cecar33 skrev:
Om jag inte missförstår vad TS skriver så köper han en fastighet för 1.5 mille och behöver således låna med pantbrevet som säkerhet för de resterade 400kkr är det då det blir problem? eller är det att TS vill låna mer en 400kkr och därmed saknar pant för den summan. För nog är det så att ingen kan tvingas låna ut pengar,men vem skulle nobba det om TS är ok kreditmässigt. Banker lever på att låna ut pengar så problemet är troligtvis något annat bakomliggande.
behovet skulle underlätta finansieringen ja, men inget absolut krav, vi kan ta både det ena och det andra lånet, men vill ju gärna ha reko ränta på dessa med :/

det jag undrar med, inget problem från vår sida, men skulle banken kunna komma med några invändningar och hur skulle man isf. "skjuta" ner dessa...
 
Carl_Elvis skrev:
Nu skjuter jag lite från höften här: Skulle inte banken kunna opponera sig mot att ge bolån, då fastigheten inte räknas som bostad i dagsläget? Annars finns det väl inget generellt som säger att de borde neka att godta pantbreven, men som sagts är de ju tvungna heller (om de av nån anledning skulle få för sig att det inte är en bra affär).
ja, exakt, det nämnde dom något om, inga hypoteks lån, men jag sa det finns ju pantbrev på fastigheten (men inget taxeringsvärde)...men det är ju mitt i ett villa område...och husen runt om har ju värden, gå på dom då...
 
Jugend skrev:
Det är som ovanstående säger. Banken bestämmer till vem och hur mycket man lånar ut.
Har man en bra kalkyl av fastigheten så kommer banken utan vidare att låna dig pengar är min erfarenhet. Däremot är det mycket avbränningar när man köper fastigheter för att stycka av ...
kalkylen är strålande.

ja, i framtiden kan jag fundera på avstyckning (då blir det nog även rivning av huset för det står dumt till), men den omedelbara framtiden är för bostadsändamål.
 
Nej planen är ju att vi skall bo där, MEN kommunen vill ju ta god tid på sig och suga ut en så MKT det bara går.
undertiden så är fastigheten skattebefriad (det jag läst iaf) nanananana för kommunen!...

privatpersoner får äga frikyrkor.(kollat med skatteverket)
 
MagicFingers skrev:
ja, exakt, det nämnde dom något om, inga hypoteks lån, men jag sa det finns ju pantbrev på fastigheten (men inget taxeringsvärde)...men det är ju mitt i ett villa område...och husen runt om har ju värden, gå på dom då...
Låt mig bli lite teknisk; att det inte blir något hypotekslån beror på att hypoteksbanken i fråga ställer upp ett specifikation till de som lånar ut pengar till hypoteksbanken som du i sin tur får låna. I denna specifikation framgår vilka typer av säkerheter som hypoteksbanken kommer att ta in för att låna ut pengar, brf, fritidshus, villa, hyreshus m m. Men här finns sannolikt inte kyrkor med och då funkar det inte att ta in en kyrka som pant då hypoteksbanken skulle bryta villkoren mot sina långivare...
 
MagicFingers skrev:
vem har missförstått?.
fastigheten är en 827, ecklesiastikbyggnad, taxeringsvärde 0
jag vill minst veta om dom kan neka de 400K som finns som pantprev redan. ekonomiskt så kan dom inte ha ngt att invända på då vi hade lånelöfte på 3mille (och vi kan täcka 1.1mille kontant) bägge har jobb, inga barn bla bla bla..
Ditt lånelöfte gällde säkerligen 220 och inte 827...
 
Ja, de kan neka dig att låna pengar är svar på din huvudfråga.
Det du behöver göra är att i dialog med din bank konkretisera vad du vill uppnå och sedan be banken om ett förslag på hur de skulle kunna lösa det. Det är nästan alltid bättre att beskriva problemet och be om ett förslag, än att man själv kastar fram olika lösningar.
Tråden just nu är ganska ostrukturerad och man svara på olika saker.
Är du sedan osäker blir det lättare om du mera detaljerat beskriver vilket förslag du fått från banken och även varför banken gör den bedömningen.
 
MagicFingers skrev:
Nej planen är ju att vi skall bo där, MEN kommunen vill ju ta god tid på sig och suga ut en så MKT det bara går.
undertiden så är fastigheten skattebefriad (det jag läst iaf) nanananana för kommunen!...

privatpersoner får äga frikyrkor.(kollat med skatteverket)
Att privatpersoner får äga frikyrkor är en sak...men får bo verkligen bo i den?
Har du kollat det med berörda myndigheter att fastigheten är möjlig att göra om till bostad???
 
Fick ett svar idag från banken (som dröjt med svar och det var därför jag började fila på "försvar" med hjälp av detta eminenta forum), som lyder: Dom är på tåget, max 60% belåning( då räknar dom det mot min köpeskilling då fastigheten saknar taxeringsvärde), dvs 900K får jag låna av dom, dock skall jag på möte med dom en vecka innan, men det é ju inga bekymmer, nu skall man bara få en vettig ränta, får man inte det då är det dax att förhandla med andra banker känner jag :)

nuvarande detaljplan ger mig inte möjlighet att bo där MEN, det har bott folk där innan/efter detaljplan antagits i strid med detaljplan, så av HÄVD vill jag bo där, samt det funnits en bostad (vaktmästarbostad) så det skall vi köra på.... först och främst..
 
Mikael_L
HÄVD tror jag är svårt att ha som lyckosamt argument i den frågan.
Att något har skett av hävd brukar möjligen kunna användas för att erhålla ett servitut, men knappast för att klassa om en byggnad till bostadsändamål.

Det borde snarare leda till en polisutredning att hävda att någon bott på en plats man inte får bo på. :)
 
Varför ska man inte få bo var man vill?
 
Fotografen skrev:
Varför ska man inte få bo var man vill?
Du får givetvis sova under en bro om du vill, men om det skall finnas kommunal service, skolor och vägar så brukar kommunerna med all rätt ha synpunker på i vilka områden det får finnas bostäder.
 
Mikael_L
Fotografen skrev:
Varför ska man inte få bo var man vill?
Ja det kan man fråga sig ... :x
Själv irriterar jag mig en del på statligt och kommunalt överförmynderi. Det borde gå att vrida om till en modell med mer individuell frihet och att man får ta konsekvenserna lite mer själv, av sina egna beslut.
(Gäller betydligt mer än boende och bostadsbyggande...)


Men just nu är det såhär det fungerar, och så länge det inte ändras så är det det som gäller.
 
För att vara övertydlig. Hur mycket pantbrev du har spelar ingen roll för bankens vilja att låna ut pengar till dig. Pantbrev kan man ta ut på hur mycket som helst om man vill, så det är inget garanti för något värde på fastigheten.
 
Går det inte att taxera om huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.