Du kommer annars att gå och "reta" dig på det flammiga taket, lika bra att fixa andra lagret med en gång....;)

Mikael_L
Nu är förrådet klart. Ja det ska upp lite mer hyllplan på högra sidan, men det blir nog lite IKEA-inköp där. Börjar lassa in skräp och bra-att-ha så klarnar det nog sen hur mycket hyllor som behövs.

Men färg, dörr, alla lister, belysning osv klart, imponerande klart för att vara utav mig. :rofl:

Taket är lite irriterande ojämnt, men jag fick ju skärpa mig här och inte överarbeta.

Det blev IKEA algot system, skenor på väggar och konsoler. Sen hade jag en liten hög med 30cm breda hyllplan över som jag har kexat ihop till 58 resp 39cm djupa.
På vänster sida är det 58cm djupa hyllplan och de sitter rätt så permanent (det är fastskruvat stöd för hyllplan i vägg), här är avstånden mellan hyllplan till för att fylla med flyttkartonger, endast flyttkartonger, där man skriver på sidan vad den innehåller.
På höger sida är det först 2 ganska fasta hyllplan och sen fyller jag på med algot-modulsystemet till resten, men får alltså se allteftersom vad man vill ha (hyllplan, trådkorgar osv).
Interiör av nyfärdigt förråd med vita, tomma hyllor av IKEA Algot system längs väggar och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vita hyllplan i ett förråd med en flyttkartong, ojämna tak och OSB-skivor på väggarna.
Skapa konto

De målade OSB-skivorna på väggarna är aningens ruffa, men känns ändå helt OK för ett förråd:
Målade OSB-skivor på vägg i ett förråd med vita hyllsystemsskenor för IKEA Algot-systemet.
Skapa konto

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det går sakta framåt på övervåningen.
1 sovrum och förrådet helt klart. Och då är det faktiskt helt klart också, ingen liten list kvar osv, rent ovanligt för att vara mig :)
Grabbens sovrum ganska nära färdigställning, det saknas i huvudsak bara att spackla färdigt, tapet/färg och lister och fästa in dörren. Det jobbiga med fönstersmygen är klart, likaså tak och golv. Grabben har sovit där sedan jul.

Nu har jag gjort färdigt för att smyga in takfönstret i badrummet.
Jag hittade en velux LSG-sats billigt på blocket och åkte och köpte. LSG är en sats med olika plåtbitar som skapar ramen för tak och smygbräder, och plåtvinklar för alla möten.
Och jag tror även att jag har värkt fram hur jag ska göra smygarna. Jag skiter nog i vanliga smygbrädor av olika slag, utan gör allt i gips och med vinklar till takets gips, så allt bara blir samma målade takyta, typ.

Och det blev direkt någon grad varmare på övervåningen nu när jag fick det klart isolerat runt takfönstret. :)

Så nu är det badrummet som står på tur.
På bilden syns var badrummet ska bliva till. Reglarna på golvet visar var det ska vara. Allt under golvet är klart (dvs avlopp och förstärkningar). Rullen med slang till vänster i bild är Roth 10,5mm GV-slang som jag ska lägga i golvet. Det ligger också 5,5 säck flytspackel i högen med skräp till vänster, och står lite armeringsnät. Jag kan börja köra hårt nu. Bara städa undan ytan lite mer. Det kommer bli plastmatta på golv/vägg så småningom.
Men jag bygger nog lite väggar först.

Längst till vänster i bild står två paket av IKEA's billigaste golv, slätten. Som ska bli tillfälligt golv för själva halldelen. Så det inte blir spånskivegolv i flera månader/år.
Övervåningsrenovering med takfönster och reglar på golvet som markerar framtida badrum, byggmaterial utspritt.
Skapa konto

• Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Mikael_L
Oj vad snabbt det går framåt ...

...not !!

Men takfönstret har fått smygar av 9,5mm utegips (13mm ryms inte i spåren i Velux-karmen)
Installation av takfönster med gipssmygar på en byggarbetsplats, övre skiva för smal.
Skapa konto

Skivan nedtill är för smal, ja. Jag ska skära till en som blir rätt storlek.

Mikael_L
Jag har faktiskt reglat upp väggarna också, tills det tog slut 45×70, så en stående regel lyser med sin frånvaro.
Delvis reglad vägg i byggprojekt med synligt isolerat tak och fönster, en regel fattas.
Skapa konto

• Gilla
kalle55 och 3 till
  • Laddar…
Minns när jag började hänga här för en 10 år sedan. Fick alltid en massa bra svar ifrån dig.

Som tur är tog jag en hel del hjälp och bor i färdigt hus sen ett antal år tillbaka. (y):D

Kämpa på!

• Gilla
  • Haha
kalle55 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Suhagg Suhagg skrev:
bor i färdigt hus sen ett antal år tillbaka
Hehe, skulle jag tro på det där ... :thinking: :rofl:

Byggt själv och fått f_ä_r_d_i_g_t ... :crysmile:
Grattis i alla fall, vare sig det finns en list kvar eller inte. :)

Nåväl, du har kanske blivit helt klar, en del är ju faktiskt drivna att köra på till slutet, men inte jag dock.

Jag drabbades dessutom av en seg olust till byggande efter första sommaren, så det sinkade ju en del.
Vi har bott här i en 7 år eller vad det nu är, och inte var det tanken att det skulle ta 6 år för att börja med övervåningen. :cry:

Men nu är det som sagt på gång, 1/3 klart nu, om badrummet går i mål någon gång i vinter samt hallen utanför, så är lite mer än halva ÖV klar i alla fall. (y)
Sen tror jag det är någon passbit och sockel i köket, och kanske något annat litet som restar .. ;)

• Gilla
kalle55
  • Laddar…
Suhagg Suhagg skrev:
bor i färdigt hus sen ett antal år tillbaka.
Blir man verkligen 100% färdig. Fick höra av en gammal arbetskompis att man blir aldrig mer än ca. 95% färdig. När man närmar sig det talet så är det alltid dags för tapetsering i något rum eller målning av något annat osv. och då "sjunker" färdigställande procenten igen......

• Gilla
Eric Öbo och 1 till
  • Laddar…
Du blandar ihop det. Det är uppförandefasen som blir 100% färdig, sedan övergår det i underhållsfas och tillägsprojektfas

Blir uppförandefasen klar fast det saknas några lister?

Nej. Fixa listerna annars godkänner inte styrelsen att du passerat gaten.

• Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
Eric Öbo
useless useless skrev:
Blir uppförandefasen klar fast det saknas några lister?
Sånt onödigt bjäfs måste väl räknas som tilläggsprojekt, va?

Mikael_L
Det räknas mest som "Det där ser jag inte längre ..!" :dizzy: :sleep: :cool:

• Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
Mikael_L
Va krångligt det här blev ... :sweat:
Insticksarbete med flera gråa rör och vita kablar i en oorganiserad installation mot OSB-panel.
Skapa konto

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Ja det ska det va. :rofl:
Kör utanpåliggande ist.

//AA

• Ledsen
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.