8 714 läst · 38 svar
9k läst
38 svar
Kalla element på våning två - behöver expertishjälp!
Du har rätt. Under natten har temperaturen sjunkit på bv till ca 22 och håller sig där nu verkar det som, vilket kanske kan tyckas lite märkligt eftersom jag har haft systemet inställt manuellt på ca 18 grader. Men som du säger kan det kanske bero på trögheten och över tid hade kanske inte systemet kunnat ge tillräckligt med värme till bv och ovanvåningarna. Enligt min logik skulle det ha blivit så.L Liteavvarje skrev:Armaturen som du säger är detsamma som fördelarna , ( fördelar ut till slangarna )
Är dom kalla så är det stängt och ingen värme går ut på golvet , kanske det blev lite mycket av värmen när ni fick ordning på det , betongen är trög ( håller värmen ett tag ) så avvakta några dagar och prova med lite olika inställningar på kurva och termostater ,
Det kommer att ta ett par veckor innan du hittat rätt , samt att hela systemet stabiliserat sig
Återkom gärna med info
Än så länge håller värmen i sig i samtliga radiatorer på ovanvåningarna. Varför även de radiatorer som sitter längst borta i slingan på våning 2 nu blir varma förstår jag inte riktigt. Men det var de redan innan jag bytte ställdonen. Kan troligen bero på att jag ökade effekten på den c-pump som ger varmvatten till ovanvåningingarna. Men jag har ju även knackat på termostaterna och motionerat stiften i dem för några dagar sedan. Svårt att veta:
Ikväll vågade jag mig på att ställa om systemet från manuellt till automatik, dvs styrning med hjälp av utegivaren. Höjde även systemet till 22 grader. Ska bli intressant att se vad som händer.
Om det fortfarande verkar fungera efter ett par-tre dagar så tänker jag som ett nästa steg sätta båda c-pumparna i läge "Auto".
En sak i taget.
Ja, känns som rena lotteriet med tanke på vilka problem vi haft.
Tack för alla kommentarer och tips hittills!
Kul att du kommit till ruta ett genom forumet även om det har strulat lite
Du har pumpar som är tryckstyrda då , om en eller två element stänger så kommer dom att få mottryck och sänka sin fart , då kan det bli lite lägre fart på vattnet och inte komma fram riktigt längst bort , men som du säger prova och se vad som händer
Om det inte blir riktigt bra ställ i läge 2 konstant då och prova , det kan vara lite lurigt med tryckstyrda pumpar i bland
Kom gärna tillbaka med info , fler kan ha samma som du och få info här
Du har pumpar som är tryckstyrda då , om en eller två element stänger så kommer dom att få mottryck och sänka sin fart , då kan det bli lite lägre fart på vattnet och inte komma fram riktigt längst bort , men som du säger prova och se vad som händer
Om det inte blir riktigt bra ställ i läge 2 konstant då och prova , det kan vara lite lurigt med tryckstyrda pumpar i bland
Kom gärna tillbaka med info , fler kan ha samma som du och få info här
Ja, så fungerar de antagligen. Men som rörmokaren nämnde, och jag inte vetat innan, så tar det några dagar innan de har ställt in sig rätt. Har nog aldrig haft tålamodet att vänta så längeL Liteavvarje skrev:Kul att du kommit till ruta ett genom forumet även om det har strulat lite
Du har pumpar som är tryckstyrda då , om en eller två element stänger så kommer dom att få mottryck och sänka sin fart , då kan det bli lite lägre fart på vattnet och inte komma fram riktigt längst bort , men som du säger prova och se vad som händer
Om det inte blir riktigt bra ställ i läge 2 konstant då och prova , det kan vara lite lurigt med tryckstyrda pumpar i bland
Kom gärna tillbaka med info , fler kan ha samma som du och få info här
Pumparna har flera inställningsmöjligheter. Auto, fasta lägen (l - lll), linjär kurva med tre effektlägen och "sned" kurva med tre effektlägen.
Jag återkommer med mer info.
Redigerat:
Tänkte återkomma i ämnet, denna never ending story.
