M
Ser ut som du loggar med RRD. Vad kör du med för formel för ånghalten?

Det stämmer, formeln jag använder är : 288.68,1.098,temp,100,/,+,LOG,8.02,*,EXP,*,1,461.4,temp,273.15,+,*,/,rh,100,/,*,*,1000,*

Temp i *C, RH%

Om någon av er sitter på en utomhussensor baserad på Honeywell HIH-4000 och får mystiska (väldigt höga värden på RF) kan jag rekommendera byte till HIH-4021. Har avverkat två HIH-4000 som flippat efter ett tag trots väder- och kondensskydd. Tar man in dem inomhus kommer de på banan igen men flippar så fort de närmar sig höga relativa fuktnivåer. HIH-4021 är lite mer väderskyddad och verkar fungera mycket bättre utomhus i min applikation. Nu kan jag äntligen reglera vinden baserad på korrekt mätdata!

M
M
För övrigt är det onyttigt fuktigt på vinden just nu 84%. Å andra sidan är det 90% ute.

Som mest var det 98% i natt, och 99% ute. Så de sammanfaller alldeles för väl. Nu mäter jag ju bara några decimeter in från takfoten, så är väl rimligt att ha i princip samma värden ute som på vinden. Hade jag mätt mitt inne på vinden hade värdena säkert blivit annorlunda. Men det är ju vad takfoten problem varit så är där jag valt att logga.

Har loggat ånghalten också, och jag har inget fukttillskott inifrån, så finns väl inte så mkt att göra mer än att konstatera att uteluftsventilerad vind inte är så bra, och att jag borde fundera på ngn form av styrd ventilation (eller möjligen avfuktare).

miksil skrev:
Notera att HIH-4000 och HIH-4021 har olika tempkorrigeringsalgoritmer.
4021 använder samma som HIH3610, medan HIH4000 hade en egen variant

[länk]
Yes, har redan justerat korrigeringen. Dock är skillnaderna inte så där vansinnigt stora.

Hur ser det ut hos folk nu på hösten? Hos mig blåste stormen runt ordentligt och tryckte ned värdena på vinden mot vindriktningen en bit men nu ligger de runt 70 % och 11 grader.

79% och 2,2 grader här just nu

74% 7*C
Numera med lite ventilering.

Betonggrå skrev:
Hur ser det ut hos folk nu på hösten? Hos mig blåste stormen runt ordentligt och tryckte ned värdena på vinden mot vindriktningen en bit men nu ligger de runt 70 % och 11 grader.
Jo nog har det blåst alltid!

Men sedan har det också regnat floder.
Fönstren mot sydväst är rena och ser nytvättade ut, medan fönstren mot NO är ogenomskinliga av salt.
Och då bor jag 10 km från havet.

Nu är det 10,0°C ute och 89% RH.
På vinden 13,8°C och 64% RH.

Men jag har ju en oventilerad "klimatvind" med 100 mm cellplast ovanför råsponten.
Vilket jag är mycket tacksam för (y)

PS
Var bor du? Fyll i det i din profil! Alltid kul att se om det är Norrbotten eller Öland :)

Bor i Skaune.

Har jag fattat saken rätt att om det är t ex 80 % och 5 plusgrader på vinden är det inte kritiskt men om det är 75 % och 20 plusgrader är det illa? Förra vintern hade vi perioder med över 80 % men då var det samtidigt mellan 0 och 5 grader på vinden.

M
Var på vinden mäter ni? Mitt i ? Högst upp? Längst ner mot takfoten?

Jag mäter ganska mitt i åt alla ledder. Lite närmare golvet bara

Måste. kämpa för att hålla min vind en bit under mögelgränsen. Går efter Autonomtechs kurva och har för tillfället mina Pythonscript inställda på att jobba mot att hålla sex procentenheter under kurvan. Förmodligen lite onödigt god marginal men detta är första vintern med aktiv styrning av vindsklimatet. Senaste veckan har det blivit en hel del värmeslinga för att hålla luftfuktigheten i schack. Helt mongo att värma en kallvind men jag försöker skapa mig en uppfattning om hur allt hänger samman.

Tyvärr hann jag inte dänga på något mögeldödande/hämmande på råsponten i somras, hade känts lite bättre.

Min sensor sitter på norrsidan, på en takstol 5cm från råsponten ungefär mitt emellan golvet och nocken. Inbillar mig att det är ett värstafall när det kommer till fuktighet.

Så här ser det ut här hemma. Tyvärr syns inte aktiva insatser som värmeslinga och fläkt i kurvorna... än.

http://home.whatever.nu/rrd/attic.php

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.