53 590 läst · 47 svar
54k läst
47 svar
Hur jag gör vinklad fönstersmyg.
Maveric77 - Har du några bilder? Länk till nämnda plåt?
Med risk för att verka som en besserwisser....men det är viktigt att klossarna/kilarna är max 5cm in. Bottenstycket på karmen kan bågna med tiden. Och lägg klossarna på andra hållet istället, eftersom det blir en köldbrygga vid klossarna annars. Snyggt jobbat och väl arbetat med smygarna!Mikael_L skrev:Jodå, visst blev det fler bilder, men det var lite jobb att leta rätt på dom nu.
Men det är bra att du sparkar lite på mig.
Och allt är inte klart ännu, men nu saknas det endast inre smygbrädor.
Men så här satt jag fönstren.
Jag använde dessa kilar från byggmax, som väl inte egentligen är avsedda för detta bruk, utan golvläggning. Och så väljer man en kombination som passar den drevmån man ordnat runt fönstret (de gröna är de som ger minsta maximala höjden, sen fanns det två andra tjocklekar). Och det finns en del andra slags kilar, t.ex. traditionella träkilar. Jag har också sett tipset att skruva in två st träskruv, och justera dessa genom att skruva in/ur sen.
Sen la jag ut dom, vägde av och sköt snabbt och smidigt fast dom i rätt höjd med klammerpistolen (för långklammer). Jag satt egentligen kilarna för nära mitten, dom ska egentligen ligga längst ut och ge stöd under de lodräta karmstyckena. Men jag tror inte det gör så väldigt mycket.
Tyvärr har jag inga riktiga bilder... Men den ser ut såhär, och köps i rulle om 25 meter! Kostade ca 1000 kronor för en rulle tror jag, men det var det värt då det sparade mig mycket tid!Henrietta70 skrev:
Jag hoppas att du förstår hur jag menade med monteringen...?
Om du frågar mig, så har jag helt enkelt inte kommit dit än, och således inte bestämt något än.Nene skrev:
Men jag funderar på skjuta dom med dyckertpistolen (tryckluft) och måla med bra pensel och bra färg efteråt. Ty egentligen har jag, idag, inte så mycket emot att det ser hantverksgjort ut, istället för industrigjort.
Nu har jag lite som smått börjat bygga de invändiga smygarna.
När jag satt OSB och gips så fick det blir lite grovskuret i fönsterhålen.
I första bilden kan man nog ana att det är både lite krokigt och snett och framförallt att väggen täcker lite över det egentliga fönsterhålet med ca 1 cm.
Nu sågade jag bort med fogsvansen glidande mot den snett kluvna regeln bort det mesta av överskottet (ingen bild) och sen ställde jag upp en laserlinje som markerade var hålet slutligen skulle bli och körde bort den sista millimetern med bandslipen och grovt slipband.
Det gick fort och smidigt, bara dammet som var en dålig idé. Bild 2
Bild 3
Här måttar jag in en bräda som jag försöker putsa ner med klyvsågen till rätt höjd, som stöd för fönsterbrädan.
Bild 4
Här är nämnda bräda + syskon skruvade, klart för fönsterbräda! (Fast stöd i ändarna och vid mittstolpen ska det förstås bli, så det inte sviktar.)
Bild 5
Fönsterbräda på prov ditlagd. Och även en bit melaminplan som symboliserar den lodräta smygen.
Men nu är ju frågan vad jag ska göra med fönsterbrädan. Ska jag limma på en läkt under för att få den att se lite fetare ut?
Ska jag låta den sticka ut längre än den lodräta smygen, som på bilden.
Och ska jag i så fall runda av den med en radie?
När jag satt OSB och gips så fick det blir lite grovskuret i fönsterhålen.
I första bilden kan man nog ana att det är både lite krokigt och snett och framförallt att väggen täcker lite över det egentliga fönsterhålet med ca 1 cm.
Nu sågade jag bort med fogsvansen glidande mot den snett kluvna regeln bort det mesta av överskottet (ingen bild) och sen ställde jag upp en laserlinje som markerade var hålet slutligen skulle bli och körde bort den sista millimetern med bandslipen och grovt slipband.
Det gick fort och smidigt, bara dammet som var en dålig idé. Bild 2
Bild 3
Här måttar jag in en bräda som jag försöker putsa ner med klyvsågen till rätt höjd, som stöd för fönsterbrädan.
Bild 4
Här är nämnda bräda + syskon skruvade, klart för fönsterbräda! (Fast stöd i ändarna och vid mittstolpen ska det förstås bli, så det inte sviktar.)
Bild 5
Fönsterbräda på prov ditlagd. Och även en bit melaminplan som symboliserar den lodräta smygen.
Men nu är ju frågan vad jag ska göra med fönsterbrädan. Ska jag limma på en läkt under för att få den att se lite fetare ut?
Ska jag låta den sticka ut längre än den lodräta smygen, som på bilden.
Och ska jag i så fall runda av den med en radie?
Henrietta/Maveric: Såna där perforerade böjbara plåtband som nämns ovan finns från flera tillverkare, Knauf (VBA 100), Gyproc (VPB 50/50) och från Lindab eller Plannja tror jag. Har använt dessa i gipsskarvar i tak och tak/vägg som inte är 90 grader. Skitsmarta.
För att kunna fundera ett tag över hur jag ska utforma fönsterbrädan så smygade jag ihop ett helt fönster att gå och titta på (och irritera mig på ) ett tag. Gips som sidosmygar just nu, men blir målad MDF sen.
Men om någon vill delge sina åsikter hur det blir snyggt så är jag idel öra.
Men övre smyg och på sidorna har jag tänkt låta smygbrädan sticka fram några mm, 3-5 mm.
Vara vitmålad. Sen får väggens tapet eller målade yta gå mot smygen. Som på andra bilden.
Men nedre smyg/fönsterbräda vill jag nog inte ska se ut som på den andra bilden. Utan istället mer verkligen vara en fönsterbräda, som sticker ut lite märkbart i rummet osv.
Men om någon vill delge sina åsikter hur det blir snyggt så är jag idel öra.
Men övre smyg och på sidorna har jag tänkt låta smygbrädan sticka fram några mm, 3-5 mm.
Vara vitmålad. Sen får väggens tapet eller målade yta gå mot smygen. Som på andra bilden.
Men nedre smyg/fönsterbräda vill jag nog inte ska se ut som på den andra bilden. Utan istället mer verkligen vara en fönsterbräda, som sticker ut lite märkbart i rummet osv.
Jag snor lite idéer från Mathias tråd:
http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/58728-material-invandig-fonstersmyg.html
Och kanske denna bild främst illustrerar det jag är ute efter.
Men inte några foder då sen, och inte speciellt mycket "snickarglädje" heller, då vi håller det ganska stramt i detta hus, bl.a inga taklister och helt släta enkla dörrfoder och golvlister.
http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/58728-material-invandig-fonstersmyg.html
Men inte några foder då sen, och inte speciellt mycket "snickarglädje" heller, då vi håller det ganska stramt i detta hus, bl.a inga taklister och helt släta enkla dörrfoder och golvlister.
Nyfiken på hur man slipper taklister på bästa sätt. För mig är lister i tak bara ett sätt att gömma skarvar och absolut inget jag tycker är snyggt.Mikael_L skrev:Jag snor lite idéer från Mathias tråd:
[länk]
[bild]
Du som är noggrann hur löser du detta snyggt utan att det är någon skarv som spricker efter 1år?
Hur ser dina golvlister ut?
Skulle gärna ha något extremt enkelt gärna lite snekapat så de inte samlar damm