Jag satte ju c-pumparna på "Auto" och vi höll ut 4-5 dagar. Värmen försvann mer och mer i elementen på andra våningen och till slut stod vi inte ut mer eftersom det blev kallt. Fick därför återgå till att köra dem i "fasta lägen" istället (finns flera varianter att välja mellan). I Danfoss instruktioner så kan man läsa sig till hur pumparna ska vara inställda om det är så att Auto-läget inte fungerar tillfredsställande. Fick dessutom ställa regulatorn i manuellt läge för att "trigga igång systemet" igen. I ett senare skede ställde jag regulatorn åter i autoläge. Men detta har inte fungerat så bra. Ibland har värmen försvunnit och då har jag fått köra den på manuellt läge igen. Ja, så här håller det på. Nu har jag satt den på autoläge igen och i skrivande stund fungerar det bra.
Nu börjar jag tro att det är regulatorn som inte fungerar bra. En granne har efter mycket strul (med golvvärmen dock) bytt ut till en digital regulator (innan dess hade han bytt ut sin analoga till annan analog två gånger), och nu menar han att det fungerar perfekt. Hans egen lilla undersökning visade att den analoga regulatorn som han hade dessförinnan gav väldigt varierande temperaturer, medan den digitala ger exakt den temperaturen man ställer in den på.
Vad tror ni? Ska jag chansa på att byta ut den analoga mot en digital och hoppas på att det löser våra problem? Sedan kan jag inte komma på mer. "Min" rörmokare tror dock inte på att det löser problemet, han menar att "antingen ger den värme eller så inte". Hmmm.
Tror det handlar om ca 4000 kr.
Bifogar en bild på den regulatorn jag har idag (här i manuellt läge).
Jag satte ju c-pumparna på "Auto" och vi höll ut 4-5 dagar. Värmen försvann mer och mer i elementen på andra våningen och till slut stod vi inte ut mer eftersom det blev kallt. Fick därför återgå till att köra dem i "fasta lägen" istället (finns flera varianter att välja mellan). I Danfoss instruktioner så kan man läsa sig till hur pumparna ska vara inställda om det är så att Auto-läget inte fungerar tillfredsställande. Fick dessutom ställa regulatorn i manuellt läge för att "trigga igång systemet" igen. I ett senare skede ställde jag regulatorn åter i autoläge. Men detta har inte fungerat så bra. Ibland har värmen försvunnit och då har jag fått köra den på manuellt läge igen. Ja, så här håller det på. Nu har jag satt den på autoläge igen och i skrivande stund fungerar det bra.
Nu börjar jag tro att det är regulatorn som inte fungerar bra. En granne har efter mycket strul (med golvvärmen dock) bytt ut till en digital regulator (innan dess hade han bytt ut sin analoga till annan analog två gånger), och nu menar han att det fungerar perfekt. Hans egen lilla undersökning visade att den analoga regulatorn som han hade dessförinnan gav väldigt varierande temperaturer, medan den digitala ger exakt den temperaturen man ställer in den på.
Vad tror ni? Ska jag chansa på att byta ut den analoga mot en digital och hoppas på att det löser våra problem? Sedan kan jag inte komma på mer. "Min" rörmokare tror dock inte på att det löser problemet, han menar att "antingen ger den värme eller så inte". Hmmm.
Tror det handlar om ca 4000 kr.
Bifogar en bild på den regulatorn jag har idag (här i manuellt läge).
Var sitter givaren för framledningen , det rör som värmen ska gå ut till elementen , den ska sitta ca 0,5 meter från själva shuntventilen , kolla även att den inte kan få v'ärme från något hetvattenrör
Sedan ska vredet stå på sol och inget annat , dom andra är för natt , klocka e.t.c.
När du ställt på sol kan du prova med att vrida ner till -5 , då ska shunten stänga tempen sjunker , sen vrider du till +5 då ska du få bastu i huset
Öppna luckan ta ett foto där
Sedan ska vredet stå på sol och inget annat , dom andra är för natt , klocka e.t.c.
