Märkte för ca 1-2 månader sedan att kaklet i badrummet, ovanför toalettstolen sticker utåt. Då lägenheten besiktades innan köp, tänkte jag inte så mycket mer på det. Kan dock inte komma ihåg om det var så när vi köpte lägenheten i augusti förra året.
Idag kollade jag igen, och det ser ut som att det har kommit ut ännu mer än sist och att det sträcker sig ut ännu längre, svårt att veta om det är något jag inbillar mig. Har dock de senaste månaderna hört ett klickande ljud de flesta gångerna jag sätter på duschen.
Är detta något att oroa sig över, överlag? Är det bara dåligt satta kakel plattor, eller kan det tyda på en djupare fuktskada? Se bilder (svårt att se tydligt på bilderna):
Edit:
Kan även lägga till att det går att trycka in väggen, dvs att när jag trycker in med handen rör väggen sig lite inåt.
Idag kollade jag igen, och det ser ut som att det har kommit ut ännu mer än sist och att det sträcker sig ut ännu längre, svårt att veta om det är något jag inbillar mig. Har dock de senaste månaderna hört ett klickande ljud de flesta gångerna jag sätter på duschen.
Är detta något att oroa sig över, överlag? Är det bara dåligt satta kakel plattor, eller kan det tyda på en djupare fuktskada? Se bilder (svårt att se tydligt på bilderna):
Edit:
Kan även lägga till att det går att trycka in väggen, dvs att när jag trycker in med handen rör väggen sig lite inåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
Knacka på kaklet, kan du höra om det låter ihåligt?
Omöjligt att svara säkert på. Kan vara en lokal skada där det är möjligt att sätta om kaklet men är badrummet 20+ går det säkert inte att göra en OK reparation enligt dagens regler. Kan också vara så att det är en större skada, kanske även vattenskada. Man måste lossa kaklet och kontrollera. Ingen mening med att vänta det kommer med all sannolikhet att falla till golvet inom en snar framtid.
Jaha okay, är fuktskada något som kan åtgärdas lokalt? På andra sidan väggen finns köket, på just den väggen är det ett högskåp och kylskåp. Inte så lätt att komma åt bakifrån.P para skrev:
Okay, kanske dags o anlita en besiktningsman isåfall. Be dem kolla på det.hscn skrev:Omöjligt att svara säkert på. Kan vara en lokal skada där det är möjligt att sätta om kaklet men är badrummet 20+ går det säkert inte att göra en OK reparation enligt dagens regler. Kan också vara så att det är en större skada, kanske även vattenskada. Man måste lossa kaklet och kontrollera. Ingen mening med att vänta det kommer med all sannolikhet att falla till golvet inom en snar framtid.
Lite tydligare bilder av samma område:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är väl bara att dra ut kylskåpet och ta upp ett hål? Eller göra hål inne i köksskåpet. Ta ett dosborr så är det lätt att sätta dit ett lock. Syns ju ändå inte.M Mg123 skrev:
Jag hade gjort det direkt ikväll av nyfikenhet om det varit hemma hos mig... förutsatt att det är en vanlig uppreglad trävägg.