Mikael_L
Hej.
Jag tänkte visa hur jag går tillväga för att göra en vinklad inre fönstersmyg, likt denna:
hantverket5.jpg

En liten instruktionstråd mao.



Sen kan jag starta en namntävling. Vad är det bästa (/rätta !) namnet på en sådan här vinklad smyg?
Lutande, expanderande, sned ...? :)
 
Mikael_L
Vi har stående bärande regelverk av 195x45, sen blir det korsreglat på både in och utsida med 45x45. Total isoleringstjocklek blir alltså 285mm.
Fönster ska liva med utsida av yttre 45x45. Där ska det sitta vindväv, sedan 25x50 spikläkt och slutligen 22mm panel, så den yttre smygen blir 47mm bred och kommer få vara rak (90°).
Karmen är 115mm bred

Grunden i det som ger vinkeln jag är ute efter är att jag sätter en stående 120x45 längst ut i fönsterhålet, denna sätter jag dessutom så den sticker ut 45mm utanför 195-orna.
Detta går alltså bra då det ska sitta 45x45 utanför sedan. Detta medför även att det inte blir någon risk att man får karmskruv mellan 195-regeln och den yttre 45'an.

På bilden är det helt felritat, ursäkta.
120-regeln går inte ner till syllen utan ner till regeln som blir under fönsterbrädan, fönsterbräde-regeln är 195 mm och helt i liv med de stående.
Det kommer en bild senare som visar det rätta.
 
  • sketchup-1.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L
Sen sätts fönstret in i liv med utsidan och 7-9 mm drevmån ca runt om.
Endast fönsterkarmen är skissad.

Och sen är smygen tänkt att hamna så här:
 
  • sketchup-2.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sketchup-3.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Och så här såg det ut när stommen var lite halvt färdig runt fönstren.
Den andra bilden är en preview (eller vision kanske ... :rolleyes:) över det slutliga utseendet, där regelklossarna ska motsvara fönsterkarmen ungefär.

edit: Jag har tänkt uppdatera framöver alltefter det framskrider.
 
  • smyg-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • smyg-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kul att ha dig här på forumet Mikael_L!
Någon som tar sig tid att lära nybörjare som mig..
 
Mikael_L
Tja.. jag är ju också nybörjare ... ;) (har bara skrivit en massa dravel här)

Men i vilket fall har jag lagt min panna i trippelveck en god stund innan jag bestämde mig för denna variant och än har jag inte sett några direkta nackdelar, så det kanske fungerar.

Så mitt sätt att göra det på är kanske inte korrekt, eller det bästa. Men jag tänkte visa på hur jag gör, för det kan ju ge andra en del goda idéer. Och det känns som ett av syftena med detta forum. :)
 
Hej Mikael!

Vill tacka först dig för all den tid du lägger ner framför datorn utöver dina projekt!!
Blev det några fler bilder under tiden du satte in fönster?

Hälsningar
Henrietta
 
Mikael_L
Jodå, visst blev det fler bilder, men det var lite jobb att leta rätt på dom nu. :rolleyes:
Men det är bra att du sparkar lite på mig.

Och allt är inte klart ännu, men nu saknas det endast inre smygbrädor.

Men så här satt jag fönstren.
Jag använde dessa kilar från byggmax, som väl inte egentligen är avsedda för detta bruk, utan golvläggning. Och så väljer man en kombination som passar den drevmån man ordnat runt fönstret (de gröna är de som ger minsta maximala höjden, sen fanns det två andra tjocklekar). Och det finns en del andra slags kilar, t.ex. traditionella träkilar. Jag har också sett tipset att skruva in två st träskruv, och justera dessa genom att skruva in/ur sen.

Sen la jag ut dom, vägde av och sköt snabbt och smidigt fast dom i rätt höjd med klammerpistolen (för långklammer). Jag satt egentligen kilarna för nära mitten, dom ska egentligen ligga längst ut och ge stöd under de lodräta karmstyckena. Men jag tror inte det gör så väldigt mycket.
 
  • bh120117-01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh120117-02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh120117-03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Sen tog jag loss fönsterbågen (ett helt fönster väger ju as) och satte bara karmen på plats. Vi var två då och en höll karmen i liv med utsidan av 120x45-regeln som jag satt på sidorna i fönsterhålet.
Och så försiktigt försöka förborra ett 4 mm hål. Det var inte helt lätt, en styrning av något slag hade underlättat. Något hål kom någon mm fel och då flyttade karmen sig någon mm när karmskruven skruvades in. :@

Ja, jag använde karmskruv, idag har jag upptäckt karmhylsor och skulle valt det istället.
 
