671 läst · 22 svar
671 läst
22 svar
Kalla element på övervåning trots luftning
Som sägs, ser ut som 1 -rörs, kan du se hur många element det är på slingan. Lite klurigt med dessa då flödet ska gå för bi till nästa.P Papa42 skrev:Jag förstår, då blir det samma framledningstemperatur men mindre area att verka över. Men med en framledningstemperatur på 33-34 grader borde jag väl då kunna vänta att radiatorerna kommer upp i ungefär denna temperatur? Förutsatt att vatten faktiskt flödar genom dem.
Här är ventiler från en av radiatorerna. Används returventilerna för att justera värmen? Har aldrig gjort det förut.
[bild][bild]
Aha, jag tror jag förstår. Om alla radiatorer sitter i serie i ett enrörssystem så kommer vattnet vara betydligt varmare när det når första radiatorn än när det når sista. Men detta måste vara ett universellt problem med alla radiatorer i enrörssystem? Är golvvärmeshunt den vanliga lösningen på detta?
Vi har totalt åtta radiatorer och på bilden syns att två rör går ut innan avstängningsventilen till golvvärmens tillflöde samt att två rör kommer in efter avstängningsventilen vid returen. Är det rimligt att från detta anta att vi har två slingor med enrörssystem, förmodligen med fyra radiatorer i vardera?
Vi har totalt åtta radiatorer och på bilden syns att två rör går ut innan avstängningsventilen till golvvärmens tillflöde samt att två rör kommer in efter avstängningsventilen vid returen. Är det rimligt att från detta anta att vi har två slingor med enrörssystem, förmodligen med fyra radiatorer i vardera?
Ett korrekt dimensionerat 1-rörsystem fungerar bra liksom ett korrekt dimensionerat 2-rörsystem. Radiatorer längre ner på en 1-rörslinga ska vara större än närmaste radiator längre upp på slingan om de ska ge samma effekt. Radiatorerna i 1-rörsystem blir därmed lite dyrare än i motsvarande 2-rörsystem men installationen av 1-rörsystemet är enklare och därmed billigare. Upp till 4 radiatorer per slinga brukar inte vara något problem, även 5 radiatorer per slinga kan fungera men kan kräva en cirkulationspump som kan leverera lite högre tryck.
Hm, sex av de åtta radiatorerna sitter direkt under ett fönster och är dimensionerade att ha samma bredd. Fem på 110 cm och en på 80 cm om jag minns rätt. De resterande två är på ca 80 cm också. Övriga mått på radiatorerna är alla lika med undantag för att en 110-radiator är dubbelt så tjock, se bild.
Med andra ord kan jag inte se något tydligt mönster sjunkande dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med andra ord kan jag inte se något tydligt mönster sjunkande dimensioner.
Vi har som sagt en Grundfos 15-60ES inbyggd i värmepumpen. Allt är insatt när huset byggdes så jag hoppas verkligen att den ska vara stark nog att ge tillräckligt tryck.
God jul till er alla som är vänliga nog att dela med er av det ni kan och svara på alla mina funderingar! 🎅🎄
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
God jul till er alla som är vänliga nog att dela med er av det ni kan och svara på alla mina funderingar! 🎅🎄
Den pumpen räcker troligen väldigt bra till dina 4 radiatorer per 1-rörslinga. Kanske behöver du köra den i läge III (beroende på diameter och längd hos rören i radiatorslingorna). Vi har en Wilo pump med liknande prestanda (upp till ca 600 liter/timme vid 6 mVp tryckfall). Den pumpen driver 3 st 1-rörslingor med 5 st radiatorer per slinga och 1 slinga med 2 radiatorer. Samtliga slingor har 12 mm prisolrör. Samspelet mellan radiatorsystem och golvvärme har jag ingen praktisk erfarenhet av.
God Jul och lycka till med intrimmningen av värmesystemet.
God Jul och lycka till med intrimmningen av värmesystemet.
För att få lite fart på flödet, ska du trycka på pilen, så den går över till höger sida och prova med att sätta den på 3;e markeringen. Det är konstantfart och nu på tryckstyrning i pumpen.P Papa42 skrev: