det inte utförts arbete utöver vad det avtalats om, då ska TS betala det fasta pris det har avtalats om. Antalet fakturor saknar därvid betydelse.
Men nu har jag fått svar på vad som är skäligt.
Nej det är fast pris och första faktura är på den summan.H hempularen skrev:Om du har ett avtal/accepterad offert på ex. 100 000, fast pris. och inte har kommit överens om några ytterligare arbeten. Så skall du bara fä en faktura på just 100 000 kr. Det sakll inte finnas någon annan specifikation än möjligen hänvisning till offerten. Och för att klara ev. ROT avdrag, måste dte framgå hur stor summa som gäller arbetstid.
Om sedan byggaren av ngn. anledning delar upp detta på flera fakturor är irrelvant, det är fortfarande så att totalkostnaden du skall betala är det avtalade fasta priset. Oavsett om det visade sig gå att lösa på halva den uppskattade tiden eller om det tog 5 ggr fler timmar.
Men det låter på beskrivningen som att du inet har fått ett fast pris, utan pris på löpande räkning. Kan vara ett missförstånd där.
Har du fått ett fast och de har missat kostnader i sin offert är det inte ditt bekymmer. Står det heller inte att reskostnader eller andra kan tillkomma, så har du ryggen fri. För att få det juridiska helt rätt så ring Hallå konsument.Lappen1971 skrev:
Instämmer helt!Hemingway skrev:
Hela TS argumentation är rörig och riskerar uppfattas som att TS bestrider betalningsskyldighet på grundval av att inte hela beloppet fakturerats genom en enda faktura.
Om man får en offert på fast pris, men med detaljerad specifikation om antal timmar osv. Så bör man bli lite försiktig. För vad är det egentligen man då får fast pris på? Är det ertt fast pris för ett nytt tak, eller ett fast pris på 200 arbetade timmar, utan ngt löfte om att dte bör bli ett nytt tak på den tiden?
Det är som utgångspunkt ett djävla oskick.H hempularen skrev:Om man får en offert på fast pris, men med detaljerad specifikation om antal timmar osv. Så bör man bli lite försiktig. För vad är det egentligen man då får fast pris på? Är det ertt fast pris för ett nytt tak, eller ett fast pris på 200 arbetade timmar, utan ngt löfte om att dte bör bli ett nytt tak på den tiden?
Riskerar att invagga den beställare som inte läser tillräckligt noggrant i en falsk trygghet.
Jag läser bara vad han skriver och spekulerar inte kring hur han resonerar.K Kardan79 skrev:
Och det säger TS att han gjort.K Kardan79 skrev:
Lappen1971 skrev:
Det håller jag helt med dig om.K Kardan79 skrev: