jävla_hus skrev:
Din logg ser helt klart lite mer realistisk ut än min, min reagerar inte med sjunkande RH förren 4-6h efter temperaturen börjar stiga medan din ser ut att lagga cirka två timmar vilket känns mer rimligt.

Jag har suttit och kollat på att beställa den på m många gånger men det har inte blivit av ännu.
Jag har inte upplevt någon fördröjning med mina mätare. Jag har en mätare i vardagsrummet och den reagerar ögonblickligen då jag kört kyla på luftvärmepumpen när inomhusklimatet varit för varmt. Fullt fläktläge på pumpen och luftfuktigheten har sjunkit omedelbart för att snabbt stiga till "normal" nivå när jag slagit av pumpen.

BiFuel skrev:
Hmm, 1-wire nät...? Förklara som om jag är 4 år gammal, känner inte till begreppet :)
För att slippa göra en lång utläggning sökte jag lite på nätet och denna sida beskriver bra vad det handlar om http://www.sundhult.com/index.php?sida=1-wire

Själv loggar jag inte bara luftfuktighet och temperaturer utan också elförbrukning, koldioxidhalten inomhus, övervakar nivåvakten på en sluten tank och mina råttfällor på vinden. Resultaten presenterar jag på en enklare websida där graferna kommer från en programvara (Msure) medan värdena hämtas med hjälp SQL-frågor / php-script. Vad gäller programvaror finns det ett antal man kan använda sig av.

Cabrera skrev:
och mina råttfällor på vinden.
Här börjar vi snacka om seriös hemautomation. (y)

• Gilla
carra och 2 till
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Här börjar vi snacka om seriös hemautomation. (y)
Ja vad ska jag säga. Jag kom inte på något annat att övervaka :surprised:.
Dessutom tyckte jag att det var praktiskt att slippa gå upp på vinden för att kontrollera dessa fällor var och varannan dag när jag kom från jobbet.

Nu slutade ju inte spektaklet riktigt här utan det hände att jag fick "larm" om utlösta fällor och vid vittjning så var fällan mycket riktigt utlöst, men de små liven lyste ibland med sin frånvaro. Jag skaffade då en webkamera med nightvision som monterades med alla fällor i fokus. Några timmar i soffan med datorn i knät och möss springande på skärmen stjälande min dyra ost, snickers, hasselnötter med vaniljsocker, bacon och gud vet vad, resulterade i att fällorna moddades med lite najtråd för att bli effektivare. Och effektivare blev dem, dock minskade ju inte springandet upp på vinden men jag möttes iaf inte av tomma fällor :cool:

Nu går jag mot en tredje höst/vinter som fällorna är apterade och övervakade men entusiasmen har lagt sig. Nu slår jag en kik på kameran när ett par fällor är utlösta och tömmer dessa innan de börjar med kannibalism. Ska jag vara lika ambitiös i min jakt som jag var första året måste jag gå ner i arbetstid för att orka :D

Ber om ursäkt för OT.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Du har inte funderat på att skaffa katt. :)

Alfredo skrev:
Du har inte funderat på att skaffa katt. :)
Allergisk :confused:

• Gilla
kasun42
  • Laddar…
janwide
Cabrera skrev:
Allergisk :confused:
Stackarn! Kan du inte hitta en annan katt som inte är allergisk?

• Gilla
Steinmeister och 1 till
  • Laddar…
jävla_hus skrev:
Det är just detta med att vinden skulle torka upp under sommaren som jag misstänker inte riktigt gäller med en oventilerad vind. Vinden blir ju ordentligt uppvärmd under sommaren men utan att den är öppen någonstans så har fukten svårt för att försvinna (läs:ventileras bort)
Jag förstod inte att den var oventilerad. Hur är den det? Finns inte ens gavelventiler?

