84 398 läst · 278 svar
84k läst
278 svar
Källaren från 1969 blir som ny: maskinrum muras
Sedan behöver vi hål i sidan för att få igenom vatten, el och avlopp till och från tvättmaskinerna.
Nu till ytterligare en detalj som är lätt att missa, och det är en distans till vänster om diskhon. Skulle jag inte ha denna skulle bänkskivan vara väldigt tunn till vänster om det ursågade hålet och säkert gå sönder över tid. IKEA:s planeringsverktyg varnar faktiskt för detta om man inte tar med denna detalj. Därför kan vi inte sätta denna stomme tight mot de andra stommarna, utan återigen behövs en distans.
Efter lite fundering väljer jag 27mm glespanel + 45x70-regel för en total distans på 72mm.
Som extra stöd för bänkskivans kant sätter jag en vågrät regel
Nu skruvar vi fast stommen i distansen
Efter det är det bara att lyfta fast alla andra stommar vilket går väldigt fort. (Den utstickande bänkskivan längst upp är bara att jag förvarar lite material)
Nu ska vi såga diskho vilket jag aldrig gjort tidigare. Efter en hel del måttande tar jag fram sticksågen och gör ett..någorlunda okej jobb. Bladet lyckades svänga åt sidan en gång vilket nästan tvingade mig att kassera allt, men vi lyckades rädda den med lite finlir.
Sågytan tätas med tec7.
Sedan lyfter jag in diskhon
Jag och frun jobbar sent denna kväll med detta, och vi har kommit långt på bara en dag.
9 februari 2025, och jag monterar resten av bänkskivan.
Överallt där det går sätter jag IKEAs beslag för att stödja bänkskivan.
Borra för blandaren
Som vanligt smetar jag tec7 på hela snittytan för att undvika att det sväller om det mot förmodan skulle rinna ned vatten här
Något jag lärde mig under dagen var att tec7 kan gulna om det inte får UV-ljus på sig under första timmarna. Som tur är har hustrun nagellackstorkare som använder just UV-ljus, så fram med dem!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu till ytterligare en detalj som är lätt att missa, och det är en distans till vänster om diskhon. Skulle jag inte ha denna skulle bänkskivan vara väldigt tunn till vänster om det ursågade hålet och säkert gå sönder över tid. IKEA:s planeringsverktyg varnar faktiskt för detta om man inte tar med denna detalj. Därför kan vi inte sätta denna stomme tight mot de andra stommarna, utan återigen behövs en distans.
Efter lite fundering väljer jag 27mm glespanel + 45x70-regel för en total distans på 72mm.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Som extra stöd för bänkskivans kant sätter jag en vågrät regel

Logga in
Skapa konto
Nu skruvar vi fast stommen i distansen

Logga in
Skapa konto
Efter det är det bara att lyfta fast alla andra stommar vilket går väldigt fort. (Den utstickande bänkskivan längst upp är bara att jag förvarar lite material)

Logga in
Skapa konto
Nu ska vi såga diskho vilket jag aldrig gjort tidigare. Efter en hel del måttande tar jag fram sticksågen och gör ett..någorlunda okej jobb. Bladet lyckades svänga åt sidan en gång vilket nästan tvingade mig att kassera allt, men vi lyckades rädda den med lite finlir.
Sågytan tätas med tec7.

Logga in
Skapa konto
Sedan lyfter jag in diskhon

Logga in
Skapa konto
Jag och frun jobbar sent denna kväll med detta, och vi har kommit långt på bara en dag.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
9 februari 2025, och jag monterar resten av bänkskivan.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Överallt där det går sätter jag IKEAs beslag för att stödja bänkskivan.

Logga in
Skapa konto
Borra för blandaren

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Som vanligt smetar jag tec7 på hela snittytan för att undvika att det sväller om det mot förmodan skulle rinna ned vatten här

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Något jag lärde mig under dagen var att tec7 kan gulna om det inte får UV-ljus på sig under första timmarna. Som tur är har hustrun nagellackstorkare som använder just UV-ljus, så fram med dem!