När du ställt på sol kan du prova med att vrida ner till -5 , då ska shunten stänga tempen sjunker , sen vrider du till +5 då ska du få bastu i huset
Öppna luckan ta ett foto där
Låter som en bra idé men finns det någon shuntventil där?L Liteavvarje skrev:Var sitter givaren för framledningen , det rör som värmen ska gå ut till elementen , den ska sitta ca 0,5 meter från själva shuntventilen , kolla även att den inte kan få v'ärme från något hetvattenrör
Sedan ska vredet stå på sol och inget annat , dom andra är för natt , klocka e.t.c.
När du ställt på sol kan du prova med att vrida ner till -5 , då ska shunten stänga tempen sjunker , sen vrider du till +5 då ska du få bastu i huset
Öppna luckan ta ett foto där
Jag har förstått att det är fjärrvärmeanslutning och då brukar en styrventil ligga på primärsidan och styra fjärrvärmevattnets flöde genom dedicerad värmeväxlare. På bilderna syns ett ställdon till styrventil (till höger om styrcentralen).
Sedan kan golvvärme ha shuntventil men det finns ingen information om det förutom att det på en annan bild syns en trevägsventil med en grå ställdonlåda, oklart varifrån/om den styrs, där blandningsporten verkar vara avstängd med en avstängningsventil (det röda vredet ligger på tvären). Så hur styrs golvvärmen egentligen förutom on/off ventilerna på förgreningen, samma temperatur som till radiatorerna?
Vad gäller pumparna - det TS har ser ut som Grundfos Alpha2. För golvvärme rekommenderas konstanttryckstyrning, för tvårörs radiatorsystem - proportionelltryckstyrning. Utifrån vad som hänt så verkar det att golvvärmen "stjäl" det mesta av cirkulationsflödet när den är på, och den kan vara på ganska länge då den är trög. För att förhindra det hade jag ställt golvvärmens cirkulationspump på lägsta effekt, konstant tryckhållning och radiatorernas pump på högsta effekt, proportionell tryckhållning och kollat vad det resulterar i. Tanken är att begränsa golvvärmens möjlighet att ta så mycket flöde att radiatorkretsen blir lidande.
Kan på rak arm inte säga var framledningsgivaren sitter. Men jag vet att den är bytt. Anledningen till att den står i manuellt läge på bilden är när jag har behövt ”trigga igång” systemet, vilket (som jag beskrivit tidigare) behövt göra lite då och då. Just nu har den på ”Sol” och det har fungerat bra några dagar.L Liteavvarje skrev:Var sitter givaren för framledningen , det rör som värmen ska gå ut till elementen , den ska sitta ca 0,5 meter från själva shuntventilen , kolla även att den inte kan få v'ärme från något hetvattenrör
Sedan ska vredet stå på sol och inget annat , dom andra är för natt , klocka e.t.c.
När du ställt på sol kan du prova med att vrida ner till -5 , då ska shunten stänga tempen sjunker , sen vrider du till +5 då ska du få bastu i huset
Öppna luckan ta ett foto där
Du får följa alla ledningar som kommer från FJV -centralen , troligtvis kan den sitta en liten bit från ställdonet ( den som är grå ) går inte att se riktigt på ventilen vad som är ut , men tycker mig se att det är neråt , då ska givaren sitta på det röret ., det röret ska inte var svalt eller varmt
något mittemellan
Det med att trigga igång är fel , det ska inte behövas
Är det så att du måste ställa så för att det ska fungera , så kanske givaren sitter för nära ventilen . den får värme baklänges ( om man kan kalla det så ) den ska vara så långt som möjligt från ventilen , gärna efter cirkulationspumpen . går utmärkt att fästa den med buntband mot röret
Lite att börja med , får se vad du hittar
något mittemellan
Det med att trigga igång är fel , det ska inte behövas
Är det så att du måste ställa så för att det ska fungera , så kanske givaren sitter för nära ventilen . den får värme baklänges ( om man kan kalla det så ) den ska vara så långt som möjligt från ventilen , gärna efter cirkulationspumpen . går utmärkt att fästa den med buntband mot röret
Lite att börja med , får se vad du hittar
Tusen tack för ditt långa och informativa svar. Är tyvärr inte tillräckligt insatt i den här världen för att känna till precis alla begrepp ni använder. Men jo, det finns en shuntventil. Jag tror det finns två, även en till golvvärmen. Se bifogad bild, tror du skymtar den där.J janusz_w skrev:Låter som en bra idé men finns det någon shuntventil där?
