X
K karlmb skrev:
Jo, men det ändrar inget i detta resonemang.
Det borde det ju göra i och med att om du stryper elementen så krävs lägre effekt varvid pumpen då går ner i varv och det handlar alltså inte alls oma tt den startar och stoppar i tid och otid.

M magnuss skrev:
Låter som ”hantverkaretik”. Tänk om banker, försäkringsbolag etc skulle agera likadant. ”Ja det är ju svårt att säga på rak arm vad ert hus kostar att försäkra eller vad räntorna blir. Vi får se när vi börjar titta närmare på er privatekonomi, hus och vänner. Är det rätt konstruktion, material och och att ni har rätt inkomst kanske det blir billigt … oj då ni hade lågt sparande så tyvärr blir premien betydligt dyrare.”
Det är väl precis så som det fungerar med banker och försäkringsbolag.
Bra skött ekonomi med ett sparande och lågt belånad så får du lägre ränta på hus osv.
Ett hus eller bil i ett lugnt område, kanske på landsbygden får lägre försäkringspremie än storstäderna.
Många skador på samma person ökar också premien oavsett vad du ska försäkra.
Dvs precis tvärtemot vad du sa så tittar dom både på person och objekt innan premien sätts och det mesta går automatiskt via datorn.

B
X Xanthopteryx skrev:
Det borde det ju göra i och med att om du stryper elementen så krävs lägre effekt varvid pumpen då går ner i varv och det handlar alltså inte alls oma tt den startar och stoppar i tid och otid.
Även en varvtalstyrd värmepump har en minlast. Dessutom brukar man vilja ha en minsta mängd vatten i systemet, för att få längre gångtid.

Den effektiva volymen vatten i systemet med 3/14 rätt smala element i drift är inte stor. Inte konstigt alls att det blir mycket stopp och start då.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
X
B BSOD skrev:
Även en varvtalstyrd värmepump har en minlast. Dessutom brukar man vilja ha en minsta mängd vatten i systemet, för att få längre gångtid.

Den effektiva volymen vatten i systemet med 3/14 rätt smala element i drift är inte stor. Inte konstigt alls att det blir mycket stopp och start då.
Jo visst har den det men spannet kan vara stort.
Exempel (vi använder vår värmepump i princip enbart för kylning):
Kylning maxeffekt >= ca 800 W
Kylning lägsta effekt <= ca 150 W

Så går den och småkyler för att det inte behövs mer så hummar det knappt i kompressorn och sedan i takt med att behovet ökar så varvar den den upp till över 800 W som mest. Även om det inte är steglöst därmellan så kan man betrakta det som det då jag sett alla varianter av effekt när jag kikat på status.

Värme använder den som mest mer än 1,5 kW (använder bara någon halvtimme någon gång då och då under kalla årstiden för att motionera systemet) så vet inte maxeffekten där faktiskt. Men likadant, den varvtalsreglerar väldigt bra.

Kylfrysen likaså, går från så lågt så man hör knattrande bara från kompressorn till max då den låter som det är riktigt bra snurr. Från cirka 20isch W upp till 90 ungefär som mest. Normalfallet tuggar den på kring 50-55. Brukar börja långsamt, varvar sedan sakta upp efter ett tag och ligger på medel och så småningom så saktar den ner och minskar mer och mer innan den tystnar.

Och detta ger ju dessutom riktigt bra mjuka starter utan hög starteffekt och annan påfrestning det innebär.

X Xanthopteryx skrev:
Men det är inte täta starter som är värst utan att man kondenserar vid onödigt hög temperatur.
Om man stryper ner flödet så är det samma sak som att sätta dit mindre radiatorer och minska den värmeöverförande ytan.
Då måste vp värma vattnet mer än nödvändigt och kompressorn går tyngre.