Logga in
Skapa konto
Administrator
· Skåne
· 8 017 inlägg
Kul att se hur ni tänker igenom alla detaljer. Vi har spacklat och slutmålat alla våra lister.Etnoy skrev:
Bygger du nytt hus med hustillverkare som Älvsbyhus, Hjältevadshus, Smålandsvillan eller Myresjöhus, så finns där synliga spikskallar på listerna, som alltså inte är slutmålade.
Ja, jag tror detta är standard i Sverige, medan alla byggen jag sett i USA, även budgetbyggen, verkar spackla och måla.
Själv har jag inte gjort det på ovanvåningens stora renovering för några år sedan, och jag tänker inte på det själv alls. Men en regnig dag kanske det står på att-göra-listan
Själv har jag inte gjort det på ovanvåningens stora renovering för några år sedan, och jag tänker inte på det själv alls. Men en regnig dag kanske det står på att-göra-listan
Administrator
· Skåne
· 8 017 inlägg
De har väl billigare arbetskraft där då tänker jag.
Har du jobbat med husbyggen i USA?
Har du jobbat med husbyggen i USA?
Fortfarande den 15 februari 2025, och det är faktiskt ganska roligt att det står nagellackstorkare på bänkskivan och lyser med UV-ljus 
Något vi saknat i vår tvättstuga är en arbetsyta under torktumlare och tvättmaskin när man tar in och ut tvätt. Detta har vi hittat i formen av UTRUSTA utdragbar arbetsyta, och detta är den första inredningen vi sätter i stommarna.
Första lådan.
Och ganska snabbt efteråt är alla luckor färdiga.
16 februari 2025. Dags att leka möbelsnickare och sätta täcksidor. Först ut är mellan diskho och maskiner.
Sedan täcksidan längst bort och socklar. Bra att socklarna är av plast så man inte behöver oroa sig för kontakt mellan trä och fuktiga väggar.
Sista biten är lite trixig eftersom väggen längst till höger består av två delar. Jag valde att täcka sista biten eftersom jag dragit el och nätverk in i den sista stommen.
Så här ser det nu ut under diskhon. Rörmokaren är på ingång och ska koppla ihop vattnet.
20 februari 2025. Rörmokaren kopplar ihop vattnet och kommer med blandaren, en Mora INXX 2.
Vi använder en IKEA Knycklan diskmaskinsavstängning för att ha kontroll på när tvättmaskinen har vatten. Sedan kopplas lite el ihop, ni såg redan dubbeluttaget bredvid diskhon. Nästa steg är fyrvägsuttaget längre bort på bänken. Båda dessa placeringar är original, men vi har trådat om till moderna kablar.
25 februari 2025. I stommen längst till höger drar vi in el och nätverk eftersom stommen hamnar framför dosorna. Såklart ska man ha dubbla nätverksuttag längst bort i tvättstugan, eller hur?

Logga in
Skapa konto
Något vi saknat i vår tvättstuga är en arbetsyta under torktumlare och tvättmaskin när man tar in och ut tvätt. Detta har vi hittat i formen av UTRUSTA utdragbar arbetsyta, och detta är den första inredningen vi sätter i stommarna.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Första lådan.

Logga in
Skapa konto
Och ganska snabbt efteråt är alla luckor färdiga.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
16 februari 2025. Dags att leka möbelsnickare och sätta täcksidor. Först ut är mellan diskho och maskiner.

Logga in
Skapa konto
Sedan täcksidan längst bort och socklar. Bra att socklarna är av plast så man inte behöver oroa sig för kontakt mellan trä och fuktiga väggar.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Sista biten är lite trixig eftersom väggen längst till höger består av två delar. Jag valde att täcka sista biten eftersom jag dragit el och nätverk in i den sista stommen.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Så här ser det nu ut under diskhon. Rörmokaren är på ingång och ska koppla ihop vattnet.

Logga in
Skapa konto
20 februari 2025. Rörmokaren kopplar ihop vattnet och kommer med blandaren, en Mora INXX 2.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Vi använder en IKEA Knycklan diskmaskinsavstängning för att ha kontroll på när tvättmaskinen har vatten. Sedan kopplas lite el ihop, ni såg redan dubbeluttaget bredvid diskhon. Nästa steg är fyrvägsuttaget längre bort på bänken. Båda dessa placeringar är original, men vi har trådat om till moderna kablar.

