ylven ylven skrev:
Jag använde en stålskånska när putsade, fick inte till den rätta snärten när jag kastade så jag "strök" på all puts istället, det gick kanon. Jag tycker att det verktyg du kallar långskånska låter mer som en rivbräda som man ska använda efteråt för att få en bra yta.

Jag målade med kalkfärg i min källare. Hade KC-bruk. Det blev kanonbra!. Om du putsar med kalkbruk tycker jag absolut du ska ha kalkfärg med. Billigt, vitt och väldigt bra på att ta upp och avge fukt. Glöm inte att fukta under härdningen!
Ja, att kasta på putsen gick inget vidare - speciellt högre upp på väggen. Fick lika mycket i håret som på väggen. Jag använde en bredspackel till slut för att smeta ut putsen. Jag har uppenbarligen köpt en rivbräda, som Bauhaus kallar för långskånska. Men skit samma, det funkade med bredspackel.

Tack för tipset om kalkfärg, låter helt rätt!

Innan jag putsar nästa lager, hur länge skall det härda? Kan det härda för länge? Jag använder hydraliskt bruk, så det jag gjorde i morse är redan hårt (iaf på ytan)

Man kan putsa upp till 3 cm vid samma tillfälle. Men 2 cm är mer optimalt och om det inte är alltför kallt dvs under två grader så kan du lägga nästa lager redan efter ett dygn. Tänk bara på att putsen måste vara något lösare vid sista skiktet så det fyller igen bra. För en slät finish låter du det sätta sig något och så skurar du ytan sen.

• Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Man kan putsa upp till 3 cm vid samma tillfälle. Men 2 cm är mer optimalt och om det inte är alltför kallt dvs under två grader så kan du lägga nästa lager redan efter ett dygn. Tänk bara på att putsen måste vara något lösare vid sista skiktet så det fyller igen bra. För en slät finish låter du det sätta sig något och så skurar du ytan sen.
Tack för tipsen! Nu skall det nog gå fint med resten!
Första "segmentet" jag putsade gjorde jag i full tjocklek (drog av mot ribborna). Sen bara "grundputsande" jag bara till nätet på resten av väggen. Tyvärr blev det första segmentet inte helt bra såg jag i morse, det är som om putsen har rört sej lite efter jag drog av. Så det är lite "buckligt" nederst. Tror jag kan leva med det, för jag antar att man kan inte slipa av där det buktar ut? Det blev nog helt enkelt för tjockt och tungt.

Tyvärr så får resten av putsandet vila lite, mina handleder är helt slut idag efter att ha släpat ned ett halvt ton puts i källaren. Händerna är helt avdomnade..

• Gilla
Silver78
  • Laddar…
Det är ganska görbart att riva av det som buktar ut genom att gnugga lite med en rivbräda eller en vanlig bräda, speciellt om du har stöd med ribb, om du inte väntar tills det satt sig helt. Då är det vara slipning som återstår och det är inte kul i oventilerade utrymmen. Lägg gärna upp lite bilder. Alltid kul att kolla på. Vila handlederna nu.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Jag brukar slamma och grunda lite med spackelspade först. Sen går jag loss med mursleven. Sen lånkskånska, drar av det med rätkäpp. Det brukar bli 10 procent spill per etapp. Men är golvet rent är det bara att återanvända det mesta. Dock har jag införskaffat en putsspruta då jag har 200 kvm som behöver ny puts. Jag gjorde en gavel på 40 kvm i somras. Kastarmen börjar bli klen.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Närbild av en putsad vägg med synlig armeringsnät och trälisten i hörnet under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gipsväggar under konstruktion med synlig isolering och spackelskrap.
Skapa konto
Nyligen applicerat våtrumstätskikt på en vägg i ett pågående byggprojekt, med synliga hörnlistor.
Skapa konto

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Ojämnheten jag pratar om syns rätt lite om man inte har släpljus

Jag vet inte om det är så här ytan skall bli av skurning, men det blir nog OK med lite färg på

Tyvärr har hörnet och väggen inte bränt ihop överallt. Slarvigt av mej. Antar att jag får spackla det före målning

