U Uppner skrev:
Oj vad denna tråd (också..) har spårat ur. 😒

Från ett problem med en sprucken bänkskiva till vad som juridiskt gäller i förtalsprocesser.
Kanske dags för er som vill diskutera detta ämne djupare att starta en egen tråd på ämnet.. 🤷‍♂️
Fast vad finns kvar i själva ämnet? En träskiva som ska behandlas med någon allmän ojla lite då och då kommer tröttna i ett kök. Behandla den med en oxiderande olja som ger ett riktigt skydd och problemet är ur världen, utan att behöva komma ihåg något intervall för oljning.

Mer intressant då varför @jojje2001 tjatar om marknadsföringslagen när det handlar om Svarta Listan. Vad för produkt är det ARN marknadsför undrar jag.

• Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Mer intressant då varför @jojje2001 tjatar om marknadsföringslagen när det handlar om Svarta Listan. Vad för produkt är det ARN marknadsför undrar jag.
Råd & Rön har ju en svart lista, dom tar ju till och med betalt för att läsa den...

• Gilla
etompau
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Råd & Rön har ju en svart lista, dom tar ju till och med betalt för att läsa den...
Aha. Jag trodde det var någon gratispryl.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Svartalistan är inte reklam eller en del av en reklamkampanj.
lockar ju folk till forumet som drivs av reklam

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
M maria01 skrev:
lockar ju folk till forumet som drivs av reklam
Lockat folk hur?
Jag hänger en del här 😆 men hade helt glömt att det ens fanns en svart lista!

J jojje2001 skrev:
Fast en rekommendation är inte avgörande i en rättslig tvist. Att sätta företag på svarta listan om man inte följer en rekommendation är fullt jämförbart med förtal...
Ge i så fall ARN mandat att avlasta tingsrätten vid småärenden och avgöra en tvist rent juridiskt.
Efter vad jag har lärt mig, så finns det inget som heter förtal från en privatperson till ett företag.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P P-o Assarsjö skrev:
Efter vad jag har lärt mig, så finns det inget som heter förtal från en privatperson till ett företag.
Kommentaren till lagen säger

Kommentar
För att räknas som förtal ska uttalandet vara avsett att skada en levande människas anseende hos andra, med hänsyn tagen till den krets offret tillhör.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
J jojje2001 skrev:
Fast en rekommendation är inte avgörande i en rättslig tvist. Att sätta företag på svarta listan om man inte följer en rekommendation är fullt jämförbart med förtal...
Ge i så fall ARN mandat att avlasta tingsrätten vid småärenden och avgöra en tvist rent juridiskt.
M maria01 skrev:
kan företag förtala företag? byggahus är ju ett företag drivs av marlen
Som privatperson kan du inte förtala företag, det finns inte i juridiken.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P P-o Assarsjö skrev:
Inte heller kan ett företag förtala ett annat företag, eftersom förtal bara gäller levande personer och företag är inte personer.

P P-o Assarsjö skrev:

det vett jag tack men det var ju inte det jag skrev eller?

M maria01 skrev:
kan företag förtala företag? byggahus är ju ett företag drivs av marlen
Bara personer kan bli förtalade och den enda person som nämns här är jag maria01, själv är du ju helt anonym.

Vi har vår svarta lista som en service till medlemmarna som behöver anlita hantverkare, så att man kan undvika de som inte är justa.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jo, nu funderade jag mer på om Byggahus skulle ha en egen lista, och som baseras på någon form av godtycklighet, ifall det då skulle finnas något att gå på.

(Det var så mina tankar gick, även om det kanske inte kom fram i skrift)
Den baseras på ARN:s beslut, vi gör inget urval själva.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Den baseras på ARN:s beslut, vi gör inget urval själva.
Det var ett hypotetiskt resonemang ;)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kan lätt missuppfattas 😉

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.