Logga in
Skapa konto
25 februari 2025. I stommen längst till höger drar vi in el och nätverk eftersom stommen hamnar framför dosorna. Såklart ska man ha dubbla nätverksuttag längst bort i tvättstugan, eller hur?

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Maskinrummet har nu blivit trångt med verktyg och sågbort, dags att städa ut lite.
Sågbordet behövs inte mer och kan tas bort, och jag rensar även ut gammalt material som inte längre behövs
26 februari 2025. Efter mycket letande fick jag tag på fuktskydd att ställa under maskinerna. Köper man sådana skydd i handeln får man alldeles för grunda och inte gör sitt jobb. För er som letar har Tollco ett fuktskydd som de kallar Pro 60x62. Den måste specialbeställas men kostar inte mer än andra skydd. Fördelen är att den går ut tillräckligt långt för att eventuellt läckage ska synas.
Nu är det kväll och barnen sover och frun och jag bestämmer oss för att göra slag i saken och flytta tvättmaskin och torktumlare själva. Mycket slit senare är allt på plats.
Här ser jag också till att montera kondensavlopp från torktumlaren så man inte behöver tömma kondenstanken lika ofta.
Det visar sig dock att aquastop-slangen inte är tillräckligt lång för att nå bort till vattenkranen, så jag får handla en förlängning.
Dessutom läcker det lite från rörkopplingen röris satte, så han får komma tillbaka och fixa det.
27 februari 2025, förlängning inhandlad och monterad.
Premiärtur!
Sedan fixar jag eluttag och slutmonterar Knycklan samt dess fjärrkontroll. Allt detta ska senare kopplas till Home Assistant då den stödjer zigbee.
28 februari 2025. Röris kommer tillbaka och fixar till läckan.
Med det kan jag sätta buntband så att alla slangar sitter fast utan att skava.
Tyvärr har tvättmaskin och torktumlare samt Shelly-strömmätaren dålig Wifi-täckning här. Det har vi förstås redan planerat för och löser snabbt, för det finns ju mer nätverk i detta rum än bara uttaget längst till höger. Låt mig räkna ihop nätverket som finns enbart i denna tvättstuga:
Som sagt är detta mitt i taket, och jag skrapar bort lite spackel från dosan.
Tyvärr har jag förlagt mitt takfäste till Unifi-APn, jag får se om den dyker upp senare. Tills dessa hänger den i kabeln, men med detta får vi utmärkt Wifi-täckning.
Nu är tvättstugan klar, och jag kommer lägga upp lite bilder i nästa inlägg

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Sågbordet behövs inte mer och kan tas bort, och jag rensar även ut gammalt material som inte längre behövs

Logga in
Skapa konto
26 februari 2025. Efter mycket letande fick jag tag på fuktskydd att ställa under maskinerna. Köper man sådana skydd i handeln får man alldeles för grunda och inte gör sitt jobb. För er som letar har Tollco ett fuktskydd som de kallar Pro 60x62. Den måste specialbeställas men kostar inte mer än andra skydd. Fördelen är att den går ut tillräckligt långt för att eventuellt läckage ska synas.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Nu är det kväll och barnen sover och frun och jag bestämmer oss för att göra slag i saken och flytta tvättmaskin och torktumlare själva. Mycket slit senare är allt på plats.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Här ser jag också till att montera kondensavlopp från torktumlaren så man inte behöver tömma kondenstanken lika ofta.
Det visar sig dock att aquastop-slangen inte är tillräckligt lång för att nå bort till vattenkranen, så jag får handla en förlängning.

Logga in
Skapa konto
Dessutom läcker det lite från rörkopplingen röris satte, så han får komma tillbaka och fixa det.

Logga in
Skapa konto
27 februari 2025, förlängning inhandlad och monterad.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Premiärtur!

Logga in
Skapa konto
Sedan fixar jag eluttag och slutmonterar Knycklan samt dess fjärrkontroll. Allt detta ska senare kopplas till Home Assistant då den stödjer zigbee.

Logga in
Skapa konto
28 februari 2025. Röris kommer tillbaka och fixar till läckan.

