Staffans2000
B Broken arrow skrev:
Det röda du pratar om, antar du menar primer med fukt spärr (satte kakel i köket och var rekomenderad använda primer med fukt spärr i lokal målarbutik, men var inte så noga hur jag la på detta).
Nej.
Det var dåtidens fuktspärr, som i mitt fall är mycket bättre än sitt rykte.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
För att se om tätskiktet är skadat, behövs varken fackman (fackperson:thinking:) eller sakkunnig. Det klarar vilken normalhändig av utan problem.
Du menar då genom att själv ta bort kaklet o ta en titt? Hur kan man då se att tätskiktet är skadat?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hejsan.
Du har missförstått kaklets funktion! Det är inte till för att förhindra vatten från att tränga in i underlaget, den uppgiften har tätskiktet. Bakom kaklet i varje frekvent använd dusch är det plaskblött, alltid! Sålunda är din oro för vatten och ånga bakom kaklet helt obefogad!

För att se om tätskiktet är skadat, behövs varken fackman (fackperson:thinking:) eller sakkunnig. Det klarar vilken normalhändig av utan problem.

Min egen hypotes om varför kaklet lossar överhuvudtaget är att sura kalklösande rengöringsmedel sakta men säkert försvagar fästmassan.

Vänliga hälsningar

Staffan
Hej Staffan,
Du bodde informerar dig bättre innan du gör felaktiga påstående.
1- vatten kryper in under kaklet mellan kakelfogar och i vissa fall under mjukfogar.
2- Kakel och klinkers finns det av olika kvalitet och ändamål. På den glaserade sidan av en keramiska platta tränger inte vatten igenom.
3- vattenskador i badrum är ett stort problem för både försäkringsbolag och oss användare/ konsumenter. Ständigt pågår utveckling om bättre produkter och tätskikt för våtrum. Ändå försätter våtrumskador att finnas, en del pga riskonstruktioner och fel användning av produkter av tom professionella hantverkare och en en annan del för " viktigt Petter" som du som tror sig kunna för att de lagade en platta i badrummet.
4- Försäkringar kräver att hantverkare som ägnar sig åt våtrum ska ha behörighet. Man dom privat kan också utföra arbete om man följer branschens regler.
Det är inte alla privata som kan branschens regler.
Tillbaka till TS fråga : kontakta din försäkring, en kunnig fackman, informera dig noga och bestäm dig för du känner för. Ge dig inte i självlösningar, om du inte är kunnigt eller händigt, så du kan ångra. Och absolut inte lyssna på råd och tips av " viktiga Petter".
Gör rätt genom att ta rätta steg.
Mvh
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Staffans2000
M Mg123 skrev:
Du menar då genom att själv ta bort kaklet o ta en titt? Hur kan man då se att tätskiktet är skadat?
Tätskikt är ingen raketvetenskap.
Troligtvis sitter fästmassan kvar på väggen och kakelplattan har släppt från fästmassan. Dvs. Du har ett orört tätskikt. Då är det bara att limma tillbaka plattan/plattorna och foga om! Viktigt är dock att du låter såväl lossade plattor som underlag torka ut odentligt!
Skulle det däremot visa sig att fästmassa och tätskikt följer med plattan, ja då kan du fundera på olika lösningar som givetvis kan innefatta att ta hjälp av ett proffs/plattsättare. Men börja i den lättaste änden.

Staffan
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
V valiandreu skrev:
Du bodde informerar dig bättre innan du gör felaktiga påstående.
1- vatten kryper in under kaklet mellan kakelfogar och i vissa fall under mjukfogar.
2- Kakel och klinkers finns det av olika kvalitet och ändamål. På den glaserade sidan av en keramiska platta tränger inte vatten igenom.
Jag förstår inte vad du försöker förklara för mig? Vi är ju helt överens!

V valiandreu skrev:
3- vattenskador i badrum är ett stort problem för både försäkringsbolag och oss användare/ konsumenter. Ständigt pågår utveckling om bättre produkter och tätskikt för våtrum. Ändå försätter våtrumskador att finnas, en del pga riskonstruktioner och fel användning av produkter av tom professionella hantverkare och en en annan del för " viktigt Petter" som du som tror sig kunna för att de lagade en platta i badrummet.
Att "proffs" klantar till det eller rent av fuskar ibland, är väl dokumenterat här på BH. Likaså gör även den normalhändige amatören fel, men mer sällan enligt mig, därför att han jobbar åt sig själv och kan dessutom unna sig lyxen att det får ta den tid det tar, vilket innebär att det finns tid till att rätta till även det mest bagatellartade misstag. En lyx ingen hantverkare har råd med!
Givetvis kan även jag komma med dåliga råd. Det försöker jag undvika så gott det går. Genom att inte kommentera i trådar om elektronik, konst, klassisk musik, könskorrigering etc... Men som i denna tråd, där jag har egen erfarenhet av ett liknande problem känner jag mig väl lämpad att komma med några råd till TS.

