P
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Eeeeh, elbilar fanns och användes i trafik före de första fossilbilarna. Så är något en "ny företeelse" så är det fossilbilar.
De tidiga elbilarna är att betrakta ungefär som ett mätfel. De gjorde tyvärr inget bestående intryck på samhället.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Eeeeh, elbilar fanns och användes i trafik före de första fossilbilarna. Så är något en "ny företeelse" så är det fossilbilar. Att det finns fler av dem är väl för att de brinner så ofta att man måste skaffa några extra att ha i reserv...😆
Vad är en "fossilbil"?
Är det en bil tillverkad före Perm-perioden?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Eriksgatan
P pmd skrev:
De tidiga elbilarna är att betrakta ungefär som ett mätfel. De gjorde tyvärr inget bestående intryck på samhället.
Mätfel kan vara dödliga...
 
Eriksgatan
mikethebik mikethebik skrev:
Vad är en "fossilbil"?
Är det en bil tillverkad före Perm-perioden?
Under Preem-perioden.
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag hade också råkat parkera där varje dag.
Men… hur tänker du nu? Att förstöra grannsämjan totalt genom en sån åtgärd är väl inte bra?
 
Düsseldorff
AnnikaME AnnikaME skrev:
Men… hur tänker du nu? Att förstöra grannsämjan totalt genom en sån åtgärd är väl inte bra?
Nej, du har rätt. Men jag hade nog ändå råkat parkera där.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Vad är en "fossilbil"?
Är det en bil tillverkad före Perm-perioden?
Kring flinta perioden. man hade precis skippat dinosaurierna... Man hade också passerat tiden när man använde fötterna när man körde bil.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Jag hade börjat parkera utanför min dörr om jag skaffat sladdbil.

Jag hade intre brytt om min granne hade parkerat utanför sin dörr. Jag hade aldrig anmält grannen för en sådan sak. Med största sannolikt är man ändå inte på framsidan. Så de stör inte utan det är bara egot. Sen måste man fundera på om det är värt det? Om man är 90 år ska man då lägga ner de sista åren på att ha en granne som är riktigt förbannad. Dessutom sin närmaste granne. Det handlar inte om att inte våga. Utan om det verkligen är värt det? Du vet inte hur länge du kommer ha dina grannar. Men risken är stor att du får en riktigt förbannad granne. Som kanske själv drar saken till sin överdrift. Om man fyllt 90 år tycker det är trevligt med att ha ett riktigt åskmoln till granne så självklart! Anmäl så mycket du bara kan. För allt du kan komma på.

Alla strider man tar måste man fundera på om det är värt det.
stör jag mig verkligen på bilen?
Va gla för att det är en elbil och inte gammal hoj med rensat system. Och dessutom måste stå på tomgång innan man kör iväg. Då hade jag förstått problemet
 
  • Gilla
AnnikaME och 4 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Man räknar i procent. Jag har fått för mig att man räknar bilar som börjar brinna. oavsett när de börjat brinna.
De som bygger på den norska motsvarigheten till MSB är utan anlagda bränder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
mikethebik mikethebik skrev:
Vad är en "fossilbil"?
Är det en bil tillverkad före Perm-perioden?
Nej, du tänker nog på "fossil bil" som passar in på din beskrivning. En "fossilbil" är något annat.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tur att brandkåren Ligger 6-7min hemifrån. Jag är omringad av folk som laddar elbilar 😀
På landet då är det drygt 30min.
där finns inga elbilar.
dock så eldar alla för värme....

Elbilen känns bättre
Brandstationen ligger typ 700 m därifrån. Det hade gått snabbare att dra en slang från brandstationen för hand.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Mabs Mabs skrev:
Brandstationen ligger typ 700 m därifrån. Det hade gått snabbare att dra en slang från brandstationen för hand.
700m? Det blir en låååång slang det.
Jag vet inte om jag skulle vara på topp efter att ha dragit 700m slang.
Förvisso hade jag nog inte varit på topp utan slang och 700m😋
 
  • Gilla
Mabs
  • Laddar…
Mabs Mabs skrev:
De som bygger på den norska motsvarigheten till MSB är utan anlagda bränder
Jag fick för mig att jag läste att den undersökningen man hänvisade till innehöll billar som tuttade på sig själva och de som fått hjälp. Jag har gärna läst fel. För att när man ger bilen hjälp att börja brinna så har det ingenting med hur lätt bilar börjat brinna. Så vida det inte är en undersökning o tidningen värstingar och ligister. Där har gjort en undersökning tillsammans med syster tidningen pyromani
Där presenteras vilka bilar som lättast börjar brinna och vilka dom brinner bäst 😋😊😊😀
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
700m? Det blir en låååång slang det.
Jag vet inte om jag skulle vara på topp efter att ha dragit 700m slang.
Förvisso hade jag nog inte varit på topp utan slang och 700m😋
Med tanke på att vi la ut 500 km slang under Västmanlands branden och då inte platt asfalterade terräng så är det inte så jobbigt men man får ju gå några vändor.

Helt sjuk mängd brandslang som las ut då. Undrar hur mycket som ligger kvar.

Jag kollade lite noggrannare och hade fel på avståndet med typ 500 m det var visst ca 1,2 km till brandstationen.
 
Redigerat:
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag fick för mig att jag läste att den undersökningen man hänvisade till innehöll billar som tuttade på sig själva och de som fått hjälp. Jag har gärna läst fel. För att när man ger bilen hjälp att börja brinna så har det ingenting med hur lätt bilar börjat brinna. Så vida det inte är en undersökning o tidningen värstingar och ligister. Där har gjort en undersökning tillsammans med syster tidningen pyromani
Där presenteras vilka bilar som lättast börjar brinna och vilka dom brinner bäst 😋😊😊😀
Det finns lite olika undersökningar. DSB gjorde en där de kom fram till att fossilbilar brinner 5 gånger så ofta. I den har de tagit bort anlagda bränder.

MSB gjorde en och kom fram till att fossilbilar brinner 20 gånger så ofta (0.08% fossilbilar mot 0.004% elbil om jag kommer ihåg antalet nollor rätt). Den är jag inte lika säker på att de tagit bort anlagda bränder, de kan ha gjort det och de kan också inte gjort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.