Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Klinkern knackar du ju bort på nolltid.
Möjligt, men du kan ändå inte säga att ”Det är samma kostnad och arbete nu som efter ett eventuellt läckage.”

Enbart det extra städjobbet skulle räcka för att jag skulle göra allt direkt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Den lilla biten som är kvar behöver du inte hyra större maskin. Sikta rätt så har du det uppe på nån timme. Farsan hjälpte mig i tvättstugan med en läckande gjutgjärnsbrunn och bilade upp ungefär den sträckan du har från brunn till tröskel på en timme med samma djup. Inkl klinker ovanpå =)

För en otränad kropp är det såklart bedrövligt för knä och rygg, men ta hellre extrapauser.

Men byt hela, eller så långt du kan.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Flera här rekommenderar alltså TS att bila upp hela golvet i toalettutrymmet samt lite till för att man inte ska behöva riva golvet när resterande avloppsstam eventuellt ska bytas. Förutom att det här är ett väldigt slitigt och skitigt jobb för en nybörjare så tillkommer sedan att hela golvet behöver gjutas igen, med mängder cement som kräver hyra av tombola.
Jag vidhåller att det här inte är nödvändigt för detta hobbyprojekt och att stambyte inte ingår i TS uppdrag. Nuförtiden så utför man relining av gamla avloppsrör och om inte TS familj planerar att bila upp stammen själva i hela källargolvet inom några år så skulle iaf jag rekommendera TS att göra det enklare för sig och låta framtida åtgärder bli någon annans problem 🙂. Sen så skulle det ju inte heller vara hela världen om man bestämmer sig för att riva upp klinkergolvet om några år - ingen jättekostnad och resten av renoveringen kan behållas.
Ja oj. Tänk om en stackars svag och klen liten 19-åring skulle behöva jobba så han blev svettig. Eller så han inte fick tillräckligt med tid för sin mobiltelefon. Eller att vi överhuvudtaget nämner något som "måste" göras. Herregud, grabben kan ju få ångest, och känna sig kränkt.
 
A AG A skrev:
Ja oj. Tänk om en stackars svag och klen liten 19-åring skulle behöva jobba så han blev svettig. Eller så han inte fick tillräckligt med tid för sin mobiltelefon. Eller att vi överhuvudtaget nämner något som "måste" göras. Herregud, grabben kan ju få ångest, och känna sig kränkt.
Haha. Ja någon blev uppenbart kränkt iaf.
 
@mnils var väldigt snäll och lånade ut sin bilmaskin, nu gick det snabbare!

Efter ungefär 1 meter slutar gjutjärnsröret plötsligt som sitter ”ihop” med ett större betongrör av något slag. Det större betongröret verkar ha suttit över gjutjärnsröret.

Vårt hus är byggt 1926 och ingen vet vart röret leder. Men jag fortsätter väl att bila?

Renovering eller reparationsarbete, vägg och golv öppnat, borrhammare, rörledningar synliga, betong och murbruk, rörstumpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hål i en ojämn, gråaktig betong eller klippstruktur med samlad jord och småsten, naturlig textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Alfredo
  • Laddar…
BirgitS
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
ingen vet vart röret leder
Filma rörets insida för att se vart det går och hur skicket är?
 
Det är ju lite svårt att se, men har du testat så att avloppet verkligen fungerar ?
Sen ett tips i all välmening: I ett hus från 1926 behöver man nog bestämma vart just "den här" renoveringen ska sluta och man lämnar resten till framtiden eller nästa ägare. Annars slutar det med att du håller på att byta ytterpanel på garaget eller en ny veranda när du "bara" skulle fixa ett dass i källaren 😆
Ungefär som när Pettson skulle baka sin pannkakstårta..

För det är lätt att riva, återställningen tar alltid mycket mer pengar och tid än man tror.
 
  • Gilla
  • Haha
Kvackatore och 5 till
  • Laddar…
M
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
@mnils var väldigt snäll och lånade ut sin bilmaskin, nu gick det snabbare!

