Problemet är nog som så att det handlar om en ecklesiastikbyggnad, dvs. entypkod 827. Det är med andra ord en fastighet som är skattebefriad. läs mer ifastighetstaxeringslagen (1979:1152)


Jag har egna erfarenheter här. Jag ärnämligen spekulant på en så kallad ecklesiastikbyggnad. När jag gick tillbanken, där vi har lånelöfte och allt är grönt och berättade om vårt nyapotentiella hus blev vår bankkvinna lite orolig. Det hon i korthet sa var.

”Jag har erfarenheter av att försöka låna ut till sådana hus sedan tidigare,men det går inte! Det du måste göra är att få huset omtaxerat innan vi kanutföra förköpsvärdering av objektet och därefter belåna objektet.”

(där har jag sammanfattat tio minuters samtal och mycket gick garanterat förlorat men jag hoppas att ni förstår problematiken.)

Det jag ska göra imorgon är att kontakta mäklaren och se hur han har tänkt sig affären. För vitt vad jag vet så behöver de flesta som söker sig ett hus på marknaden låna till sina husköp. Med andra ord så kommer ingen kunna köpa huset som det nu är taxerat.
 
Redigerat:
Hej. För dig som försökte köpa ett hus med typkod 827 och att banken inte ville bevilja lån för det. Hur gick det till sist? Jag är i precis en sådan situation nu så det hade varit bra att få tips kring hur du eller ni löste detta med banken och också hur det gick med omtaxering och även ansökan om bygglov som ju krävs när användningen av byggnaden ändras. Jättetacksam om jag kan få tips eller info kring hur och om det gick att lösa det hela. Tack.
 
om det är jag som skall svara så...

Liten uppdatering, någon kanske vill veta .

banken la det som ett sparbankslån, med 60% av köpeskillingen som maxtak (900K), med en 65punkters upp mot deras internränta, vi kan inte binda, men vi kan betala av närsomhellst, och vi får (ca) 3,14% ränta. dom "krävde" att vi skulle pantbreva upp dom 500K oxå. så, nästa att ta i tu med blir kommunen.

köpte huset. skickade in en ändrad användning av fastighet till bostad. fick svar att något sådant beslut ej krävdes för den tilltänkta användningen (hittar inte pappret nu, men det är ju diariefört).

skattverket skickade oss papper, där hade dom satt det som en 321. vi kontaktade dom och bad dom sätta det som 220 och vi har nyttjat ROT i ett par år nu...

viktigt att kunna läsa PBL för att övertyga kommun...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fick ni bättre lån nu när det är rätt typat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.