Logga in
Skapa konto
Med det kan jag sätta buntband så att alla slangar sitter fast utan att skava.
Tyvärr har tvättmaskin och torktumlare samt Shelly-strömmätaren dålig Wifi-täckning här. Det har vi förstås redan planerat för och löser snabbt, för det finns ju mer nätverk i detta rum än bara uttaget längst till höger. Låt mig räkna ihop nätverket som finns enbart i denna tvättstuga:
- 2x uttag i stommen längst till höger
- 2x kablar dragna till takdosa mitt i rummet
- 2x kablar dragna till takdosa över dörren
- 2x kablar dragna till takdosa över tvättmaskinen
- 2x uttag på väggen bredvid tvättmaskinen
Som sagt är detta mitt i taket, och jag skrapar bort lite spackel från dosan.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Tyvärr har jag förlagt mitt takfäste till Unifi-APn, jag får se om den dyker upp senare. Tills dessa hänger den i kabeln, men med detta får vi utmärkt Wifi-täckning.

Logga in
Skapa konto
Nu är tvättstugan klar, och jag kommer lägga upp lite bilder i nästa inlägg
Eftersom jag har dig här i tråden, Marlen, jag bråkar lite med 20-bildsregeln per inlägg. Går det att underlätta på något sätt, t.ex. med en räknare som visar antalet bilder, eller kanske en höjd gräns? Jag kan vara mitt i en berättelse när 20-gränsen slår till och "computer says no" med röd textMarlen Eskilsson skrev:
Oerhört väldokumenterat och snyggt projekt! Med 10 uttag i tvättstugan måste jag fråga, hur många blir det totalt i källaren och hur är de fördelade mellan rummen?
Jag har faktiskt inte räknat ihop alla uttag ännu, det ligger en stor härva med flexslangar på golvet vid serverracket just nu som väntar på installation, haha. Men redan tidigare har jag en överfull 48-portsswitch för huset, så det får bli en till 48-portsswitch för att täcka de nya uttagen i källaren.K KaptenEfraim skrev:
Askersund, askmönster! (de är fyndiga med namnen...)S saiter skrev:
https://www.ikea.com/se/sv/p/askersund-doerr-ljus-askmoenstrad-30331857/
Tack, jag gillar att dokumentera mina projekt och tar extra många foton för att ni ska kunna hänga med i tråden. Lite klurigt dock att det är en begränsning på 20 bilder per inlägg...
Som utlovat kommer här bilder på färdiga tvättstugan, tagna den 28 februari 2025.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Vi fortsätter med bygget, och nu är det fokus på maskinrummet, och fortfarande den 28 februari 2025.
Vi har lagrat många kvadratmeter klinker här inne, detta har nu lyfts bort till hobbyrummet. Puh.
Här inne är det en hel del saker att göra. Eldragning ska färdigställas och alla spårningar ska muras igen. Det finns ett antal gamla sprickor som ska knackas ur och muras upp. Efter det ska allting spacklas och målas innan römokaren kommer tillbaka. Ni har väl inte glömt golvkylan? Den ska installeras, och köldbäraren ska dras lite mer ordentligt så att golvvärmefördelaren kan stängas.
Denna vägg är en källaryttervägg som är delvis under mark vilket som alltid kräver lite omsorg. Visst, huset är nydränerat men över tid kommer det bli mer och mer fukt som vill hälsa på utifrån. Därför vill jag slipa bort så mycket gammal färg som möjligt och måla med färg som inte stänger in fukten.
Gipsväggen som jag byggde runt dörren i somras (tänk att det gått nästan 8 månader!) ska spacklas och målas.
Det finns just nu en LED-armatur i taket, men detta är inte tillräckligt. Fler ska in.
Serverracket står idag i hobbyrummet, precis bredvid den toalett som vi byggde färdigt. Efter lite tänkande vill jag nog flytta denna till maskinrummet. I stället får det bli ett mindre nätverksrack kvar i hobbyrummet vilket låser upp en del värdefull yta.
I övrigt kommer maskinrummet fokusera på förvaring, och vi har en gammal frys som kommer flytta in här. Rummet är redan i detta stadie så mycket bättre än den var innan projektet började. Innan gick det ju en helt onödig vägg mitt genom rummet, men i stället har vi fått till en nästan kvadratisk yta.
Efter allt murande, målande och rörmokande ska till slut plattsättaren flyta och sätta samma klinker som resten av källaren!
3 mars 2025. Sedan tidigare har jag en rejäl vinkelslip, denna har nu fått ett nytt tillbehör i form av en dammhuva. På med diamantbladet så spårar vi lite elslangar. Det är bara några enstaka spårningar kvar; hade jag haft mer att göra hade jag hyrt en riktig fräs för ändamålet.
Jag passar på att montera ytterligare ett eluttag nära taket, och drar elen från den befintliga dosan närmast golvet.
Spårningen går förvånansvärt fort, bara några sekunder så har man gjort ett snitt.
Det tar lite längre tid att försiktigt knacka ut spårens innandöme med den lilla bilmaskinen, men snart har vi fixat ett hål för den nya dosan.
Sedan gjutningen sitter det också några bitar gröntejp på väggen. Dessa måste bort och tar en stunds kladdigt arbete med Label Off-spray.
4 mars 2025. Elslangen skarvas på den befintliga dosan och dras upp.
Nästa spårning är ett nätverksuttag med blå slang.
Jag kör på frihand så det blir...inte helt rakt. Men ingen kommer se detta när väggen är murad och målad.
Klamring klar!
Smutsigt blir det.
Vi har lagrat många kvadratmeter klinker här inne, detta har nu lyfts bort till hobbyrummet. Puh.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Här inne är det en hel del saker att göra. Eldragning ska färdigställas och alla spårningar ska muras igen. Det finns ett antal gamla sprickor som ska knackas ur och muras upp. Efter det ska allting spacklas och målas innan römokaren kommer tillbaka. Ni har väl inte glömt golvkylan? Den ska installeras, och köldbäraren ska dras lite mer ordentligt så att golvvärmefördelaren kan stängas.