V valiandreu skrev:
4- Försäkringar kräver att hantverkare som ägnar sig åt våtrum ska ha behörighet. Man dom privat kan också utföra arbete om man följer branschens regler.
Det är inte alla privata som kan branschens regler.
Så är det säkert. Åter igen är vi överens!

Vänliga hälsningar

Viktigpettern Staffan
 
  • Gilla
Enolf och 5 till
  • Laddar…
Att sälja lägenheten med den skadan kommer att ge ett ordentligt prisavdrag. Om det stämmer att det går att åtgärda med en rimlig ekonomisk insats så är det helt klart värt pengarna flera gånger om.
 
Skulle bara sätta om plattorna.

Det var över toalettstolen, inte inne i duschen. Kommer inte att ge några problem.
 
Som sagts tidigare, om badrummen användes som för 50 år sen så skulle det inte vara något problem alls. Om skadan inte är där man spolar med vatten skulle jag inte oroa mig alls även om tätskiktet var skadat, även om jag skulle reparerat bäst jag kunde. Om skadan var i duschhörnan och tätskiktet var skadat skulle jag laga så gott det gick och antingen sätta in en duschkabin eller bara bada i badkaret samt i de fall man behöver, duscha försiktigt utan att vattenbegjuta väggarna. Med detta sagt är jag lekman men uppväxt i ett hus som när jag var barn hade ett badrum från gissningsvis 30-40-talet... Där man fick order om att inte spruta vatten på väggarna. Bada går förstås bra även i ett sådant rum.

Har inte engelsmännen badrum med tex heltäckningsmatta eller parkettgolv ibland?

Om jag fick bestämma skulle jag aldrig ha ett badrum med en duschhörna där man duschar på kakel som är fäst på träunderlag. En kaklad duschhörna i källare med betongväggar oroar mig inte alls. Ett kaklat badrum med badkar där man duschar kontrollerat och 99% av vattnet hamnar i karet oroar mig inte (tyvärr har de flesta inte bra draperier eller duschar så hälften hamnar utanför när de duschar i badkar, men ändå bättre än dusch rakt på golvet). Men ett trähus som rör sig där man duschar rakt mot kaklet och man inte har en aning om hur bra tätskiktet var utfört samt vad som hänt under åren map rörelser / sättningar i huset... Skulle jag inte trivas med.

Det finns gott om snygga, stabila duschkabiner, bonus är att man inte har vatten på halva golvet som i vissa duschhörnor... Och slipper stå och skrubba tvålrester från kakelfogarna...

Skulle alla agera på ovan sätt tror jag skadorna på badrum skulle vara en tiopotens lägre... Minst...

:)
 
Eric Öbo
J JohanLun skrev:
Det finns gott om snygga, stabila duschkabiner, bonus är att man inte har vatten på halva golvet som i vissa duschhörnor... Och slipper stå och skrubba tvålrester från kakelfogarna...

Skulle alla agera på ovan sätt tror jag skadorna på badrum skulle vara en tiopotens lägre... Minst...

:)
Ouff! Har du någonsin haft en duschkabin hemma? De är oftast svårare att rengöra än vad kakelfogar är. Dessutom är de inte sällan klumpigare än en duschhörna. Jag håller med dig om att det är säkrare, men å andra sidan ska ett ordentligt lagt golv och en ordentligt satt vägg med godkända tätskikt klara av den upprepade belastning som dagens tvättvanor utsätter dem för.

Angående kakelfogarnas rengöring: Köp en ångtvätt. Jag förstår inte hur jag kunde leva utan en ångtvätt, nu när jag har en.
 
V valiandreu skrev:
3- vattenskador i badrum är ett stort problem för både försäkringsbolag och oss användare/ konsumenter. Ständigt pågår utveckling om bättre produkter och tätskikt för våtrum. Ändå försätter våtrumskador att finnas, en del pga riskonstruktioner och fel användning av produkter av tom professionella hantverkare och en en annan del för " viktigt Petter" som du som tror sig kunna för att de lagade en platta i badrummet.
...
Jag undrar hur stort problem det är egentligen? (för fastighetsägare alltså, att försäkringsbolag vill ha ner antalet till noll är ju självklart) Är det någon människa som sitter på statistik, så man kan avgöra om det verkligen är ett vanligt problem?

Om man ska ta rapporten här https://www.byggahus.se/badrum/stora-skillnader-fuktsakerhet-olika-vatrumskonstruktioner på orden pratar vi om ungefär 250-200 fall per år de senaste åren 3 åren -14/15/16.. Enligt SCB finns det ca 3,8 miljoner hushåll i Sverige. Är det verkligen något man behöver oroa sig för?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.