130 553 läst · 354 svar
131k läst
354 svar
Kan det bli nåt, tro ?
Hehe, dom är redan inköpta så du kan faktiskt få veta det.jeppeknaster skrev:
När färgbutiken hade utförsäljning av förra årets kollektion av Borosan köpte vi till hela bottenvåningen samt halva ÖV av Borosan's billigaste serie, det blev ca 35 kr/rulle.
Hoppsan, här tänkte man skoja till det med den klassiska frågan som vissa brukar ställa när kantbalkarna precis ställts på plats och så har du redan bestämt det! ImponerandeMikael_L skrev:
Det har fortsatt med ungefär samma verksamheter och i samma anda.
Men nu har ett fönster lyfts på plats, dock bara provisoriskt.
Nu har spikpistolen pajat, klammerpickan och nu sist kap/ger-sågen.
Spikpistolen fixad, klammerpickan lite halvdant med najtråd och tejp, och det sitter nu en fin power-super-duper-såg på stativet. Blackline heter den nog när jag tänker efter.
Jag saknar Makitan. :S
Man har inte tid med rackelprylar i det här skedet i bygget. :@
Men nu har ett fönster lyfts på plats, dock bara provisoriskt.
Nu har spikpistolen pajat, klammerpickan och nu sist kap/ger-sågen.
Spikpistolen fixad, klammerpickan lite halvdant med najtråd och tejp, och det sitter nu en fin power-super-duper-såg på stativet. Blackline heter den nog när jag tänker efter.
Jag saknar Makitan. :S
Man har inte tid med rackelprylar i det här skedet i bygget. :@
Administrator
· Skåne
· 7 889 inlägg
Wow, verkligen imponerande Mikael. Det ser ut som att du har hjälp av några gubbar med balkar och takstolar, men annars bygger du mest själv eller?
Bygget framskrider, sakta men någorlunda stadigt. Nu blir det tyvärr inte så väldigt många byggtimmar per vecka längre.
Alla fönster på BV är satt på plats, den mesta vindväven och spikläkten på plats, men ena sidans gavelspets är tyvärr fortfarande helt ofärdig, inte ens uppreglad.
Läckage i undertaket !!! Den diffusionsöppna väven är tydligen inte öppen för endast diffusion... :S
En konfrontation med leverantören T-emballage ger vid handen att dom numera rekommenderar en tätande gucka mellan ströläkt och väven. Tråkigt att deras monteringsinstruktioner inte tar upp detta, vare sig på nätet eller den medföljande ... :@
Alla fönster på BV är satt på plats, den mesta vindväven och spikläkten på plats, men ena sidans gavelspets är tyvärr fortfarande helt ofärdig, inte ens uppreglad.
Läckage i undertaket !!! Den diffusionsöppna väven är tydligen inte öppen för endast diffusion... :S
En konfrontation med leverantören T-emballage ger vid handen att dom numera rekommenderar en tätande gucka mellan ströläkt och väven. Tråkigt att deras monteringsinstruktioner inte tar upp detta, vare sig på nätet eller den medföljande ... :@
När det var dags för fönsterna så satt jag helt enkelt två par kilar på bägge sidorna på understycket.
Sen vägde jag in dom med passet.
Sen sköt jag fast dom med klammerpistolen (klammer 5,7mm x 38mm ga16).
Slutligen efterkontrollerade jag givetvis vågrätheten, både före och efter jag lyft in karmen, så var det bara att skruva dit karmskruvarna.
Sen vägde jag in dom med passet.
Sen sköt jag fast dom med klammerpistolen (klammer 5,7mm x 38mm ga16).
Slutligen efterkontrollerade jag givetvis vågrätheten, både före och efter jag lyft in karmen, så var det bara att skruva dit karmskruvarna.
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Sen har jag startat en ny tråd över hur jag gör med de inre fönstersmygarna. Denna tråd blir inte "klar" förrän nästa år troligen.
http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/152590-hur-jag-goer-vinklad-foenstersmyg.html
http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/152590-hur-jag-goer-vinklad-foenstersmyg.html
Jag har i alla rensågat kanterna på råspontstaket nu, det man inte gör direkt när det ska göras måste alltid göras om senare till större besvär !!! :O
En 45x45'a under och en hemklyvd trekantslist över, det blev fint. Där kommer vindskivan sitta fint sen.
En 45x45'a under och en hemklyvd trekantslist över, det blev fint. Där kommer vindskivan sitta fint sen.
Har man struntat i att köpa trekantsläkt eller tycker den är för dyr så kan man klyva 45x45 till dubbelt så mycket läkt.
Den vane snickaren gör det givetvis på fri hand, men jag som är så fumlig och ovan gjorde en mall, eller styrning ska det kanske heta.
1. En bit 45x45 jackades ur mha kap/geren, 45° och djupstoppet ställt på lagom djup.
2. Lägg i en 45x45 i jacket, dra ett streck med vinkelhaken. Kapa 90° vid strecket, så klyvsågens anhåll också får hjälpa till att styra.
3. skruva fast biten med tving, centrerat över klingan, för sedan fram klyvanhållet mot.
4. Sen kan man göra en likadan bit, som styr efter klingan, men då jag endast skulle tillverka 13 meter läkt så satt jag bara en liten bit läkt med ungefär samma höjd.
Den vane snickaren gör det givetvis på fri hand, men jag som är så fumlig och ovan gjorde en mall, eller styrning ska det kanske heta.
1. En bit 45x45 jackades ur mha kap/geren, 45° och djupstoppet ställt på lagom djup.
2. Lägg i en 45x45 i jacket, dra ett streck med vinkelhaken. Kapa 90° vid strecket, så klyvsågens anhåll också får hjälpa till att styra.
3. skruva fast biten med tving, centrerat över klingan, för sedan fram klyvanhållet mot.
4. Sen kan man göra en likadan bit, som styr efter klingan, men då jag endast skulle tillverka 13 meter läkt så satt jag bara en liten bit läkt med ungefär samma höjd.
Ska precis göra samma sak själv! Bra med 45'an under, så får det bli för mig med!Mikael_L skrev:
Jag spikade 45x45'n först, 65mm spik (spikpicka givetvis) genom råsponten, en spik var 4-5'e råspontsbräda ungefär. Sen kommer ju trekantslisten ovanför och håller ihop paketet så bra.
Även trekantslisten spikades ovanifrån, men med 75mm spik, så den drar bra i 45x45'an.
Även trekantslisten spikades ovanifrån, men med 75mm spik, så den drar bra i 45x45'an.
Spikpistolen har sina användningsområden. Jag använde den några gånger när jag inte kunde hålla i spik, stege och hammare samtidigt... Men med 45-graders taklutning så har jag ändå spikat nästan allt förhand. Spikpistolen är helt enkelt för otymplig och svår att lägga ifrån sig etc.
Skulle föredra skruv i sådana här lägen när underlaget sviktar, men då har man problemet att man måste ha rostfri (eller ovanlig varmförzinkad) skruv.
:S
Skulle föredra skruv i sådana här lägen när underlaget sviktar, men då har man problemet att man måste ha rostfri (eller ovanlig varmförzinkad) skruv.
:S