Logga in
Skapa konto
Denna vägg är en källaryttervägg som är delvis under mark vilket som alltid kräver lite omsorg. Visst, huset är nydränerat men över tid kommer det bli mer och mer fukt som vill hälsa på utifrån. Därför vill jag slipa bort så mycket gammal färg som möjligt och måla med färg som inte stänger in fukten.

Logga in
Skapa konto
Gipsväggen som jag byggde runt dörren i somras (tänk att det gått nästan 8 månader!) ska spacklas och målas.

Logga in
Skapa konto
Det finns just nu en LED-armatur i taket, men detta är inte tillräckligt. Fler ska in.
Serverracket står idag i hobbyrummet, precis bredvid den toalett som vi byggde färdigt. Efter lite tänkande vill jag nog flytta denna till maskinrummet. I stället får det bli ett mindre nätverksrack kvar i hobbyrummet vilket låser upp en del värdefull yta.
I övrigt kommer maskinrummet fokusera på förvaring, och vi har en gammal frys som kommer flytta in här. Rummet är redan i detta stadie så mycket bättre än den var innan projektet började. Innan gick det ju en helt onödig vägg mitt genom rummet, men i stället har vi fått till en nästan kvadratisk yta.
Efter allt murande, målande och rörmokande ska till slut plattsättaren flyta och sätta samma klinker som resten av källaren!
3 mars 2025. Sedan tidigare har jag en rejäl vinkelslip, denna har nu fått ett nytt tillbehör i form av en dammhuva. På med diamantbladet så spårar vi lite elslangar. Det är bara några enstaka spårningar kvar; hade jag haft mer att göra hade jag hyrt en riktig fräs för ändamålet.

Logga in
Skapa konto
Jag passar på att montera ytterligare ett eluttag nära taket, och drar elen från den befintliga dosan närmast golvet.

Logga in
Skapa konto
Spårningen går förvånansvärt fort, bara några sekunder så har man gjort ett snitt.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Det tar lite längre tid att försiktigt knacka ut spårens innandöme med den lilla bilmaskinen, men snart har vi fixat ett hål för den nya dosan.
Sedan gjutningen sitter det också några bitar gröntejp på väggen. Dessa måste bort och tar en stunds kladdigt arbete med Label Off-spray.

Logga in
Skapa konto
4 mars 2025. Elslangen skarvas på den befintliga dosan och dras upp.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Nästa spårning är ett nätverksuttag med blå slang.