Suveränt!
Tack - det räcker ju att jag gör "mina" fel - om möjligt så kan jag försöka skippa andras "fel" eller misstag OXÅ =O)
Det är sååå otroligt mycket att tänka på och knep som kan skulle kunnat när det gäller även det allra enklaste!

Högaktar VERKLIGEN den tid du lägger ner att skriva ner, fota, redigera/leta fram och lägga ut bilder!! Vet själv hur mycket tid det kan rinna åt det.
Allt detta gör du utöver att planera, fundera, leta reda på info, rita och slutligen bygga. Sen kommer väl jobb,samt familj och vänner - för att inte tala om att man måste, äta, vila, sova och allt annat livsnödvändigt ont =O)

Tusen tack från mig och tusen andra husägare/-byggare!!

/Henrietta
 
Mikael_L
Sen fortsatte jag med att isolera väggar och plasta och dreva mellan karm och stomme.
Sen vek jag in plasten i fönsterhålet, skarvade med triangulära bitar i hörnen. Tryckte in bottningslist (Biltema artnr 88062 , 13mm), skar bort överflödig plast och fogade med latexfog.

Bild 1: Sen sågade jag en lite tunnare läkt ifrån en regelbit, med klyvsågen.
Tjockleken avpassad för att få fönsterbrädan på rätt höjd, - fönsterbräda? jag menar alltså fönstersmygens nedre del.
På två fönster var inte regeln under helt vågrät, så då justerade jag nu med en snett klyvd läkt. Och det är pyssligt vill jag lova. :)

Bild 2: Jag har ju invändig korsregling också i huset, så i framkant la jag alltså en 45x45'a, som jag vägde in exakt vågrätt gentemot läkten jag just spikat fast.

Jag vägde av med både vattenpass och korslaser vid dessa moment, det går med vilket som, jag alternerade lite och kontrollmätte lite med det andra verktyget ibland.
Jag använde även lasern för att linjera höjden för fönsterbrädan mellan olika fönster.
 
  • bh120117-04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh120117-05.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
det finns styrning för borra för karmskruv.
du slipper borra när du har bra karmskruv.
 
Mikael_L
I fönstrets överkant gjorde jag sen lika som på nederkant.
Sen var det dags för sidorna.

Då köpte jag lite 34x70mm regel och klöv mitt itu med klingan ställd på 20° (eller 70° bör väl inställningen heta :cool:)
Lämplig vinkel mätte/kollade jag ut, 20° blev lämplig här. Var noga så det finns någon mm marginal, så det inte plötsligt blir för tight i något fönster sen.
Denna bit av klyvd 34x70 satt jag mot fönsterkarmen och spikade i sidan mot regelstommen.
Se bild 1, där två 20° snedklyvda exempelbitar är uppställda.

Slutligen klyvde jag bort en 20° kil så minimal som möjligt ur 45x45 och satt inåt rummet.

Bild 2 visar hur smygarna sen ska monteras.
 
  • bh120117-06.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bh120117-07.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Henrietta70 skrev:
Suveränt!
Tack - det räcker ju att jag gör "mina" fel - om möjligt så kan jag försöka skippa andras "fel" eller misstag OXÅ =O)
Det är sååå otroligt mycket att tänka på och knep som kan skulle kunnat när det gäller även det allra enklaste!
Jag ska väl poängtera att denna tråd ska ses som en idé-tråd.
Jag visar hur jag gjorde, det behöver vare sig vara det bästa sättet eller rätt sätt.
Det är öppet för andra tips och förslag, för den som vill posta.
Jag har redan gjort som jag gjort, så det blir det ju ingen ändring på. :)


- för att inte tala om att man måste, äta, vila, sova och allt annat livsnödvändigt ont =O)
Sova får man göra i graven, då finns det gott om tid. :cool:
 
Jag löste mitt där hemma med att använda mig av plåt, vet inte riktigt vad den typen kallas... Men man köper plåten på rulle, tror att den var på ca 25 meter, och den är ca 300 mm bred med en perforering i mitten. Så klippte jag till plåten i samma längd som fönstret är högt och sen böjde jag den i perforeringen tills det blev rätt vinkel. Och slutligen skruvade jag den i regeln som sitter ute vid "vägg-gipset". Sen var det enkelt att skruva gipsen till fönstersmygen i plåten!

Egentligen så gjorde jag den lösningen för att slippa klyva reglar i korrekt vinkel, då jag inte har ett lämpligt såg till detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.