Jag har förstått att det är fjärrvärmeanslutning och då brukar en styrventil ligga på primärsidan och styra fjärrvärmevattnets flöde genom dedicerad värmeväxlare. På bilderna syns ett ställdon till styrventil (till höger om styrcentralen).
Sedan kan golvvärme ha shuntventil men det finns ingen information om det förutom att det på en annan bild syns en trevägsventil med en grå ställdonlåda, oklart varifrån/om den styrs, där blandningsporten verkar vara avstängd med en avstängningsventil (det röda vredet ligger på tvären). Så hur styrs golvvärmen egentligen förutom on/off ventilerna på förgreningen, samma temperatur som till radiatorerna?
Vad gäller pumparna - det TS har ser ut som Grundfos Alpha2. För golvvärme rekommenderas konstanttryckstyrning, för tvårörs radiatorsystem - proportionelltryckstyrning. Utifrån vad som hänt så verkar det att golvvärmen "stjäl" det mesta av cirkulationsflödet när den är på, och den kan vara på ganska länge då den är trög. För att förhindra det hade jag ställt golvvärmens cirkulationspump på lägsta effekt, konstant tryckhållning och radiatorernas pump på högsta effekt, proportionell tryckhållning och kollat vad det resulterar i. Tanken är att begränsa golvvärmens möjlighet att ta så mycket flöde att radiatorkretsen blir lidande.
Du har rätt, c-pumparna är av modell Alpha2. Jag hittade instruktionerna på nätet till dessa och rekommendationen där är i första hand ”Auto” och om inte det fungerar tillfredställande så ställ ställ konstanttryckstyrning på den undre pumpen och proportionelltryckstyrning på den övre, vilket jag har (även rörmokaren har rekommenderat mig det) Jag har den övre på högsta effekten och den undre på mellaneffekt (finns tre lägen). Du har kanske rätt, jag ska kanske prova att ha den undre på lägsta effekt (fortfarande konstanttryckstyrning)? Men det är inte shunten som ska styra hur mycket värme som ska ges (vilken temperatur vattnet ska ha) till golvvärmen?
Vad är det värsta som kan hända om jag ställer den undre c-pumpen på lägsta effekt? Att golvvärmen inte håller temperaturen?
Just i skrivande stund fungerar allt bra, vi har värme på alla element på våning 2. Men man börjar bli luttrad. Var rädd att det skulle skita sig igen när vi eldade i kaminen i fredags. Men värmen höll sig i elementen även efteråt.
Tack för tipsen. Är övertygad om att rörmokaren kontrollerat detta, men ska ta mig en titt. Du tror inte det handlar om den analoga regulatorn, dvs att det är något fel på den eller att den är för oexakt?L Liteavvarje skrev:Du får följa alla ledningar som kommer från FJV -centralen , troligtvis kan den sitta en liten bit från ställdonet ( den som är grå ) går inte att se riktigt på ventilen vad som är ut , men tycker mig se att det är neråt , då ska givaren sitta på det röret ., det röret ska inte var svalt eller varmt
något mittemellan
Det med att trigga igång är fel , det ska inte behövas
Är det så att du måste ställa så för att det ska fungera , så kanske givaren sitter för nära ventilen . den får värme baklänges ( om man kan kalla det så ) den ska vara så långt som möjligt från ventilen , gärna efter cirkulationspumpen . går utmärkt att fästa den med buntband mot röret
Lite att börja med , får se vad du hittar
P PFA skrev:Tusen tack för ditt långa och informativa svar. Är tyvärr inte tillräckligt insatt i den här världen för att känna till precis alla begrepp ni använder. Men jo, det finns en shuntventil. Jag tror det finns två, även en till golvvärmen. Se bifogad bild, tror du skymtar den där.
JW: Ja, jag ser ventilen, haken är den att ventilen verkar inte vara i drift. För det första så är avstängningsventilen till höger om blandningsporten stängd, för det andra så verkar ventilen inte vara elektriskt ansluten till någon regulator, se det svarta hålet på ställdonet (gränsen mellan ljusgråa och mörkgråa delen av boxen), det borde sitta en kabel där.
