Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Hjälper detta man för de två rödmarkerade sakerna mot varandra som en snopp och en snippa.

Sen skruvar man ihop dem

[bild] [bild]
Tack för förtydligande, tänkte det var så, men tyckte båda delar såg försänkta ut på bilderna och formen mellan de två delarna inte stämde.

Motorn är omlindad och vedklyven är åter i bruk :)
Stor hög vedträn, blandade sorter, kluvna, staplade utomhus, grön bakgrund, vedlagring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bjober och 23 till
  • Laddar…
Skönt att du fick igång klyven igen.
Heder åt väl utfört arbete 🛠️👏 väl mekat och beundransvärt att någon faktiskt gör ett sådant jobb idag.

Det mesta är väl lätt om att ha (hitta någon med) rätt kunskap, verktyg och erfarenhet.
Fast vi är lite besvikna. Vi saknar bilder från omlindningen. 😜

Hur var det med kvalitén?
Var det koppar eller rentav aluminiumtråd i lindningarna….? 😳

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Skönt att du fick igång klyven igen.
Heder åt väl utfört arbete 🛠️👏 väl mekat och beundransvärt att någon faktiskt gör ett sådant jobb idag.

Det mesta är väl lätt om att ha (hitta någon med) rätt kunskap, verktyg och erfarenhet.
Fast vi är lite besvikna. Vi saknar bilder från omlindningen. 😜

Hur var det med kvalitén?
Var det koppar eller rentav aluminiumtråd i lindningarna….? 😳
Jag lämnade ju bort den till en släkting som tog med den till en lindrarverkstad där hans kompis jobbar. Så bilder var utom min kontroll.

Jag fick diagnosen att den brann därför att den bara gått på två faser och att bara en spole behövt lindas om. Och att detta antingen beroende på att den var fel kopplad från början eller att en säkring i huset gick vid en extremt dålig tidpunkt. Nu har jag ett motorskydd på sladden som jag använder till vedklyven så att detta inte kan hända igen.

Sladdar och kopplingar på ett betonggolv, en adapter i centrum, oordnat, teknisk utrustning.
Skapa konto

• Gilla
Bjober och 4 till
  • Laddar…
Körde du den utan livförsäkring förrut, ajabaja då kan det gå på tok.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Stort kudos "Hyltran" för att du fick detta ordnat, du har bra kontakter som hjälpte och även ditt eget jävlaranamma! Normalförfarandet vore att vedklyvsleverantören skickade en ny motor men din lösning var på det hela taget bättre.

• Gilla
  • Älska
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Körde du den utan livförsäkring förrut, ajabaja då kan det gå på tok.
Vore det inte bra om det satt ett motorskydd här? Eller då kanske jag bara kan använda just den vedklyv till det uttaget?
Eluttag och säkerhetsbrytare på vägg, med röd markering och pil. Slitage och ålderns tecken.
Skapa konto

Rätt som du säger, bara klyven i det uttaget. Har du behov av 3-fas uttag till annat så går det att dela upp den gruppen på 2 st uttag och ett av dom förgås av ett motorskydd som passar till klyven. Då finns det ett uttag för annan utrustning.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Motorskyddet ska sitta på apparaten.

Fick du någon kompensation av säljaren?

• Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
OBS såg inte att du har ett MSK nu ( i # 169 ) Kanske inte bästa lösningen, men fungerar. Annars på vägg före uttaget eller på klyven, men kanske inte finns plats på den.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fick du någon kompensation av säljaren?
Jag har inte meddelat att den funkar igen för säljaren än och jag vet inte om jag kommer att göra det?

Eller hur jag ska lägga fram det eftersom att han som lagade motorn sa att det kan varit så att det berodde på att en säkring gick vid extremt fel tidpunkt.

Men att säkringen på ena fasen gick kan ju bero på fel i motorn. Men man kanske inte ska uggla för mycket om detta bara vara nöjd med att det fungerar som det ska nu.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Idag efter mer än tio veckor fick jag en ny motor levererad. Det finns ingen anledning att inte spara den för att ha i reserv men det dröjer nog innan jag handlar därifrån igen.

• Gilla
  • Wow
-PC- och 10 till
  • Laddar…
Jag trodde att den här tråden var färdig nu! Men för den som är intresserade, så vill jag meddela att nu har jag fått en faktura för tullavgift på den nya motorn som jag ju egentligen inte behöver.

Nu fattas bara att säljaren kontakter mig och vill ha tillbaka den gamla motorn (Som ju sedanen en tid är laga och sitter monterad på vedklyven) 🤪

Redigerat:
  • Wow
blackarrow
  • Laddar…
Från vem fick du fakturan, företaget som sålde klyven?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.