blackadder skrev:
Men om man tilläggsisolerar och monterar FTX tar det ju längre tid att tjäna in värmepumpen................. Trevlig helg!
Hur man än vänder sig så är rumpan bak!!

Nu var det väl så att VP redan fanns och var färdiginvesterad.

Om man sen överväger ytterligare åtgärder så måste den kostnaden vägas mot den tårtbit som finns kvar att kapa.
Och denna bit har ju drastiskt minskat i.o.m VP-installationen som redan är gjord!!?? :cool:
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Nejdå. Om ftx ger en beräknad besparing på 10000 kwh så blir den kalkylen 100000/12000=8, 33 år, om ftxen kostar 100000, elen 1, 20 och avskrivningstiden är 15 år.
Eller hur, ts?
(Lite ironisk var jag nog här)
 
Excel
En kalkyl är är av naturen byggt på en massa antaganden. Tyvärr kommer det inte lätt att jämföra i efterhand eftersom huset bytt ägare samt temperaturen formodligen kommer skilja sig åt från föregående år.
 
Går det inte att mäta energitillskottet från bergvärmepumpen?
 
Excel
sunqan skrev:
Nejdå. Om ftx ger en beräknad besparing på 10000 kwh så blir den kalkylen 100000/12000=8, 33 år, om ftxen kostar 100000, elen 1, 20 och avskrivningstiden är 15 år.
Eller hur, ts?
(Lite ironisk var jag nog här)
Tror knappast ftxen ger så mycket eftersom det inte finns så mycket kvar att spara. Däremot är det bra eftersom min fru är alergiker samt ventilationen är undermålig idag. Dräneringen gör jag pga att det finns en "fuktkvotsproblematik" på delar av nedre plan.

Kan nämnas det endast ligger 20 cm isolering ovanför takvärmen (100 kvm) på övre plan. Detta måste ha varit den varmaste "kallvinden" i dalarna.
 
sunqan skrev:
Går det inte att mäta energitillskottet från bergvärmepumpen?
Vet inte om vi pratar samma språk men om du menar

tillförd energi VP så kan du montera en separat elmätare över VP säkringar

producerad energi? T.ex IVT ägare och även tillverkaren hävdar att deras VP mäter "producerad" energi.
Jag har frågat en återförsäljare hur denna energin mätes. Han kunde inte svara och skulle återkomma med svar men har inte gjort detta. Sanningen är nog att det inte går att mäta på ett säkert sätt. Inkommande brinetemperaturer, skillnad i driftsförhållande mellan varmvattenläge och radiatorläge gör att COP varierar och därmed svårt att mäta.
 
Det går givetvis att mäta med en energimätare på framledningen till elementen/golven/VVB.

Allt annat är har mest bara underhållningsvärde, ungefär som 5-dygnsprognoserna på TV.
 
Flöde plus temp in och temp ut ? Det kan ju knappast krävas en doktorshatt i partikelfysik för att räkna ut.
 
Excel
Sitter i bastun nu och drar i mig en oppigårds. Slog mig att gubben kanske bastade ofta. 9kw är effekten. Något säger mig att jag helt enkelt får jämföra förbrukningen månad för månad. Trist att elleverantören inte lämnar ut tidigare förbrukning.
 
Vad som är intressant är hur man själv vill ha det.

Väljer man bort dyra elraddar, smutsig eldning och susande LLVP och ersätter allt detta med bekväm bergvärme så kan man luta sig tillbaka och beräkna besparingen efter COP.

Jag vet att jag sparar 34 000 om året på elräkningen (jämfört med direktverkande el) om COP stämmer.

Vad tidigare ägare spenderade på uppvärmning och hur dom värmde huset är faktiskt fullständig ointressant, jag vill inte leva så.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Det är väl så att FTX har man för att förbättra ventilationen och om man ändå gör FT så kostar X marginellt mer. Har man ett hus som TS, skall vi gissa på 70-tal???, så har man nog självdrag. Då tror jag FTX aldrig lönar sig men det blir bättre komfort. VP däremot är ju en no-brainer, samtliga stora hus från 70-talet tjänar in BVP inom 10 år utan att man behöver räkna (ok, nu tar jag i). Speciellt om man har vattenburen värme från början. Sedan skall man kolla om man har fuktproblem på vinden innan, kan ju vara skäl att köra på pellets med lagom ineffektiv panna så man håller skorstenen varm.
 
Excel
Anders_Nilsson skrev:
Det är väl så att FTX har man för att förbättra ventilationen och om man ändå gör FT så kostar X marginellt mer. Har man ett hus som TS, skall vi gissa på 70-tal???, så har man nog självdrag. Då tror jag FTX aldrig lönar sig men det blir bättre komfort. VP däremot är ju en no-brainer, samtliga stora hus från 70-talet tjänar in BVP inom 10 år utan att man behöver räkna (ok, nu tar jag i). Speciellt om man har vattenburen värme från början. Sedan skall man kolla om man har fuktproblem på vinden innan, kan ju vara skäl att köra på pellets med lagom ineffektiv panna så man håller skorstenen varm.
Huset är från 1978 och har frånluftsventilation. Uppmätt luftflöde är betydligt lägre än vad det bör vara. FTX kanske inte betalar sig i kronor och ören men det blir betydligt bättre inomhusklimat antar jag
 
Excel
Min energimätare gör en prognos på 1350 kwh för januari.
el.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad grundar den kalkylen på? :)
 
Excel
FredrikR skrev:
Vad grundar den kalkylen på? :)
Den bygger på verkliga kostnader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.