Så frågan är hur styrs framtemperaturen till ditt golvvärme egentligen. Du har ett lågtemperatur radiatorsystem kanske och då kör man med samma (utetemperaturkompenserade) framtemperatur för hela systemet? Desto större anledning att ha låg pumpeffekt i golvslingan då.
PFA: ... Du har kanske rätt, jag ska kanske prova att ha den undre på lägsta effekt (fortfarande konstanttryckstyrning)? Men det är inte shunten som ska styra hur mycket värme som ska ges (vilken temperatur vattnet ska ha) till golvvärmen?
Vad är det värsta som kan hända om jag ställer den undre c-pumpen på lägsta effekt? Att golvvärmen inte håller temperaturen?
JW: Ja, du kan prova lägsta, konstant effekt (lägsta differenstryck egentligen). Och i värsta fall så får du gå upp till läge 2 om det blir för kallt. Lycka till!
Fungerar bra än så länge. Du syftar fortfarande på cirkulationspumparna?L Liteavvarje skrev:
PFA skrev:
Tusen tack för ditt långa och informativa svar. Är tyvärr inte tillräckligt insatt i den här världen för att känna till precis alla begrepp ni använder. Men jo, det finns en shuntventil. Jag tror det finns två, även en till golvvärmen. Se bifogad bild, tror du skymtar den där.
JW: Ja, jag ser ventilen, haken är den att ventilen verkar inte vara i drift. För det första så är avstängningsventilen till höger om blandningsporten stängd, för det andra så verkar ventilen inte vara elektriskt ansluten till någon regulator, se det svarta hålet på ställdonet (gränsen mellan ljusgråa och mörkgråa delen av boxen), det borde sitta en kabel där.
Så frågan är hur styrs framtemperaturen till ditt golvvärme egentligen. Du har ett lågtemperatur radiatorsystem kanske och då kör man med samma (utetemperaturkompenserade) framtemperatur för hela systemet? Desto större anledning att ha låg pumpeffekt i golvslingan då.
PFA: ... Du har kanske rätt, jag ska kanske prova att ha den undre på lägsta effekt (fortfarande konstanttryckstyrning)? Men det är inte shunten som ska styra hur mycket värme som ska ges (vilken temperatur vattnet ska ha) till golvvärmen?
Vad är det värsta som kan hända om jag ställer den undre c-pumpen på lägsta effekt? Att golvvärmen inte håller temperaturen?
JW: Ja, du kan prova lägsta, konstant effekt (lägsta differenstryck egentligen). Och i värsta fall så får du gå upp till läge 2 om det blir för kallt. Lycka till!
Tusen tack för ditt långa och informativa svar. Är tyvärr inte tillräckligt insatt i den här världen för att känna till precis alla begrepp ni använder. Men jo, det finns en shuntventil. Jag tror det finns två, även en till golvvärmen. Se bifogad bild, tror du skymtar den där.
JW: Ja, jag ser ventilen, haken är den att ventilen verkar inte vara i drift. För det första så är avstängningsventilen till höger om blandningsporten stängd, för det andra så verkar ventilen inte vara elektriskt ansluten till någon regulator, se det svarta hålet på ställdonet (gränsen mellan ljusgråa och mörkgråa delen av boxen), det borde sitta en kabel där.
Så frågan är hur styrs framtemperaturen till ditt golvvärme egentligen. Du har ett lågtemperatur radiatorsystem kanske och då kör man med samma (utetemperaturkompenserade) framtemperatur för hela systemet? Desto större anledning att ha låg pumpeffekt i golvslingan då.
PFA: ... Du har kanske rätt, jag ska kanske prova att ha den undre på lägsta effekt (fortfarande konstanttryckstyrning)? Men det är inte shunten som ska styra hur mycket värme som ska ges (vilken temperatur vattnet ska ha) till golvvärmen?
Vad är det värsta som kan hända om jag ställer den undre c-pumpen på lägsta effekt? Att golvvärmen inte håller temperaturen?
JW: Ja, du kan prova lägsta, konstant effekt (lägsta differenstryck egentligen). Och i värsta fall så får du gå upp till läge 2 om det blir för kallt. Lycka till!