Skumpe
K Kontoristen7 skrev:
Jag tror ditt problem är främst två grejer:
1. Värmepumpar skickar ut betydligt kallare vatten än en oljepanna typ (30-50 grader mot tidigare 60-80), så du behöver större element.
2. Du har stängt av 11st element... du kan inte värma huset på bara 3 element, värmepumpen får tillbaka för hög returtemp och reglerar ner effekten... du borde få ett larm för detta.
Men det förklarar inte varför elementen är kalla. Även om bara ett element var igång borde det vara varmt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Som många påpekat, jag hade gjort följande.

1: se till att alla radiatorer är öppna.
2: lufta alla radiatorer samt kontrollera att du har rätt tryck i radiatorkretsen.
3: kontrollera kurvan i värmepumpen.
4: blir inte samtliga radiatorer varma, felsök varför värmen inte når ut till samtliga radiatorer.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Tranås skrev:
Som många påpekat, jag hade gjort följande.

1: se till att alla radiatorer är öppna.
2: lufta alla radiatorer samt kontrollera att du har rätt tryck i radiatorkretsen.
3: kontrollera kurvan i värmepumpen.
4: blir inte samtliga radiatorer varma, felsök varför värmen inte når ut till samtliga radiatorer.
Så e det
 
downup downup skrev:
Jag och sambon köpte hus 2020

Huset är byggt 1920 och 1970 satte de in en oljepanna med vattenburna element.

När vi köpte huset fanns lite olja kvar i pannan så körde med detta vintern ut och det var riktigt behaglig värme i huset sedan beställde vi ett jobb av Sydpump för Luft/Vatten istället början av 2021. De hade bäst pris och jag hörde mycket bra om IVT.

Han gick runt i huset och räknande element och m2, han sa att han kör med en pump som är lite kraftigare än vad vi behöver bara för att vara över marginalen.

110.000 kr senare så var allt klart och de bara stack utan att visa hur någonting fungerade, när jag ringde bad de mig bara kolla pappren de hade lagt på pannan.

Nu till varför jag känner mig lurad.

Varmvattnet har jag aldrig haft problem med, det är alltid varmvatten.

Men värmen i elementen, när det är som kallast i huset så är de kalla, när det är fesljumet i huset så är de varma.

Jag har temperatur på 19 på maskinen i pannrummet och jag har 3 element på max av 14 totalt.

11 element är av pga kamin och rum vi inte är i. Vi har igång sovrummet och badrummen.

Alltid kallt på morgonen och elementen är kalla. Irriterande

Jag har en känsla av att han gav mig en svag luft/vatten lösning.

Huset är i trä från 1920
Huset är mellan 130-145m2
14 element
Bor i Halland

Modellen han sålde mig är
ivt airx 409


Varför är mina element kalla när det är kallt i huset?
Varför slår elementen av och på hela tiden?

Har ingen innesensor bara utomhus sensor.

Sedan stog det att IVT levenratörer alltid återkopplar efter 6 månader för att kolla hur allt går.. Men nu har det gått snart 34 månder utan att de hört av sig.
Köp typ 22 elementistället för de där typ 11 du har . Spara på att värmen stiger och mer av den används.

Du har för hög returtemp på de där tre du kör. Slingan är dimensionerad för högre temp .
Nån som vet mer kan kanske berätta om andra inställningar på pumpen?
 
hsd
Om det är för hög retutemp från de tre elementen som nkörs varför är då dessa kalla, hade returtemperaturen varit 30 grader borde elementen och rummen varit varma
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har ni kollat så att man inte kopplat in givaren fel?

nu läste att ni inte hade någon inne givare men en ute givare.

jag har varit med där elektriker förväxlade dessa så inne gick in på ute och ute gick in på inne.

då fick vi ett liknande fenomen på en Nibe 730 panna.
 
Vad tror ni om att låta TS posta svar på alla upprepade frågor innan vi ställer dem igen? :D
 
  • Gilla
Riemann och 8 till
  • Laddar…
downup downup skrev:
Jag och sambon köpte hus 2020

Huset är byggt 1920 och 1970 satte de in en oljepanna med vattenburna element.

När vi köpte huset fanns lite olja kvar i pannan så körde med detta vintern ut och det var riktigt behaglig värme i huset sedan beställde vi ett jobb av Sydpump för Luft/Vatten istället början av 2021. De hade bäst pris och jag hörde mycket bra om IVT.

