Nu har man verkligen fått äta upp att man ska göra allt själv....

Jag har just monterat plankopplingar på prisol ut från vägg till handfat i badrummet. Totalt hjärnsläpp på punkten "montera stödhylsa på mjuka kopparrör" innan väggbrickan skruvas fast, jag trädde på kopparringen som fanns i påsen istället och drog fast brickan... Sedan monterade jag på kopplingen med en egen stödhylsa utanpå och drog fast för kung och fosterland. Då trillar polletten ner att en stödhylsa ska IN i röret och förstärka röret. Paniken sprider sig och jag lossar allt och försöker backa bandet. Brickan sitter som berget då den sista stödhylsan klämt fast på röret.
Är det bara att glömma dessa nu och göra nya utanpåliggande dragningar?

MultiMan
Jag vet inte hur du löser det bäst i ditt fall, men stödhylsorna behövs. annars är risken stor för läckage efterhand.

De lär ju inte lossna och skapa katastrofläckage. Med tiden ev droppläckage. Men det hamnar väl på rätt sida om tätskiktet och avslöjar sig själv. Om du får det tätt nu då skulle inte jag ändra något förrän det börjar droppa ( om det någonsin kommer göra det) . Det går säkert täta kopplingen med något om det inte tätt.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
OM du kan lossa brickan från prisolen är det bara att kapa klänningen med ett metall blad och börja om.. stödhylsa i röret och sedan samma procedur...

Om det läcker.
Jag har flera gånger tätat med flytande packning sådan man använder till växellådor/ ventilkåpan på bilar det finns röd respektive blå på tub, det har aldrig misslyckats.

Redigerat:
Mazen Mazen skrev:
OM du kan lossa brickan från prisolen är det bara att kapa klänningen med ett metall blad och börja om.. stödhylsa i röret och sedan samma procedur...
Brickan kommer inte loss då klämringen sitter som berget. Provade att hamra in stöhylsan men röret har krympt efter åtdragning.

Låt det vara, det kommer funka.....

• Gilla
Zed
  • Laddar…
Jag kunde inte leva med detta så lösningen blev följande: blottlägga installationen via baksidan av väggen, som lyckligt nog är dold bakom kylskåp, kapa och putta ut stumparna med plankoppling in mot badrumssidan. Tätningsmanchetterna gled längs med röret och är således intakta. Nu kan jag bocka nya utstick från andra sidan väggen och trycka i vilket gör hela fadäsen ogjord och jag kan sova gott igen. Det var nog tur för att jag kunde konstatera att klämringen utan stödhylsa inte blev tät.
Rörgenomföring bakom en vägg med synlig avloppsrörinstallation och avkapade rörstumpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ehrencrona och 2 till
  • Laddar…
T
men kan du dra ut rören så långt eller tänkte du skarva inne i väggen?

T Thullen skrev:
men kan du dra ut rören så långt eller tänkte du skarva inne i väggen?
Jag hade sådan tur att rören inte är ihopkopplade på nedervåningen och dom har dessutom marginal till anslutningspunkten, så jag kunde helt enkelt skjuta fram mer rör. Bilden är tagen precis när jag kapat den gamla installationen.

• Gilla
Sammy_j och 5 till
  • Laddar…
Och om du nu ska göra det rätt så ska inte kopplingar dras fast för kung och fosterland...

Tex vatette klämring, om jag minns rätt nu.., ska först dras med handkraft till anläggning och sedan ett varv.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Och om du nu ska göra det rätt så ska inte kopplingar dras fast för kung och fosterland...

Tex vatette klämring, om jag minns rätt nu.., ska först dras med handkraft till anläggning och sedan ett varv.
Precis sånt som gör att jag känner att det är bättre att nån som vet vad den pysslar med gör det här momentet.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det fina med vvs är att det finns monteringsanvisningar för allt(y)
Så det är inte svårare än att läsa först så blir det rätt! :)

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
M
Nyfiken fråga bara.

Om man lossar en klämringskoppling och sedan ska dra åt den igen, utan att ha gjort några förändringar. Ska man återigen dra den för hand och sedan 1,5 varv (eller vad anvisningarna nu säger). Eller ska man bara dra åt "lite gött" då?

Det jag funderar över är att man vid första åtdragningen fick klämringen att sluta åt runt röret. Tar man loss och gör om proceduren 10 gånger så känns det som att man kanske skadar rör eller klämring genom att man dragit åt den hårdare och hårdare?

Egentligen helt OT fast ändå inte :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.