U Utter6300 skrev:
Kanske är så att fler grannar är lite irriterade på denna ordförande, så kanske att flera på gatan gör samma, dvs parkerar sina bilar på framsidan i sina trädgårdar och säger upp sina parkeringar/garage så kanske han förstår grejen 😄
Du kan inte säga upp något av din del i en samfällighet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Det var därför jag informerade dig. Nu borde du med andra ord veta.
Tack, men det visste jag redan. Se inlägg #376.
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är exakt samma dimensioneringsregler. Det resulterar naturligtvis i olika dimensioner beroende om man avskärmar med 10A eller 16A till uttaget.
Ja, just så. Dimensioneringsregler är inte samma sak som dimensionering. Det första är reglerna för hur man ska göra. Det andra kan antingen beteckna proceduren (beräkningen) för matning och uttag, men kan också beteckna resultatet.

Exempel:
  • "Nu ska jag dimensionera uttaget i tvättstugan".
  • "Hur är det där eluttaget dimensionerat?"
 
Claes Sörmland
lilytwig lilytwig skrev:
Du kan inte säga upp något av din del i en samfällighet.
En inte helt ovanlig lösning är nog att garagen är en gemensamhetsanläggning som förvaltas av samfällighetsföreningen och att man som enskild delägare får nyttja ett sådant garage genom ett nyttjanderättsavtal som man skriver med samfällighetsföreningens styrelse.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Tack, men det visste jag redan. Se inlägg #376.

Ja, just så. Dimensioneringsregler är inte samma sak som dimensionering. Det första är reglerna för hur man ska göra. Det andra kan antingen beteckna proceduren (beräkningen) för matning och uttag, men kan också beteckna resultatet.

Exempel:
  • "Nu ska jag dimensionera uttaget i tvättstugan".
  • "Hur är det där eluttaget dimensionerat?"
Varför skrev du ”Hur vanligt det är med snabbladdare i bostäder, vet jag dock inte.” Om du vet?

När det gällde dimensioneringen så handlade det om en kommentar på ”Det är ju för att minska brandrisken man vill sätta in en riktig laddare där ledningarna är dimensionerade för strömmen.”

Alla ledningar ska vara dimensionerade för strömmen på samma sätt. Det kvittar om det sitter ett uttag eller en laddbox.

Känslan är att du bara trollar.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Alla ledningar ska vara dimensionerade för strömmen på samma sätt. Det kvittar om det sitter ett uttag eller en laddbox.
Nej, det krävs grövre kablar för högre strömstyrka.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Varför skrev du ”Hur vanligt det är med snabbladdare i bostäder, vet jag dock inte.” Om du vet?
Jag trodde att du syftade på min första mening i inlägg #382.
 
Fairlane
P pmd skrev:
Nej, det krävs grövre kablar för högre strömstyrka.
Jag tror ni pratar runt varandra. Ni är båda inne på att man ska dimensionera efter strömstyrka, vilket ger grövre kablar.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur ofta händer det?
Det kan jag inte svara på men har läst att det har hänt vid flera tillfällen.
 
P pmd skrev:
Täcker inte försäkringsbolagets krav mobila trefasladdare?
Det finns inget i mina villkor om det, får se när jag byter bolag i vinter om det nämns då.
 
P pmd skrev:
Täcker inte försäkringsbolagets krav mobila trefasladdare?
En mobil laddare räknas som lösöre. Det finns inget specifikt krav på lösöre. I varje fall inte i mina villkor. När det gäller elinstallationer står det bara att de ska vara yrkesmässigt utförda.
 
Man pratar om tumregler. Det finns inga regler om dimensionering. Eller reglerna säger väl någonting att man ska räkna på det och anpassa efter varje situation. Det kan vara så att man på 10A kan behöva gå upp till 2,5 mm2 trots tumregler.
Det är mycket som spelar in.
Ju högra strömmar desto grövre kabel. Det är alla nog med på. Högre strömmar och långs sträckor ännu grövre kabel. Långa sträckor grövre kabel. Vilken kabel man väljer beror säkring.
 
Intressant vad folk verkar missa saker. Men ts var tydlig
Det är ägda radhus. det finns en samfällighet. inte brf. vad samfälligheten har hand om vet jag inte.
Grannen vill placera en laddbox på sin vägg. Tydligen relativt nära ts mamma. Men på sin del av väggen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Det finns tydliga regler om dimensionering. Det handlar om kortslutningsström, uppvärmning av kablage, där kommer typ av isolering och förläggnings sätt in. Och spänningsfall.

Tumregler handlar om förenklade riktlinjer som fungerar i de flesta fallen. Typ till 16A är 2,5mm^2 till räckligt. Men man behöver veta när man kommer nära gränsen så att man faktiskt behöver räkna på det.

Men påståendet att det inte finns regler är djup okunnigt.

Dimentioneringsreglerna är exakt samma till ladduttag och generella uttag.
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Så är det, men elbilen brinner när den laddas medan dieseln brinner på motorvägen.
Över tid så har det brunnit fler bensin o diesel bilar än elbilar
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
johnsilver johnsilver skrev:
Över tid så har det brunnit fler bensin o diesel bilar än elbilar
Naturligtvis. Vad vill du ha sagt med det? Elbilar är en ny företeelse och det finns inte lika många. Men det intressanta är väl risken att min bil börjar brinna? Det finns tillräckligt statistiskt underlag. Min diesel var nära härdsmälta pga dålig design av EGR. Flera plastdelar i motorn hade smält, men jag slapp brand.
Den bild jag laddade upp visar hur en tre dagar gammal ID brinner (brand startade i bilen inte i laddstation eller husets elanläggning).
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.