Efter ungefär 1 meter slutar gjutjärnsröret plötsligt som sitter ”ihop” med ett större betongrör av något slag. Det större betongröret verkar ha suttit över gjutjärnsröret.

Vårt hus är byggt 1926 och ingen vet vart röret leder. Men jag fortsätter väl att bila?
Det där var märkligt de har bara skjutit in järnröret i ett betongrör och troligen tätat med lite cement runt om. Det var ju bra att du kom så långt så att du blir av med en potentiella läckan.

Har samma fråga som hakan_975, har toan fungerat innan? Hur luktar det i röret? Blåser det från det?
Har du fått någon ledtråd till hur röret till handfatet är inkopplat? Ligger det också bara istoppat i ett betongrör?
 
Hej igen. Det väl bra att det fortsatte i ett betongrör så tidigt. Om skicket på det är gk så skulle iaf inte jag bila vidare utan sticka in mina plaströr i betongröret tillsammans med lämplig tätning. Ett betongrör har ju inte problemet att det rostar bort såsom järnrör.
 
Som nån skrev högre upp så behöver du fundera på var avloppet till handfatet ska gå. Det behöver ju bilas fram en ränna till lämpligt ställe.
 
Avloppet fungerar! När jag grävde fram B och C så hittade jag även A vilket är vatten från toan på ovanvåningen. Allt samlas och åker ut i rör D.

Rör A är ett gjutjärnsrör som ansluter till ett plaströr rummet brevid. Ska jag passa på att byta ut det också?

Ska jag sluta att bila vid det utgående röret (D) eller fortsätta ut ur rummet, trots att det går under en vägg?

Sprucken betong med hål, kablar, rör och måttsats, röda markeringar med bokstäver A till D.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golv under renovering med hål, rör, kablar, och byggavfall synliga. Röda markeringar tyder på arbetsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Avloppet fungerar! När jag grävde fram B och C så hittade jag även A vilket är vatten från toan på ovanvåningen. Allt samlas och åker ut i rör D.

Rör A är ett gjutjärnsrör som ansluter till ett plaströr rummet brevid. Ska jag passa på att byta ut det också?

Ska jag sluta att bila vid det utgående röret (D) eller fortsätta ut ur rummet, trots att det går under en vägg?

[bild][bild]
Hej, du bestämmer själv hur mycket mer du vill byta. Du har redan gjort för mycket trots mina "goda" råd, lika bra att löpa linan ut om du orkar. Betongröret kan du kan du låta vara, helt meningslöst att byta ut det enligt mig.
 
  • Arg
AG A
  • Laddar…
M
Då är det dags att fundera ut hur du skall koppla ihop det hela!

Du behöver frilägga försiktigt så att du får en frisk del av av det utgående betongröret att koppla in dig på. Sedan så får du planera hur de olika sticken skall kopplas ihop, inga 90graders vinklar och fall mot utgående rör.
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ja oj. Tänk om en stackars svag och klen liten 19-åring skulle behöva jobba så han blev svettig. Eller så han inte fick tillräckligt med tid för sin mobiltelefon. Eller att vi överhuvudtaget nämner något som "måste" göras. Herregud, grabben kan ju få ångest, och känna sig kränkt.
Hej AgA. Har du någon kunskap att dela med dig för att hjälpa TS eller är du mer för tramsiga kommentarer och arga emojis?
 
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Hej AgA. Har du någon kunskap att dela med dig för att hjälpa TS eller är du mer för tramsiga kommentarer och arga emojis?
Javisst har jag det. Det har jag också gjort några några gånger. Dock krävs det lite arbete att renovera en toalett ordentligt. Jag kan bara inte begripa varför du är så otroligt rädd för att TS ska göra något som kan vara det minsta jobbigt. Det handlar om en 19-åring, inget litet barn. Vid 19 års ålder står man delvis på topp vad gäller muskelkapacitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.