ja normalt brukar man juh säga att badrum har en överlevnad på ca 20 år. Men det är beräknat på dagens standard och hur mycket vi använder badrum idag.
Förut var det ett helt annat ändamål. Om inte badrummet har använts så mycket, dvs vatten och dusch, så kan juh ett badrum överleva 100år. Tex så använde man juh inte ens tätskikt förut utan satt kakelplattorna direkt på träskiva.
Men i dagens moderna samhälle skulle inte det fungera självklart.
Svaret är iaf att tätskiktet kan fortfarande vara intakt även om fixet lossnat. Men man måste såklart ta bort och kolla varsamt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Har du en lägenhet ovanför dig? kan vara värt att kolla så att det inte pågår någon vattenläcka därifrån.
 
Kolla först vad som står i hemförsäkringen och att den gäller !
Kaklet trillar ner vilken dag som helst med eller utan hjälp.
Är det en lägenhet så kan det vara läckage längre upp på stammen, då kan många vara drabbade
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Hej,
vad orsaken kan vara är inte det viktiga. Det är ett fel som du bör försöka åtgärda pga skadan finns i det i så kallade zon1 och dessutom i duschområde, där finns det stor risk att vatten och ångan kryper in bakom kaklet, har du otur tom bakom tätskiktet och då kan det skadas regelverket och köksväggen.
Omfattning av skadan måste undersökas på plats av fackman, sedan har du en bra grund och det som måste göras och då kan du ta ställning.
Jo, börja med försäkring bolaget.
 
Kolla om det är betongvägg.I så fall kan du plocka ner de lösa plattorna och förhoppningsvis montera och foga igen.
Hur som helst rasar det när som helst.
 
Det där är en skada som är väldigt vanligt i lägenheter från 90-00 talet. Plattorna har släppt från fixen och sitter enbart med fogen. Det måste åtgärdas snarast. Oavsett om du ska bo där eller sälja den. Alltså. En total renovering måste göras! Tyvärr
 
Det är 20 år gammalt. Då var fixet sämre, kanske är enkel gips reglat cc 60 cm. Har varit med om kanske 80-90 st badrum där kaklet släpper från fixet och blir hängande i spänn.
Är det inte inne i duschen hade jag försökt skära en fog och plocka ner det lösa. Och sätta tillbaka med ett bra flexfix.
 
  • Gilla
Mg123
  • Laddar…
Med största sannolikhet fästmassan som har släppt.

Skulle inte riva ner hela badrummet utan försöka plocka bort berörda plattor utan att skada den eller tätskiktet.

Skrapa rent plattorna på baksidan och återmontera med ny fix eller sättlim.
Foga om.
 
  • Gilla
Mg123 och 1 till
  • Laddar…
Om plattan släppt från fixet förstår jag inte syftet med att renovera hela badrummet. Då bör man faktiskt kunna plocka ner plattan och sätta den med någor lim. Är det ingen fuktskada är det ju ingen panik i mina ögon. Sen var det bostadsrätt så kan de vara läge att kolla statusen på stammar mm. För om de skall bytas snart kanske läget är annorlunda. Finns ju de som fått nya badrum utrivna och ersatta vid stambyte. Då är det väl ofta man får betala extra utöver någon viss standard som föreningen bestämt.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Uppdaterng:
Tack för alla svar! Som jag svarade till ett annat inlägg, så har skadan besiktats. Fixet har släppt, men ingen indikation på allvarligare skada.
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
S
M Mg123 skrev:
Uppdaterng:
Tack för alla svar! Som jag svarade till ett annat inlägg, så har skadan besiktats. Fixet har släppt, men ingen indikation på allvarligare skada.
Okej, vad var lösningen? Är problemet åtgärdat?
 
Är det så gammalt som 20+ så är det kanske inte ens ett riktigt tätskikt bakom utan bara en spånskiva med fuktskador. Utan att göra iordning badrummet så har du nog också ha svårt att sälja bostaden om ett år och få ut ett vettigt pris för den. En ev. köpare som ser detta räknar nog med en renoveringskostnad på 100 000-150 000 kr så du får ju på det viset utgå från att du får så mycket mindre för bostaden.
 
  • Gilla
Hus Jonas och 1 till
  • Laddar…
M Mg123 skrev:
Uppdaterng:
Tack för alla svar! Som jag svarade till ett annat inlägg, så har skadan besiktats. Fixet har släppt, men ingen indikation på allvarligare skada.
Det finns ju någon anledning till att kaklet släppt på så stor yta att väggen buktar ut så när du börjar plocka bort kaklet så får du nog en överraskning om skadans omfattning.
 
Staffans2000
-Det trillar ner när som helst!
-Du måste totalrenovera badrummet!
-Är det över tjugo år, måste det göras om i alla fall!
-Kanske inte ens ett riktigt tätskikt bakom?
- finns det stor risk att vatten och ångan kryper in bakom kaklet!

Sansa er!!!
Ni skrämmer ju bara upp TS. Trots att ni inte har en aning om vad ni pratar om. Ingen kan på distans veta vad som orsakat den ganska lilla utbuktningen, ändå tar sig vissa friheten, och säger sig veta att hela badrummet måste renoveras! Det är uppenbart att det inte är er plånbok som drabbas! Att kaklet har släppt lite ifrån underlaget, är inget att diskutera. Men varför! Det vet varken in eller jag.
Min egen erfarenhet i ämnet är att kaklet släpper medans tätskiktet förblir intakt.
Dessutom har samma sak hänt mig i mitt egenhändigt renoverade badrum (1995). Kakelraden ovanför badkaret började kännas lite svampig, så när jag efter några år gav upp hoppet om självläkning, började jag försiktigt pilla loss plattorna genom att kratsa ur några fogar. Tillslut hade jag en pyramidformad yta där ca: femton kakelplattor saknades. Tätskiktet som bestod av två lager "hallonsaft" som rollats på, var intakt och såg ut som nytt. All fix satt också kvar. För att få de plattor som skulle återmonteras i liv med de övriga slipade jag ner fixen lite. På sina ställen gick jag igenom det lövtunna hallonsafttätskiktet. Det ordnade jag genom att pensla på nytt tätskikt. Nu har det nog gått fem år, och plattorna sitter fortfarande som berget!

Så här ser det ut efter reparationen.

Renoverat badrum med intakta kakelplattor ovanför ett badkar, inklusive ett dekorativt kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Okej, vad var lösningen? Är problemet åtgärdat?
Problemet är inte åtgärdat. Men de kom fram till att det var inte av akut natur och erbjöd att åtgärda problemet med att ta bort kakelplattorna och sätta dit nya. Vi håller på att fundera på saken.

B Bengt Svejdur skrev:
Är det så gammalt som 20+ så är det kanske inte ens ett riktigt tätskikt bakom utan bara en spånskiva med fuktskador. Utan att göra iordning badrummet så har du nog också ha svårt att sälja bostaden om ett år och få ut ett vettigt pris för den. En ev. köpare som ser detta räknar nog med en renoveringskostnad på 100 000-150 000 kr så du får ju på det viset utgå från att du får så mycket mindre för bostaden.
Vice värden kunde bekräfta att det finns ett riktigt tätskikt bakom. Hel renoveringen av badrummet är av ekonomiska skäl inte en lösning just nu tyvärr.

B Bengt Svejdur skrev:
Det finns ju någon anledning till att kaklet släppt på så stor yta att väggen buktar ut så när du börjar plocka bort kaklet så får du nog en överraskning om skadans omfattning.
Som sagt, vi har redan fått bedömningen att skadan inte är av akut natur. Detta av både vice värden och ytterligare en person som jobbar inom branschen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.