Sprickan kan du ta en huggmejsel och knacka lite försiktigt och på med hyfsat blöt puts. Det räcker med en skåra som är 0,5 cm djup och två cm bred. Gärna lite v formad. 2 cm bred i ytan.
Glöm inte att vattna.
Att det blir ojämnheter är inget konstigt. Kollar du på en vägg i släpljus gjorda av rutinerade hantverkare så är det likadant där. Du får snart in snitsen.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Sen ska det ju se lite ojämnt ut. Det är ju det som får fram charmen i väggarna. Det kommer bli bra.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Sprickan kan du ta en huggmejsel och knacka lite försiktigt och på med hyfsat blöt puts. Det räcker med en skåra som är 0,5 cm djup och två cm bred. Gärna lite v formad. 2 cm bred i ytan.
Glöm inte att vattna.
Att det blir ojämnheter är inget konstigt. Kollar du på en vägg i släpljus gjorda av rutinerade hantverkare så är det likadant där. Du får snart in snitsen.
Tack för tipset med huggmejseln! Jag går loss på sprickan efter jobbet :)

Nu är sprickan lagad och resten av väggen putsad. Men det har varit en kavalkad av lärdomar och svordomar. Jag tror kalkbruk är rätt annorlunda än vanligt putsbruk..

1. Blanda inte bruket lösare än vad som står på paketet. Jag frestades att blanda in en liter mer vatten / 25 kg. Blev en härlig mousse som var lätt att putsa. Men när jag kom ner efter fika hade halva avsnittet rasat ner på golvet. Fick blanda nytt bruk och göra om.

2. Putsribbor har man ingen större nytta av med kalkbruk. Det bara spricker när man drar av. Man kan ha dem för att måtta så man inte är helt fel ute.

3. Härdningstiden är väldigt lång. Jag tog bort en putsribba efter 12 timmar, och drog ner en halv vägg på kuppen. Skurning av vägg funkar efter ca 48 timmar. Och det måste vattnas massor under tiden.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag gissar att du fick en rejäl fuktbastu där i källaren. Och vattenavgång är ju nyckeln för att få kalken att sätta sig. Då tar det tid.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
G Galten skrev:
Nu är sprickan lagad och resten av väggen putsad. Men det har varit en kavalkad av lärdomar och svordomar. Jag tror kalkbruk är rätt annorlunda än vanligt putsbruk..

1. Blanda inte bruket lösare än vad som står på paketet. Jag frestades att blanda in en liter mer vatten / 25 kg. Blev en härlig mousse som var lätt att putsa. Men när jag kom ner efter fika hade halva avsnittet rasat ner på golvet. Fick blanda nytt bruk och göra om.

2. Putsribbor har man ingen större nytta av med kalkbruk. Det bara spricker när man drar av. Man kan ha dem för att måtta så man inte är helt fel ute.

3. Härdningstiden är väldigt lång. Jag tog bort en putsribba efter 12 timmar, och drog ner en halv vägg på kuppen. Skurning av vägg funkar efter ca 48 timmar. Och det måste vattnas massor under tiden.
Det låter som det var ordentlig fukt i luften. Puts härdar normalt ca 1 cm dygn. Ju mer kalk desto större rörlighet och hygroskopiskt kalk transporterar mer vatten än vanligt kalk. I ditt fall blev säkert underlaget bakom för blött.

Putsribbor kan vara svåra att få ur. Att ta bort dem efter 12 timmar är väldans tidigt. Ett dygn i alla fall och då får man gnugga upp och ner längs kanten med en spackelspade för att bilda lite mellanrum.

Skurning gör man när putsen satt sig lite. Om det tog 48 timmar så har det varit en hög vattenavgång där nere med mkt fukt i luften som blivit mättad. Det blir lite moment 22 när fukten hamnar i luften. Man behöver ventilation för att sätta sig.

Man får vattna en del. Hur mycket beror på vattenavgång och sugande underlag, värme etc.

Jag borde sagt något om fukten och hur man får ut käpparna då dessa blir större pga de har sugit fukt. Sorry. Men om det är någon tröst så blir det en massa svordomar från min sida också och då har jag ändå en del rutin på att putsa.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
De flesta problem berodde på att jag aldrig putsat förut och inte hade kunskap/känsla för hantverket!

Så här ser det ut nu. Jag ”skurar” försiktigt med en bit putsnät. Tycker det blir en trevlig struktur på ytan, lite grövre. Ribborna tar jag inte bort förrän imorgon. Tack för tipset med att skära lite runt ribborna!

Vägg med nyligen applicerad puts och synliga vertikala ribbor under skrapning med putsnät.
Skapa konto

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Jag vill bara flika in ett tack för en lärorik tråd. Det ger väldigt mycket att ta del av en annan nybörjares erfarenheter. Jag har ett likadant projekt framför mig. Källare byggår 1933. Jag kommer nog skippa nätningen, och putsa direkt på.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.