Han gick runt i huset och räknande element och m2, han sa att han kör med en pump som är lite kraftigare än vad vi behöver bara för att vara över marginalen.

110.000 kr senare så var allt klart och de bara stack utan att visa hur någonting fungerade, när jag ringde bad de mig bara kolla pappren de hade lagt på pannan.

Nu till varför jag känner mig lurad.

Varmvattnet har jag aldrig haft problem med, det är alltid varmvatten.

Men värmen i elementen, när det är som kallast i huset så är de kalla, när det är fesljumet i huset så är de varma.

Jag har temperatur på 19 på maskinen i pannrummet och jag har 3 element på max av 14 totalt.

11 element är av pga kamin och rum vi inte är i. Vi har igång sovrummet och badrummen.

Alltid kallt på morgonen och elementen är kalla. Irriterande

Jag har en känsla av att han gav mig en svag luft/vatten lösning.

Huset är i trä från 1920
Huset är mellan 130-145m2
14 element
Bor i Halland

Modellen han sålde mig är
ivt airx 409


Varför är mina element kalla när det är kallt i huset?
Varför slår elementen av och på hela tiden?

Har ingen innesensor bara utomhus sensor.

Sedan stog det att IVT levenratörer alltid återkopplar efter 6 månader för att kolla hur allt går.. Men nu har det gått snart 34 månder utan att de hört av sig.
Har du inte luftat elementen på nästan 3 år? Jag har ett element av 18 som måste luftas minst 2 gånger varje vinter.När vi hade fått installerat fjärrvärme 2009 så var bara ett element riktigt varmt,(det närmast värmeväxlaren i tvättstugan. Hade bara 15-16 grader i huset. Det visade sig att installatören kopplat fel på ledningarna efter första elementet, tur och returleddningen var ombytta, så alla elment gick "baklänges". Löstes genom att vända dom rätt.Ledningarna alltså.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Som sagt. Börja med att lära dig systemet ordentligt så du kan kolla dina inställningar.
Det var ju just det som var frågan. Åker du dit och håller en utbildning?
 
Nu lugnar vi ner oss lite. Självklart är det bra att man är insatt i hur husets värmesystem fungerar. Hur man lär sig det är upp till var och en. Det finns många sätt att komma dit.
 
Bromma1927 Bromma1927 skrev:
Om flera tvårörs-radiatorer är kopplade till samma slinga kan man också råka ut för att tryckfallet över en tidigare radiator är för stort och då blir det för lite flöde i de efterföljande radiatorerna som då inte värms upp. Detta löses genom att man justerar returventilen så att de första radiatorerna bara får så mycket flöde som de faktiskt behöver för att värmas upp till framledningstemperaturen. Då blir det mer flöde till efterföljande radiatorer. Fortsätt justera hela slingan.

Även på fördelare kan man behöva justera så att en liten slinga inte stjäler för mycket flöde och dessutom skickar tillbaka varmt vatten på returen (då tror värmepumpen att det inte behövs så mycket värme...). Bäst är att mäta med värmekamera på returen och se till att man har samma temperaturfall (ca 10 grader) på alla slingor. Enklast att göra när det är kallt ut och framledningstemperaturen är kanske 15-20 grader över inomhustemperaturen.

Vi hade tidigare dessa problem (och lite till) men lyckades justera systemet och drastiskt sänka framledningstemperaturen. Jag skrev om detta på en tidigare tråd här på Byggahus.

Alla radiatorer är ju "betygsatta" för hur mycket effekt de avger vid tex 55 och 75 grader på framledningstemperaturen. Ett visst rum kräver en viss effekt för att hålla en viss temperatur, beroende på utomhusförhållandena (temperatur, vind). Ju större effekt radiatorerna kan avge, desto lägre framledningstemperatur behövs. Det är därför golvvärme är bra, jättestor area på radiatorn...

