B bakterie skrev:
Och om du tänkte måla med kalkfärg så vill jag tipsa om en tråd jag skapade för några månader sedan:

[länk]
Tack!
 
När ytterväggarna är klara så kommer innerväggarna... tänkte jag kan fråga er när jag ändå har er på ”på tråden”

Det är tegelväggar som varit putsade. Jag har slammat dem med kalkvatten för att binda murbruket som bara rasade ut annars. Vad hade ni gjort med dessa väggar?

Tegelvägg slamad med kalkvatten för att stabilisera murbruket, synliga tegelstenar och fogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill du ha slät yta eller vill du ha karaktären som en tegelvägg ger? Vill du renovera fogarna så är det ett sjukt tråkigt jobb. Man fräser ur lite av fogarna med hjälp av en fogfrässtål som finns till vinkelslipen eller så hyr du en bra maskin. En bra maskin är bra mkt lättare att jobba med då det är så lätt att skada teglet. Borsta ur allt löst. Sen vattnar du ordentligt. På med bruk. Låt det sätta sig lite. Sen skurar du av överflödet.
 
Det blev lite avbrott i rapporteringen här, men jag har ”fuskat” lite på tegelväggarna och typ bredspacklat med kalkbruk och sen borstat fram stenarna med stålborste. Det blir nog OK med kalkfärg ovanpå

En delvis renoverad tegelvägg där kalkbruk har bredspacklats och stenar borstats fram, redo för kalkfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Silver78 och 1 till
  • Laddar…
Man skall inte förta sig.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Nu har jag börjat mitt lilla projekt. Tanken är att putsa upp ett par gamla väggar där jag slipat bort gammal färg av fel typ, samt att putsa upp ett par nya väggar av lecablock. Det ska bli ett litet förråd, så det är inga enorma ytor. Jag kommer använda hydraulisk kalkputs. Jag tror det var kalkputs i original 1933.

När andra bunkrar toalettpapper bunkrar jag hydraulisk kalkputs. :) Enligt mannen på min lokala betongfabrik som jag köpte putsen av, så behövs ingen grundning när man använder hydraulisk kalkputs, "den fäster på allt". Trots det provade jag att grunda lite igår med löst blandad kalkputs.

Före grundning:
En hörn av ett förråd med väggar delvis putsade med hydraulisk kalkputs, vissa partier ännu obehandlade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter grundning:

Vägg i ett förråd med nyligen påförd hydraulisk kalkputs, med synlig underarbetning och en hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite reflektioner:
Min "backhand" är urusel, min "forehand" bara lite bättre, och min "serv" är bäst, men fortfarande långt ifrån proffsen. Det var ruskigt tidsödande, så framöver kommer jag skippa grundningen och bara köra på. Det verkar fästa bra ändå.

Av någon anledning kunde jag inte köpa andningsskydd nu, :thinking: så jag fick köra utan. Nu har jag en förhoppningsvis tillfällig hosta av kalkbruksdamm. Det är inget bra att hosta i dessa tider. Man får blickar. :D Jag har hittat ett gammalt andningsskydd som jag ska försöka göra rent, så kanske slipper jag eländet nästa vända.

Idag stockade jag i de lite större ojämnheterna, men jag tror jag måste låta det brinna ett tag nu. Det blir väldigt fuktigt i luften, så det tar nog ett tag innan jag kan göra nästa lager.
 
Använd andningsskydd. Kalk är inte roligt att få ned i luftvägarna. Jag kör helmask ofta. Inget kul att svettas i men man har bara två ögon och två lungor.
 
  • Gilla
Tummenmitthand
  • Laddar…
Nu har jag gjort rent andningsskyddet jag hittade. Det var i bättre skick än jag trodde. Efter avsköljning och dammsugning ser det riktigt hyggligt ut. Bäst-före-datum på filtren har inte heller gått ut. Nästa gång jag blandar bruk är det mask på.

Rengjort andningsskydd med utbytbara filter på metallisk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Tegelväggen är vitmålad med kanske plastfärg, det kan man inte putsa på utan nät, då putsen inte fäster på någon färg (förutom kalkfärg).
Hade den varit omålad så hade det fungerat utmärkt att putsa på den utan nät
 
N
B bakterie skrev:
Nu har jag börjat mitt lilla projekt. Tanken är att putsa upp ett par gamla väggar där jag slipat bort gammal färg av fel typ, samt att putsa upp ett par nya väggar av lecablock. Det ska bli ett litet förråd, så det är inga enorma ytor. Jag kommer använda hydraulisk kalkputs. Jag tror det var kalkputs i original 1933.

När andra bunkrar toalettpapper bunkrar jag hydraulisk kalkputs. :) Enligt mannen på min lokala betongfabrik som jag köpte putsen av, så behövs ingen grundning när man använder hydraulisk kalkputs, "den fäster på allt". Trots det provade jag att grunda lite igår med löst blandad kalkputs.

Före grundning:
[bild]

Efter grundning:

[bild]

Lite reflektioner:
Min "backhand" är urusel, min "forehand" bara lite bättre, och min "serv" är bäst, men fortfarande långt ifrån proffsen. Det var ruskigt tidsödande, så framöver kommer jag skippa grundningen och bara köra på. Det verkar fästa bra ändå.

Av någon anledning kunde jag inte köpa andningsskydd nu, :thinking: så jag fick köra utan. Nu har jag en förhoppningsvis tillfällig hosta av kalkbruksdamm. Det är inget bra att hosta i dessa tider. Man får blickar. :D Jag har hittat ett gammalt andningsskydd som jag ska försöka göra rent, så kanske slipper jag eländet nästa vända.

Idag stockade jag i de lite större ojämnheterna, men jag tror jag måste låta det brinna ett tag nu. Det blir väldigt fuktigt i luften, så det tar nog ett tag innan jag kan göra nästa lager.
Hydraliskt kalkbruk fäster inte alls på allt, det fäster på detsamma som alla kc bruk gör.
Dock är ju inte hydraliskt bruk kc.
Är bara lite dyrare och långsammare tork då det inte finns någon cement i.
Vill du ha något som fäster på allt så kör ardex a46, cementbaserat men med plast i

Jag gissar inte, jag vet.
 
Redigerat:
Idag kom det el och belysning! Tycker det blev väldigt prydligt till slut, med tanke på hur det såg ut från början

Nytillkommen väggbelysning i en renoverad korridor med släta, vitmålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade vägglampor som ger belysning i ett renoverat rum med vitmålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade ljuskällor på en vitmålad tegelvägg, med synliga elledningar och en väggarmatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tummenmitthand och 2 till
  • Laddar…
Snyggt. Det andas hantverk. :)
Kul med återkoppling.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Snyggt. Det andas hantverk. :)
Kul med återkoppling.
Tack! Det var ett väldigt tungt och skitigt jobb men kul att det blev så bra till slut

Nu skall jag fixa ljuddämpning och inreda replokal
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
N
Kollade igenom alla bilder nu med allt du gjort, lite överjobbat.
Men du har gjort det väldigt bra. Ser professionellt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.