100 924 läst · 515 svar
101k läst
515 svar
Kan grannen sätta laddbox på radhusväggen vid mitt sovrumsfönster?
Tror de flesta "olyckorna" har varit med klen installations kabel och inte själva laddkabeln.lilytwig skrev:Nu är det faktiskt så att det går inte att ladda med fel (klen kabel). Det finns info inbyggt i kontakten som ger signal till laddaren att begränsa strömmen. Om du försöker att ladda med 32A och använder en 16A kabel, så går begränsning in och tillåter bara 16A.
Inget man behöver tänka på, det är automatiskt.
Och det känner varken bil eller laddare av. Men det är relativt enkelt att undvika genom att låta behöriga personer göra el-arbetet. Sedan är skillnaden mellan en 32a laddkabel att den använder alla tre faserna 5 ledare medans 16 bara använder en fas tre ledare eller hur.
Hur mycket måste du dimensionera för då? jag är nyfiken för jag har insett själv att det är orimligt mycket kräm samtidigt som jag ser kabel dimensionerna på snabbladdarna och inser att det är lite area på kabel med DC laddning.D Daniel 109 skrev:
Nej, det är helt fel. Oavsett vilken ström du kör så kan du köra med trefas (3ledare leder ström) eller enfas (två ledare leder ström)nocken45 skrev:Tror de flesta "olyckorna" har varit med klen installations kabel och inte själva laddkabeln.
Och det känner varken bil eller laddare av. Men det är relativt enkelt att undvika genom att låta behöriga personer göra el-arbetet. Sedan är skillnaden mellan en 32a laddkabel att den använder alla tre faserna 5 ledare medans 16 bara använder en fas tre ledare eller hur.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 806 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 806 inlägg
Är snittet att 50st bilar laddar 15kwh (ca 7mil) under tiden de är parkerade hemma (19-06)nocken45 skrev:
Det blir ju 750kwh/11h=68kw för att hinna ladda allt.
68kW (3fas 400v) => 100A. 4x25A är väll då lämpligt så 12-13 laddplatser delar på 25A (eller 2x63A osv. beroende på fasta avgifter och matning i närområde mm.) Varje laddstation behöver ju inte avsäkras högre än 16A. Sen sköts balansering mellan laddstationerna, det finns redan kommersiellt för exakt detta ändamål.
Nu är ju dessa fiktiva siffror. Men hoppas du förstår tankegången. Det är lixom inte 11kW x50st utan klart lägre.
Redigerat:
Inlägget handlade om att biltillverkarna medvetet skulle använda för klena grejer för att spara pengar, och att det blir en brandfara. Det är inte sannolikt.nocken45 skrev:Tror de flesta "olyckorna" har varit med klen installations kabel och inte själva laddkabeln.
Och det känner varken bil eller laddare av. Men det är relativt enkelt att undvika genom att låta behöriga personer göra el-arbetet. Sedan är skillnaden mellan en 32a laddkabel att den använder alla tre faserna 5 ledare medans 16 bara använder en fas tre ledare eller hur.
Det är sju pinnar i en vanlig laddkabel. Tre för fas, en nolla, en skyddsjord och två för kommunikation. Bilarna har en, två eller tre enfasladdare 240 volt. Vanligast är att varje laddare kan ta från 6 till 16A. Vissa kan ta 32A på en laddare (Zoe) medan t ex Kia/Hyundai kan parallellkoppla 2 st 16A till 32A.
Det är olika för olika bilar hur många faser som används, men vanligast är en eller tre. I vissa lägen laddar 3 fasbilar bara med en fas.
Det finns ochså kablar som bara har en fasledare. De används oftast till bilar som bara kan ladda enfas (laddhybrider), eller för så kallad mormorsladdning i ett vanligt 240v uttag.
Men för att få ut 32A så måste du ha en 32A kabel. Om du pluggar i en kabel avsedd för 16A så känner systemet av det och begränsar till 16A.
Det lurade väl mest alla som bodde eller vistades där dessa dieselbilsägare körde sina bilar?Bananskalare skrev:
Dieselbilägarna fick ju bilar med lägre bränsleförbrukning än de annars hade fått. Det var dessutom klimatvänligt.
Vissa körmönster blev bättre medan andra blev sämre.
Lika lite som elbilfusk av en biltillverkare skulle lura samtliga elbilägare blev samtliga dieselbilägare lurade av VW.Bananskalare skrev:
Det beror förstås på hur fel kabeln används.Bananskalare skrev:
Dom flesta garage och parkeringsplatser har trots allt matningar som räcker för kupevärmare och motorvärmare och väldigt många av dessa körs på ungefär samma tider då många jobbar samma eller liknande tider..