Följ dessa och andra tips. Om något rum fortfarande inte blir varmt nog så byt ut radiatorn i just detta rum till något som kan avge mer effekt.
I första steget gäller det att känna om helt öppna radiatorer överhuvudtaget blir varma!
Om de blir 40+ ° och det är kallt i rummet efter ett dygn då behövs det större radiatorer eller fläkthjälp.
Om radiatorerna inte blir varma är det stopp någonstans. (Cirkulationspump?)
Smuts i de gamla radiatorerna som behöver spolas ur.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är både en ekonomisk fråga och en klimatfrågan.
Det fungerar ypperligt att köra med gamla lamellradiatorer (heter de så?) och framledningstemp om 40-55 grader. Jag gör det och det funkar ypperligt. Att byta samtliga radiatorer om ca 2500:- per radiator (vilket kanske är lågt räknat) ger en lång ROI-tid. Så vansinnigt mycket mer effektivt blir det inte.
Att skrota någonting som fungerar är bara totalt hål i huvudet, så där har du klimataspekten.
Inget fel på gamla hederliga lamellradiatorer! Det är bra skit! Inte så mkt sämre än nyare compakt radiatorer!

Dessa skall inte jämföras med vad TS hade tagit bild på..

Men återigen så blir det varmt så funkar det. ÄVEN om det inte är optimalt.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
R rolfen på forstorp skrev:
När du har en VP behöver du svalt retuvatten och detta kan du få genom att stänga returkopplet på elementet tills du känner en tydlig temperaturskillnad.
Fast bara om det finns tillräckligt många radiatorer att göra det på.
Flödet totalt får inte bli för lågt för då blir ju kondenseringstempen snabbt hög och kompressorn får gå tungt.
 
  • Gilla
Anders_Tranås
  • Laddar…
Har aldrig heller fått några instruktioner om nått.. installerade bergvärme i förra huset.. vi har jordvärme i denna..

Och jag förstår varför de inte säger så mycket, för det väcker bara fler nyfikna frågor! Det är en hel vetenskap att peta omkring i alla funktioner och inställningar som finns i dessa pannor!

Tog hit och gjorde service på våran panna för ett par år sedan.. och då passade jag på att fråga massor :) och han som var här hjälpte mig att rätta till värmekurvorna som jag tyckte var fel..

Jag kunde IVT inställningar (förra huset) men Thermias fann jag lite mer luriga och var inte lika pigg på att springa ut och justera (pannan är i källaren och man måste gå ut för att komma dit).

Men alla hus är olika.. och man måste själv känna av lite när man tycker att huset upplevs kallt vs varmt.. om man vill peta på kurvorna.

Vårt hus här tex.. är förjäkla kallt när utetemperaturen är mellan -5 och +5 grader.. så när den där servicenissen var på besök, fick han justera den kurvan.. så att pannan fick hjälp att veta att vid dessa grader får den jobba lite extra för att vi ska vara nöjda.

Den allmänna personen.. nöjer sig oftast med att säga vi vill ha 23 grader inne och så ställer de in de på pannan.. och rör den inte igen.. det mesta sker ju automatiskt (förutom när något blir fel). Tycker man det är varm höjer man temp och är det för varmt sänker man.. men som sagt har. bekanta med hus som aldrig rört knapparna!

IVT instruktionspärm tyckte jag var jättebra när vi skaffade dem.. och jag lusläste och provade trycka på det mesta :) Så den blev logisk för mig.. (har inte hittat logik i nuvarande.. men principen är ju eg samma).

Vi fick direkt veta att alla element skulle alltid stå fullt på.. för att det är pannan man ska justera och pilla på för att ordna temperaturen inne. Ska du ej värma upp ett rum, ja då antar jag att man kan stänga av elementet helt istället.. så att vattnet bara glider förbi till nästa på slingan..

Jag brukar fundera på vad som händer och vad som kan påverkas.. och jag vet inte hur väl pannan lär sig.. men om man stänger av eller justerar ett element på en slinga.. kommer returvattnet att ha andra grader på sig när det kommer tillbaka till pannan? och då är frågan om pannan tycker att det är för varmt... och sänker automatiskt temperaturen för att korrigera den extra värmen..

Så då blir det ju inte bra.. då blir alla andra rum kalla också ju? (bara funderingar),, men jag vet att de till viss mån "lär sig".

Jag upplevde aldrig elementen som varma (mer ljumna) .. de har ju inte så höga framledningsgrader.. så är huset bra isolerat så är det ju i många fall kallare än "handen".

Har du provat höja och sänka temp på pannan och se vad som händer.. i alla rum och med pannan :)
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Oj. Vad många svar på kort tid, ska gå igenom alla.

Vi har två-rörsystem. Ska maxxa alla element och se ifall det går bättre. Är ju bara att man sett på diverse tidningar och nyheter att man ska stänga av element i rum man inte är i så ofta för att spara pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.