102 560 läst · 515 svar
103k läst
515 svar
Kan grannen sätta laddbox på radhusväggen vid mitt sovrumsfönster?
Du kan inte säga upp något av din del i en samfällighet.U Utter6300 skrev:
Tack, men det visste jag redan. Se inlägg #376.D Daniel 109 skrev:
Ja, just så. Dimensioneringsregler är inte samma sak som dimensionering. Det första är reglerna för hur man ska göra. Det andra kan antingen beteckna proceduren (beräkningen) för matning och uttag, men kan också beteckna resultatet.D Daniel 109 skrev:
Exempel:
- "Nu ska jag dimensionera uttaget i tvättstugan".
- "Hur är det där eluttaget dimensionerat?"
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
En inte helt ovanlig lösning är nog att garagen är en gemensamhetsanläggning som förvaltas av samfällighetsföreningen och att man som enskild delägare får nyttja ett sådant garage genom ett nyttjanderättsavtal som man skriver med samfällighetsföreningens styrelse.lilytwig skrev:
Varför skrev du ”Hur vanligt det är med snabbladdare i bostäder, vet jag dock inte.” Om du vet?P pmd skrev:Tack, men det visste jag redan. Se inlägg #376.
Ja, just så. Dimensioneringsregler är inte samma sak som dimensionering. Det första är reglerna för hur man ska göra. Det andra kan antingen beteckna proceduren (beräkningen) för matning och uttag, men kan också beteckna resultatet.
Exempel:
- "Nu ska jag dimensionera uttaget i tvättstugan".
- "Hur är det där eluttaget dimensionerat?"
När det gällde dimensioneringen så handlade det om en kommentar på ”Det är ju för att minska brandrisken man vill sätta in en riktig laddare där ledningarna är dimensionerade för strömmen.”
Alla ledningar ska vara dimensionerade för strömmen på samma sätt. Det kvittar om det sitter ett uttag eller en laddbox.
Känslan är att du bara trollar.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Man pratar om tumregler. Det finns inga regler om dimensionering. Eller reglerna säger väl någonting att man ska räkna på det och anpassa efter varje situation. Det kan vara så att man på 10A kan behöva gå upp till 2,5 mm2 trots tumregler.
Det är mycket som spelar in.
Ju högra strömmar desto grövre kabel. Det är alla nog med på. Högre strömmar och långs sträckor ännu grövre kabel. Långa sträckor grövre kabel. Vilken kabel man väljer beror säkring.
Det är mycket som spelar in.
Ju högra strömmar desto grövre kabel. Det är alla nog med på. Högre strömmar och långs sträckor ännu grövre kabel. Långa sträckor grövre kabel. Vilken kabel man väljer beror säkring.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Intressant vad folk verkar missa saker. Men ts var tydlig
Det är ägda radhus. det finns en samfällighet. inte brf. vad samfälligheten har hand om vet jag inte.
Grannen vill placera en laddbox på sin vägg. Tydligen relativt nära ts mamma. Men på sin del av väggen.
Det är ägda radhus. det finns en samfällighet. inte brf. vad samfälligheten har hand om vet jag inte.
Grannen vill placera en laddbox på sin vägg. Tydligen relativt nära ts mamma. Men på sin del av väggen.
Det finns tydliga regler om dimensionering. Det handlar om kortslutningsström, uppvärmning av kablage, där kommer typ av isolering och förläggnings sätt in. Och spänningsfall.
Tumregler handlar om förenklade riktlinjer som fungerar i de flesta fallen. Typ till 16A är 2,5mm^2 till räckligt. Men man behöver veta när man kommer nära gränsen så att man faktiskt behöver räkna på det.
Men påståendet att det inte finns regler är djup okunnigt.
Dimentioneringsreglerna är exakt samma till ladduttag och generella uttag.
Tumregler handlar om förenklade riktlinjer som fungerar i de flesta fallen. Typ till 16A är 2,5mm^2 till räckligt. Men man behöver veta när man kommer nära gränsen så att man faktiskt behöver räkna på det.
Men påståendet att det inte finns regler är djup okunnigt.
Dimentioneringsreglerna är exakt samma till ladduttag och generella uttag.
Naturligtvis. Vad vill du ha sagt med det? Elbilar är en ny företeelse och det finns inte lika många. Men det intressanta är väl risken att min bil börjar brinna? Det finns tillräckligt statistiskt underlag. Min diesel var nära härdsmälta pga dålig design av EGR. Flera plastdelar i motorn hade smält, men jag slapp brand.johnsilver skrev:
Den bild jag laddade upp visar hur en tre dagar gammal ID brinner (brand startade i bilen inte i laddstation eller husets elanläggning).