Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
Det jag vill komma till är att den enda konsekvensen blir att man då får göra det jobb som TS nu har övertygats att göra i förebyggande syfte. + att man få går lägga ett nytt golv men de extra kostnaderna som nu har uppstått lär överskrida den kostnaden markant. Det du och andra tycker är så självklart är helt enkelt att göra ett stort jobb nu för att eliminera risken att behöva göra samma jobb i framtiden. Det är inget lyxbadrum som TS bygger.
nej det är inte bara det man får göra om. Man får göra om något som är färdigt. Ett kaklat golv, en monterad toalett, osv osv. Mycket mer jobb.

Dessutom diskuterar du hela tiden utifrån att du vet att röret håller hur länge som helst. Innan röret blev uppgrävt och kapat - hur visste du att det gåller i 30 år till eller vad nu din gissning var?

Du har redan från början baserat ditt resonemang på fakta du inte har.
 
C
Precis. Vad är ett lämpligare tillfälle att bila upp golvet än när man står med ett utrymme som är utblåst in till stommen? Och hur ofta uppstår dessa tillfällen?

Hade varit en annan sak om avloppet var 20-30 år gammalt. Nu var det en no-brainer tycker jag.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
nej det är inte bara det man får göra om. Man får göra om något som är färdigt. Ett kaklat golv, en monterad toalett, osv osv. Mycket mer jobb.

Dessutom diskuterar du hela tiden utifrån att du vet att röret håller hur länge som helst. Innan röret blev uppgrävt och kapat - hur visste du att det gåller i 30 år till eller vad nu din gissning var?

Du har redan från början baserat ditt resonemang på fakta du inte har.
Kaklat golv nämnde jag, men det är ju en sån liten yta, och det är ju det som är den enda risken. Jag tror inte ens att du själv tycker att montering av toaletten är någonting som tar tid. Däremot så har ju du påstått ett par gånger att hela stambytet inklusive omgjutning är något som bara tar några timmar vilket inte stämmer. Det tar dagar även för den med vana. Just den tiden som jag menar att man skulle kunna hoppa, och istället börja bygga. Ditt resonemang att byta allt är helt korrekt om det rör sig om ett riktigt badrum där man ofta lägger ner tiotals tusen bara på golvet. Men det här är ett litet wc utrymme.
 
C cpalm skrev:
Det är möjligt, men vad är det för extra kostnader du pratar om som uppstått nu och som inte skulle uppstå i framtiden?
Ok, du har rätt. De extra kostnaderna som tillkommit nu blir likvärdiga om det skulle bli läckage i framtiden. +Den i förhållandet låga kostnaden för att kakla om golvet
 
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Ja, jag har köpt 22 säckar finbetong. Jag pratade med en hantverkare och han sa att jag skulle ha det.
👍 Det kommer bli kanon, får man fråga vad prislappen kommer hamna på för stambyte och omgjutning? inklusive hyra av maskiner, rörmokare och material.
 
  • Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
Idag har jag fått hjälp av två hantverkare att gjuta igen golvet. Föräldrarna tyckte det var säkrast att inte göra det helt själv eftersom jag aldrig gjort det förut och jag var inte så sugen att bila upp golvet igen ifall det skulle bli fel.

Det tog 3 timmar för 3 personer att gjuta golvet och totalt 26 säckar finbetong gick åt.

Fuktigt betonggolv med en nyligen lagad spricka eller skada i en vitmålad hörna nära dräneringsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyjuten betonggolv i hörn, fläckiga, skalade väggar, blå lock, renoveringsarbete, potentiell förbättring, under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen gjuten betong i ett hörn med rör, mot vit vägg, under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1 och 8 till
  • Laddar…
Naturlig obegåvning Naturlig obegåvning skrev:
👍 Det kommer bli kanon, får man fråga vad prislappen kommer hamna på för stambyte och omgjutning? inklusive hyra av maskiner, rörmokare och material.
Vi har inte fått fakturan ännu men jag lovar att rapportera så fort jag vet.
 
  • Gilla
Dan M och 3 till
  • Laddar…
Hoppas ni haft en bra jul, nu är jag igång igen!

Eftersom vi sänkte golvet med cirka 5 cm så blev det ett tomrum mellan väggen och golvet. Jag tog en säck C-bruk som vi hade hemma, köpte en visp till borrmaskinen och började täppa igen de större hålen.

Bosch borrskruvdragare, orange förlängare, träreglar, grått betonggolv, byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild på en sprucken väggyta ovanför en cement- eller betonggolvkant med synlig erosion eller skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på mögel och avflagning på en fuktskadad vägg och takskarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En väggyta med flagnande färg och en lodrät spricka fylld med spackel eller cement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidigare var det någon typ av matta längs väggen och något lim-/gummiliknande sitter fortfarande kvar. Jag har försökt att slipa ner det med grövre sandpapper. Vill jag verkligen ta bort den släta ytan? Är det lönt att avverka en stor del av väggen för att sedan släta till den igen för potentiellt bättre vidhäftningsförmåga? Jag har tänkt att sätta kakel på väggarna ifall jag lyckas göra väggen slät nog.
 
  • Bilden visar en sliten vägg vid ett golv, med flagnande färg och synliga skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Söderslätt
  • Laddar…
Du kan nog utan problem fylla upp ojämnheter med kakelfix så länge det inte sitter löst material på väggen, knacka isf bort det.
Tänk även på att gamla mattor/lim mm före 80-talet kan innehålla asbest.
 
  • Gilla
JockesBananer23 och 1 till
  • Laddar…
Vad bör jag spackla väggen med för att göra den slät nu? Just nu är det 1 cm skillnader med gropar mm i väggen. Är inte det för mycket för att bara jämna ut med kakelfix? Kalkbruket bakom den gamla mattan är rätt poröst. Är någon typ av våtrumsskiva ett alternativ för att göra väggen 100% rak?
 
R
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Vad bör jag spackla väggen med för att göra den slät nu? Just nu är det 1 cm skillnader med gropar mm i väggen. Är inte det för mycket för att bara jämna ut med kakelfix? Kalkbruket bakom den gamla mattan är rätt poröst. Är någon typ av våtrumsskiva ett alternativ för att göra väggen 100% rak?
Kakelfix är inte lämpligt till utjämning av väggen..
skrapa bort gammal färg och ytskikt för att sedan putsa ojämnheterna med C-bruk och det sista fina kan man använda gipsbruk till…
 
  • Gilla
ejvegard och 1 till
  • Laddar…
Nu flög det av en större bit. Bakom bruket är det tegelsten.

Söndervittrad vägg med synliga tegelstenar och skräp, förmodligen en gammal eller övergiven byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Söderslätt och 2 till
  • Laddar…
R
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Nu flög det av en större bit. Bakom bruket är det tegelsten.

[bild]
Riv ned allt och putsa om…
 
  • Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
Jag låter väll taket vara?

Skadad vägg med avskalad puts och synlig underliggande struktur. Behöver renovering eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Söderslätt
  • Laddar…
R
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
Jag låter väll taket vara?

[bild]
Ja var försiktig i anslutningen bara så klarar det sig..
 
  • Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.