2 380 läst · 47 svar
2k läst
47 svar
Kan ett företag förtalas?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 756 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 756 inlägg
Nja, jag tror att det var någon gång under början av året som jag läste ett fall där motsatsen gällde. Jag kommer inte ihåg exakt hur det var men det var ungefär att någon använde ett domslut för typ 40 år sen för att få det som att personen ifråga fortfarande var en tjuv eller vad det nu var (personen hade skött sig oklanderligt sen händelsen i typ tonåren), Så även om det var fakta får det inte framställas som att personen nu är "dålig".D Dilato skrev:
Även ett fullkomligt sant uttalande kan vara förtal. Dock kan man inte, vilket redan skrivits flera gånger, i normalfallet förtala ett företag. Undantag från den regeln kan finnas vid exempelvis enmansföretag där företaget har en stark personkoppling så att det i praktiken ses som att det blir ägaren/personen som förtalas.D Dilato skrev:
Om vi då tar en titt på Marknadsföringslagen 18 §.Alfredo skrev:Även ett fullkomligt sant uttalande kan vara förtal. Dock kan man inte, vilket redan skrivits flera gånger, i normalfallet förtala ett företag. Undantag från den regeln kan finnas vid exempelvis enmansföretag där företaget har en stark personkoppling så att det i praktiken ses som att det blir ägaren/personen som förtalas.
Det är inte tillåtet att i sin reklam eller marknadsföring misskreditera eller vara nedsättande för en annan näringsidkares verksamhet eller förhållanden utan rättslig grund.
Vad har det med förtal att göra? Förtal är en brottsrubricering definierad i brottsbalken.J jojje2001 skrev:
Förtal är även ett ord som har bredare betydelse än brottsbalken. Då är det inte orimligt att använda det även om företag. Men att ha en lista med företag som väljer att inte följa Arns beslut är knappast förtal i den benämningen heller.
Jo, det är utan rättslig grund. Det är bara en rekommendation. En enkel lösning som löser många fall utan att dra igång hela rättssystemet.
Ska vi även ha egna definitioner på vad som är stöld och mord? Pratar man om förtal i dessa sammanhang är det för mig tämligen självklart att det är brottet förtal som åsyftas.D Daniel 109 skrev:
Japp, SIF dömdes för förtal.Alfredo skrev:Även ett fullkomligt sant uttalande kan vara förtal. Dock kan man inte, vilket redan skrivits flera gånger, i normalfallet förtala ett företag. Undantag från den regeln kan finnas vid exempelvis enmansföretag där företaget har en stark personkoppling så att det i praktiken ses som att det blir ägaren/personen som förtalas.
Ett fackförbund har dels i förhandlingar med en arbetsgivareförbund lämnat uppgift om att det beslutat avråda sina medlemmar att ta anställning i ett företag och infört samma uppgift i en internt register dels till arbetsgivareförbundet motiverat beslutet med uppgiften att företagsledaren funnits klart olämplig som personalledare.
https://lagen.nu/dom/nja/1987s336
Unikt namn skrev:
Det var ju riktat mot personen, inte företaget.D Dilato skrev:Japp, SIF dömdes för förtal.
Ett fackförbund har dels i förhandlingar med en arbetsgivareförbund lämnat uppgift om att det beslutat avråda sina medlemmar att ta anställning i ett företag och infört samma uppgift i en internt register dels till arbetsgivareförbundet motiverat beslutet med uppgiften att företagsledaren funnits klart olämplig som personalledare.
[länk]
Jag har hört folk som säger "det finns bara ett brott, det är stöld"Alfredo skrev:
Sedan pratar de om stöld av oskuld, liv o s v.
Visst går det att hitta på egna definitioner men det ger ju bara förvirring som resultat.
Bättre att använda definierade ord, det är ju så språk fungerar.
Förtal är inte synonymt med lögn.
Personen äger företaget.G gaidin skrev:
Men det föll väl på:
Den utredning som sålunda förekommit i målet utgör inte bevisning av godtagbar grad för att påståendet att G.W. skulle vara olämplig som personalledare skulle vara sant eller att SIF haft skälig grund för det.
Jag tror det hade varit skillnad om man skrivit att företaget har dålig ledning i stället för att personen x.x är en dålig ledare.D Dilato skrev:
Oj vad denna tråd (också..) har spårat ur. 😒
Från ett problem med en sprucken bänkskiva till vad som juridiskt gäller i förtalsprocesser.
Kanske dags för er som vill diskutera detta ämne djupare att starta en egen tråd på ämnet.. 🤷♂️
Från ett problem med en sprucken bänkskiva till vad som juridiskt gäller i förtalsprocesser.
Kanske dags för er som vill diskutera detta ämne djupare att starta en egen tråd på ämnet.. 🤷♂️