En liten reflektion, som inte har med fukt och temperatur på vinden att göra, dvs OT

Om man har problem med att möss tar sig in, så löser man väl inte det problemet med att lägga upp lättåtkomliga förråd av nougat, snickers mm där man inte vill ha mössen. I och för sig i form av fällor, men det har ju mössen lite svårt att inse.

Det lockar väl bara, som den allergiske författaren förstått, men inte dragit slutsatserna av, fler möss dit där man vill ha musfritt.

Det minsta man skall göra, är att lista ut var mössen tar sig in, och sätta fällorna i närheten av ingångshålet/hålen.
Och när man väl är där, kan man ju försöka att också täta så intrången förhindras.
Så går det kanske inte åt så mycket Snickers.

• Gilla
janwide
  • Laddar…
Consensus skrev:
Jag förstod inte att den var oventilerad. Hur är den det? Finns inte ens gavelventiler?
Tyvärr inte ens gavelventiler :( Det skulle jag dock ha åtgärdat men det har inte blivit av.

Då har det uppdaterats i mätarsenalen och 1-wire fuktmätare har installerad på vinden.
Mycket intressant att se att:
* RH var lägre än vad CO mätarna visade, co mätaren verkar vid en jämförelse hänga kvar/fastna väldigt länge(vilket jag även noterat tidigare). Det bör dock bara ge en utdragen medelvärdesbildning. Återstår att se hur skillnaderna utvecklar sig.
* Jag har för dåligt undertryck i huset (ursprungligt självdrag)
* Det läcker mellan boendeytan och vinden
Punkt 2&3 konstaterat efter att jag noterat att RH på vinden sjunker nästan ögonblickligen när jag drar på köksfläkten.

note: Tester har gjorts under för kort tid för att vara statistiskt säkerställda och är änsålänge egentligen bara mina antaganden.

/JH

Spännande det där med köksfläkt och RH. Kul att se det så snabbt.

jävla_hus skrev:
Då har det uppdaterats i mätarsenalen och 1-wire fuktmätare har installerad på vinden.
Mycket intressant att se att:
* RH var lägre än vad CO mätarna visade, co mätaren verkar vid en jämförelse hänga kvar/fastna väldigt länge(vilket jag även noterat tidigare). Det bör dock bara ge en utdragen medelvärdesbildning. Återstår att se hur skillnaderna utvecklar sig.
* Jag har för dåligt undertryck i huset (ursprungligt självdrag)
* Det läcker mellan boendeytan och vinden
Punkt 2&3 konstaterat efter att jag noterat att RH på vinden sjunker nästan ögonblickligen när jag drar på köksfläkten.

note: Tester har gjorts under för kort tid för att vara statistiskt säkerställda och är änsålänge egentligen bara mina antaganden.

/JH
OT
jävla_hus: Häng ut några givare utomhus också så är du vips klimatforskare!
Du visar goda anlag.

On Topic
Nu har väl det här spårat ut rejält?
1-wire hit och loggertekniker och medelvärdesbildningar och fjärrstyrda musfällor dit.

Kanske dags att flytta över till teknikforumet.

Detta skulle handla om kallvind och fukt, inte om mättekninker.

jävla_hus skrev:
Vad är det för en givare du har? Länk?

MB77: Den som m.nu säljer https://www.m.nu/luftfuktighetsmatare-version-2-p-373.html?osCsid=84a89gqvr163tmvkurcqahhlk0

KnockOnWood:
Det kommer troligtvis att bli en utegivare med snart :)

Angående ON-Topic ocg att flytta tråden vet jag inte, hur man mäter, vad man mäter och hur man tolkar resultaten är i högsta grad intressanta för just luftfuktigheten på vinden.
Musfällorna ( :) ) var väl lite off-topic men likväl helt OK tycker jag.

Det kasnke dyker upp en kompletterande tråd i teknik angående mätteknik snart men sålänge vi inte lämnar topic värre känns det OK för mig :)

Just nu 71% Rh, 14,3Grader och Absfuktighet 8,74 g/m3 (15
7*C ute)

/JH

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.