Lappen1971 skrev:
Det är du som blandar ihop saker.

Summan på offerten och fakturan är i praktiken den samma. Det skiljer några hundra kronor mellan dom. Därför betalade jag den med övertygelsen att det var EN faktura.
Men är det alltså då inte antalet fakturor som stör dig utan att du är av åsikten att reskostnaderna skulle ingå i det fast priset medan hantverkaren tycker de kommer utöver?

• Gilla
Ruffeboy och 3 till
  • Laddar…
A
Hemingway Hemingway skrev:
En är inget konstigt, men efter det kan man börja knorra om att det är oproffsigt, men det är inte samma sak som frikort för att slippa betala.

Även personal på ekonomiavdelningar kan göra fel.
Kunden ska inte betala för att något inte gjort sitt arbete.

• Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
A
Men är det alltså då inte antalet fakturor som stör dig utan att du är av åsikten att reskostnaderna skulle ingå i det fast priset medan hantverkaren tycker de kommer utöver?
Mycket riktigt resekostnaden ska ingå i det fasta priset. Därför som man begär en offert och dom ska räkna på hur många resor som krävs och tar höjd för extra resor. Som det är nu blir priset mycket högre än det fasta pris som vi kom överens om.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
K
Alfredo Alfredo skrev:
TS är supertydlig med att han anser att de avtalat om fast pris!
Men du...
I inlägg 11 kryper det fram att det avtalats om fast pris. Det är först när någon frågar om den saken som TS klargör att det avtalats om fast pris. Läs tråden från start och fundera över hur TS resonerar.
Lappen1971 skrev:
Jag skickar ett mail för att undanröja alla tvivel så jag frågar om det är det stora summan jag ska betala.
Får inget svar på 5 dagar så jag beslutar att betala fakturan som låg högs upp i högen.
Det blir julhelg och vi åker bort för att fira jul. När jag kommer hem ser jag att det ligger en till faktura i brevlådan på resekostnader.
Lappen1971 skrev:
Jag bestrider fakturan för jag anser att projektet är avslutat men får till svar att deras ekonomiavdelning gjort ett misstag och att den skulle ingå i den stora fakturan.

Jag forsätter att stå på mig och får detta som svar.
Lappen1971 skrev:
Mina frågor är kan dom göra så här?
Hur vet man att det ska komma fler fakturor när det inte stod varken i offerten eller i den första fakturan?
Lappen1971 skrev:
Vi har inte kommit överens om att dela upp fakturan.
Utan i mailet erkänner dom att ekonomiavdelningen gjort ett misstag med att inkludera några kostnader. Därav den andra fakturan men den kom 1v efter jag betalt den första.
Lappen1971 skrev:
Det är inte saker dom sålt utan det är en faktura på resor som borde varit inkluderad i den första fakturan. Något som erkänner också att det blivit en miss.
Som jag skrev - har det avtalats om fast pris och det inte utförts arbete utöver vad det avtalats om, då ska TS betala det fasta pris det har avtalats om. Antalet fakturor saknar därvid betydelse.

• Gilla
redep och 7 till
  • Laddar…
Lappen1971 skrev:
Mycket riktigt resekostnaden ska ingå i det fasta priset. Därför som man begär en offert och dom ska räkna på hur många resor som krävs och tar höjd för extra resor. Som det är nu blir priset mycket högre än det fasta pris som vi kom överens om.
Men då är det de du ska bestrida till entreprenören. Inte att du inte vill betala två fakturor utan att du är av åsikten att reskostnader ska vara inprisade i det fasta jobbet och att betalning för det är erlagt, därför är du av åsikten att faktura 2 ska makuleras.

• Gilla
redep och 9 till
  • Laddar…
Lappen1971 skrev:
Så hur många fakturor tycker du är skäligt att betala i efterhand för att dom glömt saker?
Om du har ett avtal/accepterad offert på ex. 100 000, fast pris. och inte har kommit överens om några ytterligare arbeten. Så skall du bara fä en faktura på just 100 000 kr. Det sakll inte finnas någon annan specifikation än möjligen hänvisning till offerten. Och för att klara ev. ROT avdrag, måste dte framgå hur stor summa som gäller arbetstid.

Om sedan byggaren av ngn. anledning delar upp detta på flera fakturor är irrelvant, det är fortfarande så att totalkostnaden du skall betala är det avtalade fasta priset. Oavsett om det visade sig gå att lösa på halva den uppskattade tiden eller om det tog 5 ggr fler timmar.

