14 437 läst · 33 svar
14k läst
33 svar
Kallsvettig: missat stödhylsorna
Ursäkta Offtopic
men varför prisol? pex RiR är ju så mycket skönare att använda,
visst det är plast med bisfenol och allt därtill , men usch vad jag hatar prisol
men varför prisol? pex RiR är ju så mycket skönare att använda,
visst det är plast med bisfenol och allt därtill , men usch vad jag hatar prisol
Bisfenol-A finns bara i katbonatplaster (PC). PEX är tvärbunden polyeten, som för vattenrör tvärbinds utan tillsats av peroxider. I jämförelse med koppar är PEX mer riskfritt ur ett hälsoperspektiv. Kopparsalter i större mängder är ju direkt farligt, Men halterna är så små att det är harmlöst om man har kommunalt vatten vid användning av koppar i dricksvattenledningar. Har man eget vatten med lågt pH kan det vara värt att utreda om kopparrör är lämpliga.
Redigerat:
Koppar är nödvändigt för kroppen. Så länge man inte har surt vatten löser man inte ut farliga mängder. Har msn surt vatten är ett kalkfilter lämpligt.
Ja, precis det jag skrev. Värt att påpeka är att vi klarar vårt kopparbehov även utan vattenrör av koppar. Lågt pH betyder just surt, det tror jag att de flesta känner till. Det behöver inte betyda att vattnet smakar surt.D Daniel 109 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Därför att det ser snyggt ut att slänga i hela dagsbehovet i en tablett. Att du sannolikt får i dig dubbet så mycket enbart via maten struntar tillverkaren i. Att det finns i tabletten betyder inte att du behöver det.
Medlem
· Västernorrland
· 10 846 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 10 846 inlägg
nja, det är inget fel på klämringskopplingar så. Tror inte att de läcker mer eller mindre än en lödd koppling om man gör korrekt.R134a skrev:
Gör man fel med en lödd koppling så läcker ju den också. Har själv sett en del mjuklödda skarvar som hoppat isär. Man har värmt för dåligt helt enkelt och bara smält lodet i princip.
Min erfarenhet är att klämringskopplingar kan börja läcka när som helst. Direkt eller efter många år. Det har jag inte sett på lödda kopplingar.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 442 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 442 inlägg
En hårdlödd skarv som är korrekt utförd är säkrare än en klämringskoppling, det tycker jag med!
Men klämringskopplingar har man använt länge, dom läcker inte hux flux om man gör rätt.
Följ monteringsanvisningen och provtryck! Jag har varit ansvarig på mängder med byggen genom åren, vi har uteslutande kört på Vatettes sortiment.
Självklart provtryckt både stammar men även i badrum/kök också efter montering av blandare/porslin.
Inga garantiärenden vad jag vet på tusentals och åter tusentals klämringskopplingar.
I båda skarvmetoderna tror jag det beror på "handhanvandefel", man gör det för snabbt och slarvigt och man kanske inte har (eller vill läsa sig till) tillräcklig kunskap. Klart det läcker då!
Men klämringskopplingar har man använt länge, dom läcker inte hux flux om man gör rätt.
Följ monteringsanvisningen och provtryck! Jag har varit ansvarig på mängder med byggen genom åren, vi har uteslutande kört på Vatettes sortiment.
Självklart provtryckt både stammar men även i badrum/kök också efter montering av blandare/porslin.
Inga garantiärenden vad jag vet på tusentals och åter tusentals klämringskopplingar.
I båda skarvmetoderna tror jag det beror på "handhanvandefel", man gör det för snabbt och slarvigt och man kanske inte har (eller vill läsa sig till) tillräcklig kunskap. Klart det läcker då!