P Peken skrev:
Nej, inga termostater alls som grund när du har en värmepump som styr mot extern temperatur. Kör fullt öppet på termostaterna och justera värmekurvan på pumpen så att kallaste rummet är ok. Stryp sedan på tex sovrummet om det är för varmt där. Du vill köra så låg uttemperatur från pumpen som möjligt för att få bästa verkningsgrad. Termostater sabbar det. Pumpen startar när returtempen är låg och stannar när returtempen nått det som angivits med värmekurvan. Lite som ett kylskåp, där kompressorn går tills det blir tillräckligt kallt. Fast här är det när det är tillräckligt varmt istället.
I normalfallet, ja. Men nu skulle några rum vara kalla för att spara energi. Så istället för att stänga helt i de rummen bör man ha termostater satt på spartemperatur. Stänger man helt är det risk för fuktproblem när varm luft från den uppvärmda rummen sipprar in och kondenseras mot de kalla ytterväggarna.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
B Bengt Henrik skrev:
Är det ett eller två rörsystem?
Är det ettrörsystem så måste samtliga termostater vara öppna för att det ska funka.
Det stämmer inte. En stor del av vattnet i ett enrörsystem passerar bara genom kopplet.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men det är inte täta starter som är värst utan att man kondenserar vid onödigt hög temperatur.
Om man stryper ner flödet så är det samma sak som att sätta dit mindre radiatorer och minska den värmeöverförande ytan.
Då måste vp värma vattnet mer än nödvändigt och kompressorn går tyngre.
Det är 3 saker som är viktigt att komma i håg.... Flöde o flöde o flöde....
M mollson skrev:
Men vad har du fått för servicetekniker ...
I mitt företag fmtifagersta AB så är det
En utbildad rörmokare och kyltekniker.
Felsöker värme kyla o el. O lämnar
Ett ärligt svar till dig som kund

• Gilla
Crank och 1 till
  • Laddar…
P
N NOP skrev:
I normalfallet, ja. Men nu skulle några rum vara kalla för att spara energi. Så istället för att stänga helt i de rummen bör man ha termostater satt på spartemperatur. Stänger man helt är det risk för fuktproblem när varm luft från den uppvärmda rummen sipprar in och kondenseras mot de kalla ytterväggarna.
Det var väl det jag skrev om du läser det en gång till?

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
P Peken skrev:
Det var väl det jag skrev om du läser det en gång till?
japp... det är skillnad på att strypa och stänga helt :)

M mattoys skrev:
Eftersom du inte har någon innegivare, så är temperaturen du ställt till 19 grader troligen framledningstemperaturen.
Då kommer kommer du aldrig att få det varmt, ställ den på typ 50-60 grader så borde det fungera bättre.
Nej och åter nej, varför gissa på något som är helt fel. Det är Rum bör värdet som är satt till 19. Det är med den man parallellförflyttar hela värmekurvan.

hsd
GoC GoC skrev:
Nej och åter nej, varför gissa på något som är helt fel. Det är Rum bör värdet som är satt till 19. Det är med den man parallellförflyttar hela värmekurvan.
Utan innegivare :thinking:

hsd hsd skrev:
Utan innegivare :thinking:
Ja.
kurvan t.ex 40 anger lutningen på värmekurvan beroende på utetemperatur 40 grader framledningstemp vid 0 grader ute och rumbör 20grader
Sänker eller höjer man rum bör så flyttas hela kurvan. Kopplar man på innegivare så påverkar den rum bör värdet med det maximala antal grader man väljer.

GoC GoC skrev:
Jag tror du gissar lika mycket som vi andra.

På min shunt kan jag parallel förflytta flramledbingstemperaturen upp och ner.
Sedan finns det andra värden som ställs in för framledningstemperaturen vid vissa givna utomhustemperaturer som ger lutningen på kurvan.

M mattoys skrev:
Jag tror du gissar lika mycket som vi andra.

På min shunt kan jag parallel förflytta flramledbingstemperaturen upp och ner.
Sedan finns det andra värden som ställs in för framledningstemperaturen vid vissa givna utomhustemperaturer som ger lutningen på kurvan.
Det får du gärna tro om du vill. En schunt är något annat.
Men jag har i alla fall haft värmepump i 30 år, både med och utan innerligare, läst instruktionsbok och förkovrat mig och justerat in systemet.
Men så klart, troligen bara en killgissning från min sida ;)

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.