Jo, högst sannolikt är det någon amatör som anslutit de läckor jag sett. Men det luriga är att de kan vara täta länge för att sedan läcka. Det har jag inte sett på varken mjuk eller hård-lödda skarvar.

M
D Daniel 109 skrev:
Jo, högst sannolikt är det någon amatör som anslutit de läckor jag sett. Men det luriga är att de kan vara täta länge för att sedan läcka. Det har jag inte sett på varken mjuk eller hård-lödda skarvar.
Jag tror det framförallt beror på att gemene man inte ger sig på att hårdlöda ett rör, knappt ens mjuklöda.

Att däremot skruva ihop en koppling med två skiftnycklar lite snabbt tror nog sig nästan alla med pillevick (nu är jag könsdiskriminerande också :( ) klar av.
Tyvärr är ofta densamme inte vän av ordning och läser instruktionerna så noga för hur det ska göras inför varje gång. Inte jag heller i alla lägen, men med just vatten så försöker jag erinra mig dem väl eller till och med läsa igenom dem en extra gång innan varje arbete. Dels för att jag gör arbetet så sällan, dels för att det är fem lätta punkter så det tar typ 30 sekunder.

Staffans2000
DonPablo R134a skrev:
Det är därför jag löder ;) så lite klämkopplingar som möjligt.
Klämringskopplingar skall inte lödas alls:rofl:.

För övrigt är lödda skarvar bättre. Men klämringskopplingar som är rätt dragna håller förvånansvärt bra!

Vet inte om jag tycker dom lödda kopplingarna här är bättre då två av dom börjat läcka......
Visserligen gjorda av en hempulare men är nog 20-30 år mellan lödning och läckage

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.