Logga in
Skapa konto
Jag kör på frihand så det blir...inte helt rakt. Men ingen kommer se detta när väggen är murad och målad.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Klamring klar!

Logga in
Skapa konto
Smutsigt blir det.

Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Spännande. Jag tycker nästan att det här rummet blir mest intressant. Är nog lite sjuk i huvudet 😂
Vad är syftet med golvkylan? Verkar ha missat det.
Vad är syftet med golvkylan? Verkar ha missat det.
Så jag bygger två moderna badrum och en funktionell tvättstuga..och nu blir det lite färg på väggarna i ett maskinrum. Hur kan det vara mest spännande?A Andreascanr skrev:
Golvkylan går jag nog igenom lite senare i tråden, men det är ett sätt att få ut frikyla i huset utöver FTX-systemet.
Åter till bygget! Det är nu den 4 mars 2025. I väggen mellan maskinrummet och tvättstugan satte snickarna upp gips runt ventilationsrören. Jag är dock inte nöjd med gliporna och sprickorna som blivit, så vi får göra något åt det längre fram.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Dags att dra nätverk vid FTX-aggregatet.

Logga in
Skapa konto
Här är det så tight att jag på ett ställe behöver köra vinkelslipen naken utan sin dammhuva. Det funkar bra men dammar mycket. Det dammar jättemycket. Jag kör med andningsskydd, men glömmer en viktig sak...branddetektorn i taket precis över mig. Det är sent på kvällen, hela familjen sover och brandlarmet i huset är centraliserat. Även brandlarmet i sovrummet går igång och det är HÖGT. Frun slänger sig över barnet som sover i det rummet och håller för öronen, det tar några sekunder för mig att få av handskar och hitta fram til knappen för att stoppa larmet. Som tur är vaknade ingen men det ringde fruns öron en stund efter. Mycket populärt, haha.
Efter det deaktiverar jag detektorn i maskinrummet.
5 mars 2025 och nätverket är nu inne bakom FTX:en

Logga in
Skapa konto
Det finns ett antal sprickor i husets yttervägg i detta rum. Dessa är gamla, och för några år sedan åtgärdades ett problem i murningen under husknuten i samband med dräneringen. Nu är det dags att bila och borra bort all lös puts i sprickorna och mura upp igen. Här ser ni sprickorna:

Logga in
Skapa konto
Den kvadratiska gråa biten är ett av flera gamla hål för självdragsventilationen som murades igen när FTX installerades.

Logga in
Skapa konto
Den gråa biten i bilden ovan är den gamla påfyllningen för oljetanken som murades igen när huset fick bergvärme år 2005.

Logga in
Skapa konto
Som ni ser är det ett antal saker att åtgärda. Jag har lite erfarenhet av detta från tidigare spricklagningar, och det säkraste sättet är att ta SDS-borrhammaren och borra hål längs sprickorna. Skulle jag i stället bila orsakar det nog mer skada på den murade väggen.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Många hål blir det.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Efter det kan man försiktigt bila och skrapa bort allt löst material.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
6 mars 2025. Nästa steg blir att fuktsäkra den del av väggen som är under mark. Jag vet inte vilken typ av färg som utgör det vackra gula utseendet i detta rum, men jag är inte säker att den är fukttålig. Inte för att vi har något problem med fukt med tanke på att detta funkar i årtionden och huset är nydränerat, men jag vill göra detta ordentligt.
För detta ändamål har jag återigen vinkelslipen. Det är en kraftfull vinkelslip som har varvtalsjustering vilket är kritiskt för att kunna slipa med diamantslip. Självklart vore det bättre med en vanlig Flex betongslip som man kan hyra, men när jag ändå har utrustningen kan jag lika gärna använda den. Diamantkoppen kommer från Amazon och var förvånansvärt billig medan dammhuvan är från Bosch och kopplas till dammsugaren.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Det är inget enkelt jobb för även om jag kör slipen på lägsta farten driver den gärna iväg eller gräver in sig i väggen. Efter en stund ser dock väggen ut såhär:

Logga in
Skapa konto
Målet är, som ni ser, inte att slipa bort all färg, utan att göra det öppet nog så att ev. fukt kan ta sig ut.
Det blir väldigt dammigt trots dammsugaren.

Logga in
Skapa konto