Att folk skaffar elbilar betyder ju inte att man måste kunna snabb ladda sin elbil på sin p plats / garage utan dom flesta sover ju om natten och lite vettigt tänk så kan man långsam ladda rätt många elbilar när alla inte behöver laddas på samma 2 timmar på dygnet. dom flesta bilar står trots allt på sina p platser rätt många av dygnets timmar
Så nej inte några 11kw x 50 bilplatser
flera inlägg på samma tanke här ser jag
Att folk skaffar elbilar betyder ju inte att man måste kunna snabb ladda sin elbil på sin p plats / garage utan dom flesta sover ju om natten och lite vettigt tänk så kan man långsam ladda rätt många elbilar när alla inte behöver laddas på samma 2 timmar på dygnet. dom flesta bilar står trots allt på sina p platser rätt många av dygnets timmar
Så nej inte några 11kw x 50 bilplatser
flera inlägg på samma tanke här ser jag
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Börja i andra änden. För ett stort system jämnar behoven ut sig över tid, även om man då får räkna med att det ibland tar lite tid att jobba ikapp all laddning efter exempelvis storhelger.nocken45 skrev:
En genomsnittlig bil rullar under 1.500 mil per år. Låt oss räkna högt så 2.000 mil. Låt oss fortsätta räkna högt och säga att den drar 2,5 kWh/mil så får vi ett laddbehov på 5.000 kWh/år. 100 per vecka.
Det är 168 timmar per vecka, så varje bil behöver då 0,6 kW kontinuerlig laddning. Det ger en trefasström på 0,9 A.
Så du ligger lite drygt tio gånger det faktiska behovet även om man räknar högt i alla led. 120 fordon skulle kräva ungefär lika många amperes trefasanslutning.
Därmed har jag kommit fram till ungefär samma nivå som @Utsliten och utdömd, men utifrån ett lite annat sätt att räkna.
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Hur man får ihop klena laddkablar dieselskandalen förstår jag fortfarande inte.P pmd skrev:Det lurade väl mest alla som bodde eller vistades där dessa dieselbilsägare körde sina bilar?
Dieselbilägarna fick ju bilar med lägre bränsleförbrukning än de annars hade fått. Det var dessutom klimatvänligt.
Vissa körmönster blev bättre medan andra blev sämre.
Lika lite som elbilfusk av en biltillverkare skulle lura samtliga elbilägare blev samtliga dieselbilägare lurade av VW.
Det beror förstås på hur fel kabeln används.
Tja kan man använda en laddkabel på mer än ett sätt? Om du ska använda på det sätt den är avsedd för Men om du låter kabeln ligga tätt ihop rullad gärna men en filt runt och snabbladdning. Då kommer du få problem med alla kablar. Men den klema först.
Man kan använda den och hoppa hopprep med
Analogin var väl att om en biltillverkare snålar på laddkablarna så kan det slå tillbaka på den tillverkaren. Vilket det gjorde när VW fuskade med avgasreningen.Bananskalare skrev:
Samtliga dieselbilsägare som köpt en bil under en viss period drabbades inte eftersom handlade om en biltillverkare, inte alla.
På liknande sätt skulle bara ägare av ett visst bilmärke drabbas av dåliga laddkablar om en viss billtillverkade fuskade med laddkablar.
lilytwigs poäng var att det avskräcker eventuella biltillverkare med tveksam moral att göra så.
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 867 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 867 inlägg
Jodå. Men du verkar aldrig koppla att det är mycket speciella personer, som de som vägrar erkänna tyngdlagens existens, som argumenterar så kring allmänt välkända fakta som finns överallt att finna.M maxmsm skrev:
Får tipsa dig om Truth Social, där du nog hittar en del likar.
Ditt bevis för påståendet om att du inte är rädd för elbilar bevisas knappast av ditt inlägg om pågående laddning, då klockan bara var 20.08 och du fortfarande var vaken. En liten fågel viskade att du strax efteråt drog ut laddkabeln och slog en pålstek på den så att inte elektronerna skulle kunna rinna ut, innan du gick och lade dig.
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 867 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 867 inlägg
Fråga på någon biograf byggd före 1970 i din närhet ifall du kan få komma upp till maskinrummet och kika! På det säkert 50-tal jag har jobbat på har det funnits både dubbelsidiga marmortavlor med över två meters höjd och 4 meters längd med allsköns kraftteknik och rejäla knivbrytare. Till och med svartlackerade ornamenterade järndörrar in bakom marmortavlorna där ofta de brummande meterhöga likriktarna med vridreglage som kräver muskler sitter. #dräggelDüsseldorff skrev:
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 867 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 867 inlägg
Eeeeh, elbilar fanns och användes i trafik före de första fossilbilarna. Så är något en "ny företeelse" så är det fossilbilar. Att det finns fler av dem är väl för att de brinner så ofta att man måste skaffa några extra att ha i reserv...😆P Pin skrev: