Jag är
A AG A skrev:
Javisst har jag det. Det har jag också gjort några några gånger. Dock krävs det lite arbete att renovera en toalett ordentligt. Jag kan bara inte begripa varför du är så otroligt rädd för att TS ska göra något som kan vara det minsta jobbigt. Det handlar om en 19-åring, inget litet barn. Vid 19 års ålder står man delvis på topp vad gäller muskelkapacitet.
Otroligt rädd 😂Tolkar du mina inlägg med röven? Jag har sagt att jag tycker det är onödigt att lägga ner en massa tid och energi på att byta gamla rör som inte syns och sannolikt kommer hålla länge till. Hur mycket gods tror du det finns kvar i det där järnröret som du och andra har hetsat TS till att bila upp? Och hur sannolikt skulle du säga att det är att röret skulle ha börjat läcka de närmaste 30 åren om TS låtit det vara kvar? Dumt och onödigt tycker jag, och jag är även tydlig med att det är min åsikt.
 
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Avloppet fungerar! När jag grävde fram B och C så hittade jag även A vilket är vatten från toan på ovanvåningen. Allt samlas och åker ut i rör D.

Rör A är ett gjutjärnsrör som ansluter till ett plaströr rummet brevid. Ska jag passa på att byta ut det också?

Ska jag sluta att bila vid det utgående röret (D) eller fortsätta ut ur rummet, trots att det går under en vägg?

[bild][bild]
Hallå, hur går det med renoveringen? Gissar att du blev tvungen att lösa avloppsdragningen så fort som möjligt efter att du öppnat upp röret från övervåningen?
 
Låt oss säga såhär, det blev komplikationer. Jag hinner inte skriva mer nu men här är lite bilder. 😅

Använd borrhammare i röd låda, skor, rep, vit hjälm, delvis synlig, verktyg och kablar på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett söndrigt betonggolv med stenar och ett hål; renovering eller skada kan ses.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betonggolv med stor spricka och hål, grus och jord syns, konstruktion eller reparationsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En låda med slam framför ett hål i betonggolv; arbetshandske synlig, byggarbetsplatsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbruten betong, avloppsrör med läckage, grus och smuts, reparation eller underhållsarbete genomförs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person arbetar i rörigt utrymme med verktyg, byggmaterial och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vägg med synlig rörledning och stödreglar, reparation verkar pågå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orange och gråa avloppsrör stöds av trä vid en anläggningsplats under jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Posselosse och 11 till
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Låt oss säga såhär, det blev komplikationer. Jag hinner inte skriva mer nu men här är lite bilder. 😅

[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Tack för uppdatering och bra jobbat, det kommer bli kanon 👍👍
 
Jag gjorde som ni sa och bestämde mig för att byta ut det rostiga gjutjärnsröret.

När jag satte igång med att bila stötte jag på betongrör som tyvärr sprack. Jag råkade förstöra muffen och sedan ta hål på betongröret. Avloppsvattnet forsade ut.

Jag bilade ut ur rummet till närmaste muff och bar ut allt avloppsvatten … 💩

Till slut kunde vi inte använda någon av toaletterna i huset, så då ringde vi en rörmokare som fick komma hit och plugga röret.

Allt eftersom jag bilade så hittade jag nya rör i golvet, bland annat rör som ledde till ett litet rum bredvid som vi har som förråd. Dit ledde avloppsröret från en liten gästtoa på husets bottenvåning. Jag bestämde mig för att bila upp golvet i det lilla rummet också för att byta ut även detta gamla gjutjärnsrör.

Nu har jag bilat klart och kört iväg all gammal betong, rör och jord till tippen. Rörmokaren ska få sätta in de nya rören.

Äntligen kan det roliga börja. Har köpt makadam 4-8 som ett avjämningslager på ungefär 5 cm, sedan ska jag isolera och lägga betong över.

Jag tar tacksamt emot förslag på alla möjliga saker som jag skulle kunna göra bättre.

Öppet hål i betonggolv med synliga rör och jord, tecken på konstruktion eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Toaletten
Öppning i vitmålat tak visar installationer och kakel med en rörledning synlig. Verkar vara under konstruktion eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förrådet bredvid
 
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
Angående bilmaskiner så började jag ju med vår lilla från Meec. Sedan fick jag låna en bättre från Biltema av @mnils, som gjorde att arbetet gick snabbare. När det sedan visade sig att jag skulle behöva bila upp mycket mer än det var tänkt från början så hyrde jag först en Bosch i två dagar och till sist en Hilti. Det är stor skillnad på hur jobbigt det är och hur lång tid det tar med olika bilmaskiner. Renovering, jackhammer, rörinstallation, öppet golv, byggrus, arbetsområde, hemförbättring, konstruktion inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsplats med verktyg: borr, hammare och kablar på smutsigt golv, någons fötter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrhammare på betonggolv, uppbrutet för rörarbete, grus, och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person använder en Bosch slaghammare för att bryta upp ett betonggolv i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor grushög vid ett hus, grävjobb pågår, slangvinda och spannar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1 och 9 till
  • Laddar…
Jag skulle ju få göra detta jobbet själv. Men jag har väldigt svårt för att hålla pappa borta från arbetsplatsen. Han vill gärna lägga sig i. 😀
 
  • Haha
Kvackatore och 6 till
  • Laddar…
Det värmer hjärtat när man ser någon redan i unga år inse fördelen med riktiga verktyg, önskar jag gjorde den resan lika tidigt. :)

Och grymt jobbat.
 
  • Gilla
  • Älska
S_B_O och 6 till
  • Laddar…
Men bra gjort!!
👍😆
 
Älskar att du kastade ut golvet för att få lite motivation! Ut med det gamla skiten och in med nytt är det klart rätt väg att gå!
 
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Jag skulle ju få göra detta jobbet själv. Men jag har väldigt svårt för att hålla pappa borta från arbetsplatsen. Han vill gärna lägga sig i. 😀
Säg åt "gubbajävlen" att hålla sig undan! 😉 Han kan väl bila upp någon vattenkyld server eller så...
 
  • Haha
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Bra jobbat!
 
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Jag skulle ju få göra detta jobbet själv. Men jag har väldigt svårt för att hålla pappa borta från arbetsplatsen. Han vill gärna lägga sig i. 😀
Det är väl perfekt med en hantlangare - sätt honom på att släpa upp allt från källaren, köra till skroten, blanda betong, koka kaffe, mm. Så fixar du de roliga arbetsuppgifterna 😉
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
M
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Angående bilmaskiner så började jag ju med vår lilla från Meec. Sedan fick jag låna en bättre från Biltema av @mnils, som gjorde att arbetet gick snabbare. När det sedan visade sig att jag skulle behöva bila upp mycket mer än det var tänkt från början så hyrde jag först en Bosch i två dagar och till sist en Hilti. Det är stor skillnad på hur jobbigt det är och hur lång tid det tar med olika bilmaskine
Det är rätt stor skillnad på om maskinen är gjord för att borra och bila med eller bara bila. Meec slår 3 -5 joule, Bilteman 15J och en riktig bilmaskin ca 50J.
 
  • Gilla
Mest_ohändig och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Säg åt "gubbajävlen" att hålla sig undan! 😉 Han kan väl bila upp någon vattenkyld server eller så...
Bila upp en platta bäärss
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.