Men det låter på beskrivningen som att du inet har fått ett fast pris, utan pris på löpande räkning. Kan vara ett missförstånd där.

• Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
A
K Kardan79 skrev:
Men du...
I inlägg 11 kryper det fram att det avtalats om fast pris. Det är först när någon frågar om den saken som TS klargör att det avtalats om fast pris. Läs tråden från start och fundera över hur TS resonerar.

Som jag skrev - har det avtalats om fast pris och det inte utförts arbete utöver vad det avtalats om, då ska TS betala det fasta pris det har avtalats om. Antalet fakturor saknar därvid betydelse.
Ledsen att jag inte skrev det från början. Ibland är det inte lätt att få med allt när man skriver i affekt.

Men nu har jag fått svar på vad som är skäligt.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Om du har ett avtal/accepterad offert på ex. 100 000, fast pris. och inte har kommit överens om några ytterligare arbeten. Så skall du bara fä en faktura på just 100 000 kr. Det sakll inte finnas någon annan specifikation än möjligen hänvisning till offerten. Och för att klara ev. ROT avdrag, måste dte framgå hur stor summa som gäller arbetstid.

Om sedan byggaren av ngn. anledning delar upp detta på flera fakturor är irrelvant, det är fortfarande så att totalkostnaden du skall betala är det avtalade fasta priset. Oavsett om det visade sig gå att lösa på halva den uppskattade tiden eller om det tog 5 ggr fler timmar.

Men det låter på beskrivningen som att du inet har fått ett fast pris, utan pris på löpande räkning. Kan vara ett missförstånd där.
Nej det är fast pris och första faktura är på den summan.

H
Lappen1971 skrev:
Har du fått ett fast och de har missat kostnader i sin offert är det inte ditt bekymmer. Står det heller inte att reskostnader eller andra kan tillkomma, så har du ryggen fri. För att få det juridiska helt rätt så ring Hallå konsument.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
K
Men då är det de du ska bestrida till entreprenören. Inte att du inte vill betala två fakturor utan att du är av åsikten att reskostnader ska vara inprisade i det fasta jobbet och att betalning för det är erlagt, därför är du av åsikten att faktura 2 ska makuleras.
Instämmer helt!
Hela TS argumentation är rörig och riskerar uppfattas som att TS bestrider betalningsskyldighet på grundval av att inte hela beloppet fakturerats genom en enda faktura.

• Gilla
  • Wow
redep och 13 till
  • Laddar…
Om man får en offert på fast pris, men med detaljerad specifikation om antal timmar osv. Så bör man bli lite försiktig. För vad är det egentligen man då får fast pris på? Är det ertt fast pris för ett nytt tak, eller ett fast pris på 200 arbetade timmar, utan ngt löfte om att dte bör bli ett nytt tak på den tiden?

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
R
Lappen1971 skrev:
Och det blev det med den första.
Ja då ska du ifrågasätta/bestrida den, med motiveringen att ni har ett fastprisavtal som ni har fakturerat och denna faktura har vi ingett avtal om!

• Gilla
Hemingway och 3 till
  • Laddar…
K
H hempularen skrev:
Om man får en offert på fast pris, men med detaljerad specifikation om antal timmar osv. Så bör man bli lite försiktig. För vad är det egentligen man då får fast pris på? Är det ertt fast pris för ett nytt tak, eller ett fast pris på 200 arbetade timmar, utan ngt löfte om att dte bör bli ett nytt tak på den tiden?
Det är som utgångspunkt ett djävla oskick.
Riskerar att invagga den beställare som inte läser tillräckligt noggrant i en falsk trygghet.

K Kardan79 skrev:
Läs tråden från start och fundera över hur TS resonerar.
Jag läser bara vad han skriver och spekulerar inte kring hur han resonerar.

K Kardan79 skrev:
då ska TS betala det fasta pris det har avtalats om.
Och det säger TS att han gjort.
Lappen1971 skrev:
Summan på offerten och fakturan är i praktiken den samma. Det skiljer några hundra kronor mellan dom. Därför betalade jag den med övertygelsen att det var EN faktura.

K Kardan79 skrev:
Antalet fakturor saknar därvid betydelse.
Det håller jag helt med dig om.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Lappen1971 skrev:
Det är du som blandar ihop saker.

Utan att se offerten så blir det svårt att få ett korrekt svar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.