118 706 läst · 301 svar
119k läst
301 svar
Kan en 19-åring renovera en toalett?
Det är enklare att köpa en toalettstol som är avsedd för anslutning till golvavlopp nära vägg. Då får man städutrymme bakom cisternen även om man bygger på med kakel.J Jävligtlat skrev:De är olämpligt med golvvärme när de är oisolerad platta under, går en hel del extra el när plattan konstant kyls ner av jorden under.
Sen ser de ut som att du behöver bila upp och flytta avloppet till toan så de kommer en bit ut från väggen, dels så du har plats att sätta kaklet och för att komma åt och städa bakom toan. Alternativt bygga ut väggen 10-15cm och sätta en vägghängd toalett och koppla den mot den gamla stammen.
Och här kommer :
- se om det gick att byta gjutjärnsrören på ett enkelt sätt utan att bila upp hela källaren. Isåfall hade jag låtit bli för det lär behövas bytas framöver ändå.
- inte använda något tätskikt om du har en oisolerad platta mot marken under
- bara klinker eller annat stenmaterial på vägger och golv
- installera golvvärme med el och termostat. Det kanske kostar några hundralappar per år men kalla källargolv när man ska smita på dass är sjuuuuukt kalla. Så ren komfort och inte för att värma upp toan/hela källaren.
Det kostar inte många kronor om du ändå håller på och du får väl stänga av om elen blir alltför dyr (lägg termostatgivaren i ett rör under klinkern så kan du byta den enkelt om den går sönder)
- se om det går att montera spottar i taket (det kanske går att regla ett nytt innertak) så blir det skitmysigt <höhö>
Kör hårt. Läs på.
Gör som du själv tycker bli bäst för desto fler du frågar desto fler olika svar kommer du att få. Tillslut är du helt kollrig.
Jag börjar helt enkelt luta åt att det finns oändligt många sätt att göra samma sak på och inget är egentligen 'rätt'. 🙃
- se om det gick att byta gjutjärnsrören på ett enkelt sätt utan att bila upp hela källaren. Isåfall hade jag låtit bli för det lär behövas bytas framöver ändå.
- inte använda något tätskikt om du har en oisolerad platta mot marken under
- bara klinker eller annat stenmaterial på vägger och golv
- installera golvvärme med el och termostat. Det kanske kostar några hundralappar per år men kalla källargolv när man ska smita på dass är sjuuuuukt kalla. Så ren komfort och inte för att värma upp toan/hela källaren.
Det kostar inte många kronor om du ändå håller på och du får väl stänga av om elen blir alltför dyr (lägg termostatgivaren i ett rör under klinkern så kan du byta den enkelt om den går sönder)
- se om det går att montera spottar i taket (det kanske går att regla ett nytt innertak) så blir det skitmysigt <höhö>
Kör hårt. Läs på.
Gör som du själv tycker bli bäst för desto fler du frågar desto fler olika svar kommer du att få. Tillslut är du helt kollrig.
Jag börjar helt enkelt luta åt att det finns oändligt många sätt att göra samma sak på och inget är egentligen 'rätt'. 🙃
...och som ett avskräckande exempel på dåligt omdöme men i övrigt rätt teknik......🤣F Fnularen skrev:Självklart kan du lära dig det om du är läskunnig, har sunt förnuft och lite händig!!
Först ska du kolla om du behöver byta/flytta vatten o avlopp o det finns guider på detta på nätet. Kolla även på Purus hemsida om hur ny o godkänd golvbrunn ska monteras.
Sedan blir det till att hacka ner lös puts och putsa upp så du får släta väggar.
Om du ska sätta kakel/klinker så har byggkeramikrådet mkt bra guides om underlag/tätskikt mm.
Lycka till!!
Spola och rensa Bef. rör, i värsta fall kör strumpa.Centano skrev:
Montera manchet runt spillror innan du lägger golv. 👍😊 kör hårt!
Redigerat:
Jo…min mor la golvvärme i källaren när garaget gjordes om till garage…dom flytspacklade på befintligt betonggolv . Ingen isolering under. När värmen slogs på trodde dom det var nåt fel för hur dom än gjorde blev det inte varmt i rummet…det blev matta på golvet och element på väggen till slut . Men rätt utfört i en välisolerad kåk är det skönt när det är jämn utetemperaturHammarskallen skrev:
Spill röret för wc stol, flytta ut den från vägg enligt regelverk, den ligger för nära så slipper det bli problem i efter hand. 👍😊fatsuG7 skrev:Jag har fått i uppdrag att renovera husets lilla toalett som finns i källaren. Mamma och pappa säger att jag klarar det med hjälp av forumet. Hoppas de har rätt
Det här kommer jag att ha mest som en projekttråd. Men jag behöver er hjälp att sätta igång arbetet. Vad ska jag börja med?
Här är några bilder:
[bild][bild][bild][bild][bild]
Nej, ingen tätskikt på golv, mancheter runt spillror och remsor runt golv hörn och TS ska köra ett och samma system, fota varje skede enligt system anvisningar system = leverantör/märke på produkt. kolla bkr, gvk för råd och tips.H Huzzbutt skrev:
Regler gäller ju knappast ett dass i källaren, blir inga fuktskador ändå, det är ju oisolerad betong överallt. När eventuell läcka är åtgärdad torkar betongen upp utan skador.S Seka70 skrev:
Håller med argument, och rör installation tar du in en röris, vill du göra själv ta hjälp och låt röris besiktiga och pynta utlåtande! 👍😊 kööör på!H hempularen skrev:Normalt så stämmerdet enl. branschreglerna, i ett toalettrum skall det vara tätskikt på golvet och 50mm upp. MEN detta är ett rum i en källare med tillskjutande markfukt. Då skall det INTE vara tätskikt.
Man kan ju också fundera över syftet med tätskikt i ett toalettrum. Det skall finnas där för att man skall slippa få vattenskador på byggnaden om det blir en läcka på toastolen, eller rör till den. Har man då ett rum med betonggolv, utan något känsligt under, så kan man skippa tätskiktet även om det vore en isolerad platta utan tillskjutande fukt (dock inte enl reglerna). Det blir ju ingen skada om vatten vid ett enstaka tillfälle hamnar på golvet när toastolen är "utsliten" om 30 år.
Flexa inte, du får mer jobb att återställa, inte värt, du har vass-isolering.S salkin85 skrev:
Betong och gipsbruk puts och prima räcker gott och väl. 👍😊 kör hårt! 👊
här får du proja lite dra utan på liggande eller om det är invändigt inkommande vatten, kall och varmvatten rör. Krom, 50 rör bas och 30 från bas till handfat och wc stol. 👊 boom! 😊👍mnils skrev: