81 839 läst · 268 svar
82k läst
268 svar
Källaren från 1969 blir som ny: bygga tvättstuga
Vi körde på dörrlister man trycker på skenor som man skruvar, samma med golvsocklarna. Då slipper man både skruv/spikhål och spackla och måla. Det finns då även plats att dra kablar på ett enkelt sätt bakom listerna. 😉

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
@Kuslake, hos Bo Fastening, via deras webshop
Medlem
· Blekinge
· 10 866 inlägg
Tråkigt att vara en nöjesbroms. Men detta är extremt mycket mer än en vanlig källarägare vill eller har råd med. Känns som en sponsrad TV-serie.
Det som är mer angeläget är en anvisning hur man kan göra om en tråkig nedgången källare till ett användbart utrymme för förvaring, verkstad, tvättstuga. Ingen lyxrenovering, tack!
Det som är mer angeläget är en anvisning hur man kan göra om en tråkig nedgången källare till ett användbart utrymme för förvaring, verkstad, tvättstuga. Ingen lyxrenovering, tack!
Man vet att ens tråd blivit stor när den drar till sig tråkiga kommentarerT Thomas_Blekinge skrev:Tråkigt att vara en nöjesbroms. Men detta är extremt mycket mer än en vanlig källarägare vill eller har råd med. Känns som en sponsrad TV-serie.
Redigerat:
Vad hindrar dig från att starta en sån tråd istället för att gnälla här?T Thomas_Blekinge skrev:Tråkigt att vara en nöjesbroms. Men detta är extremt mycket mer än en vanlig källarägare vill eller har råd med. Känns som en sponsrad TV-serie.
Var du ens behov att kommentera? Läs inte om du inte är intresserad. Det är väl en av fördelarna med byggahus att alla projekten är så olika nivåer. Jag tycker det är väldigt intressant att följa denna tråd även om jag själv inte kommer ha råd med en liknande renovering. Jag har inte heller råd med att bygga något av husen i Grand design eller husdrömmar men jag tittar på det ändå. Någon annan kanske ha ekonomin för en liknande renovering och blir då inspirerad och kan ta tips och råd från den här tråden.T Thomas_Blekinge skrev:Tråkigt att vara en nöjesbroms. Men detta är extremt mycket mer än en vanlig källarägare vill eller har råd med. Känns som en sponsrad TV-serie.
Etnoy, kämpa på med inläggen! 😊
Jag tror och hoppas att du har helt missförstått det här. @Etnoy beskriver i egenskap av en vanlig forummedlem sin renovering i sitt hem. Det är inget sponsrat inlägg eller redaktionellt material.T Thomas_Blekinge skrev:Tråkigt att vara en nöjesbroms. Men detta är extremt mycket mer än en vanlig källarägare vill eller har råd med. Känns som en sponsrad TV-serie.
Vill du ha en anvisning så läs en bok eller kolla andra forumtrådar.
För er som uppskattar en tråd där det finns massor av bilder och förklarande text, samt (så vitt jag hittat) en av väldigt få ställen där flera kritiska moment i ett källarbygge är dokumenterade utanför en kursbok, fortsätter här tråden in i 2025.
9 januari 2025. Elektrikern är här och gör lite småsaker. Först har vi eldosorna bakom tvättmaskin och torktumlare. Dessa har dedikerade trådar från elcentralen och är individuellt avsäkrade. Däremot har vi inget annat uttag förberett under tvättstugans tvättställ, och det är något vi måste fixa eftersom vi kommer vilja ha en del saker där. Eftersom tvättmaskin och torktumlare kommer täcka uttagen i väggen är den enklaste lösningen att helt enkelt borra in en tråd till en av dosorna.
Före:
Efter:
I maskinrummet fräses spår för de sista elslangarna i ytterväggen.
Elen ovan är ett eluttag (nedre dosan) och en strömställaren (övre dosan). Denna strömställare kommer inte användas direkt utan vi förbereder för om vi vill sätta in en dörr här i framtiden. Om vi har en dörr här kommer man vilja tända och släcka i taket, och då behöver man den strömställaren. Har vi en ytterdörr kanske vi också vill ha ett sidoljus, och i ett sådant kommer vi vilja ha en fönsterspott precis som husets andra fönster. Denna fönsterspott ska då matas av slangen som går upp i taket.
Sedan gör elektrikern lite förberedande jobb med nätverket men jag tycker det är onödigt att han lägger tid på att göra färdigt. I stället räcker det att bara sätta in dosan dit nätverket ska, så får jag själv lägga tiden på att skära upp ett spår bakom FTX-aggregatet.
I duschrummet behöver vi finjustera eluttaget lite under tvättstället. Instruktionsmanualen till kommoden var väldigt noga med att berätta exakt var elkabeln ska ut i väggen, men problemet är att lådan exakt där har en liten utbuktning. Därför kan man inte stänga lådan helt när man har satt kontakten i eluttaget. Irriterande. Lösningen blir att helt enkelt sätta ett nytt utanpåliggande uttag precis ovanför i stället.
Tyvärr fick jag ingen bild på det färdiga resultatet, men nu går lådan att använda som den ska.
15 januari 2025. Dags att koppla in eluttaget för tvättmaskin och torktumlare. Här använder jag ett infällt enkeluttag och var sin Shelly Mini Gen3 PM. Detta är en liten elmätare som inte har förmågan att bryta strömmen i uttaget vilket är perfekt för denna tillämpning. Om jag i framtiden ska koppla ett uttag till kyl eller frys är det denna typ av mätare jag använder.
9 januari 2025. Elektrikern är här och gör lite småsaker. Först har vi eldosorna bakom tvättmaskin och torktumlare. Dessa har dedikerade trådar från elcentralen och är individuellt avsäkrade. Däremot har vi inget annat uttag förberett under tvättstugans tvättställ, och det är något vi måste fixa eftersom vi kommer vilja ha en del saker där. Eftersom tvättmaskin och torktumlare kommer täcka uttagen i väggen är den enklaste lösningen att helt enkelt borra in en tråd till en av dosorna.
Före:

Logga in
Skapa konto
Efter:

Logga in
Skapa konto
I maskinrummet fräses spår för de sista elslangarna i ytterväggen.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Elen ovan är ett eluttag (nedre dosan) och en strömställaren (övre dosan). Denna strömställare kommer inte användas direkt utan vi förbereder för om vi vill sätta in en dörr här i framtiden. Om vi har en dörr här kommer man vilja tända och släcka i taket, och då behöver man den strömställaren. Har vi en ytterdörr kanske vi också vill ha ett sidoljus, och i ett sådant kommer vi vilja ha en fönsterspott precis som husets andra fönster. Denna fönsterspott ska då matas av slangen som går upp i taket.
Sedan gör elektrikern lite förberedande jobb med nätverket men jag tycker det är onödigt att han lägger tid på att göra färdigt. I stället räcker det att bara sätta in dosan dit nätverket ska, så får jag själv lägga tiden på att skära upp ett spår bakom FTX-aggregatet.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
I duschrummet behöver vi finjustera eluttaget lite under tvättstället. Instruktionsmanualen till kommoden var väldigt noga med att berätta exakt var elkabeln ska ut i väggen, men problemet är att lådan exakt där har en liten utbuktning. Därför kan man inte stänga lådan helt när man har satt kontakten i eluttaget. Irriterande. Lösningen blir att helt enkelt sätta ett nytt utanpåliggande uttag precis ovanför i stället.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Tyvärr fick jag ingen bild på det färdiga resultatet, men nu går lådan att använda som den ska.
15 januari 2025. Dags att koppla in eluttaget för tvättmaskin och torktumlare. Här använder jag ett infällt enkeluttag och var sin Shelly Mini Gen3 PM. Detta är en liten elmätare som inte har förmågan att bryta strömmen i uttaget vilket är perfekt för denna tillämpning. Om jag i framtiden ska koppla ett uttag till kyl eller frys är det denna typ av mätare jag använder.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Fortfarande den 15 januari 2025 och det äntligen dags att vända blad i projektet. Eftersom tvättstugan är klar kan jag börja med inredningen, och det blir samma idé som vi hade tidigare och som finns dokumenterad i denna berömda byggahus-tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/staella-tvaettmaskin-och-tumlare-pa-ikea-oeverskap.259346/
Så här såg vår tvättstuga ut innan rivningen, minns ni hur väggarna gick då?
Just nu står de tillfälligt placerade i garaget, något som fungerat i nästan ett års tid.
Märkligt nog har inte IKEA denna placering av TM/TT på ett överskåp som ett officiellt sanktionerat sätt att bygga, så i deras planeringsverktyg behöver man rita på detta sätt och manuellt lägga till rätt delar efteråt:
Som ni ser blir detta en...rejäl...tvättstuga och arbetsbänk. Hela rummet är fem meter långt, och arbetsbänken inklusive tvättställ går hela vägen bort. Hustrun är som alltid estetiskt ansvarig och valde de ljusa askmönstrade dörrarna som IKEA kallar Askersund.
I vilket fall har denna planering pågått under jullovet, och vi fick sakerna hemlevererade för några veckor sedan. Nu är det alltså dags att börja bygga detta, och första steget är att sätta ihop stommarna som ska vara under TM och TT.
18 januari 2025. TIll slut är det dags att se rummets färdiga golv och ta bort mjölkpappen.
Stommen sätts ihop.
Tvättstället är gjort för att passa i ett 80-skåp och det är vad som hamnar här.
Lite hålsåg senare och vattenrören passar in fint.
Med lasern mäter jag upp för den första väggskenan.
Ni som varit med i somras kommer ihåg att det går en massa elslangar i denna vägg, så det blir inte jättemånga borrhål. I stället kommer den mesta tyngden tas upp av fötterna under.
Jag hänger upp stommen på skenan, men det är bara tillfälligt.
Så här såg vår tvättstuga ut innan rivningen, minns ni hur väggarna gick då?

Logga in
Skapa konto
Just nu står de tillfälligt placerade i garaget, något som fungerat i nästan ett års tid.

Logga in
Skapa konto
Märkligt nog har inte IKEA denna placering av TM/TT på ett överskåp som ett officiellt sanktionerat sätt att bygga, så i deras planeringsverktyg behöver man rita på detta sätt och manuellt lägga till rätt delar efteråt:

Som ni ser blir detta en...rejäl...tvättstuga och arbetsbänk. Hela rummet är fem meter långt, och arbetsbänken inklusive tvättställ går hela vägen bort. Hustrun är som alltid estetiskt ansvarig och valde de ljusa askmönstrade dörrarna som IKEA kallar Askersund.
I vilket fall har denna planering pågått under jullovet, och vi fick sakerna hemlevererade för några veckor sedan. Nu är det alltså dags att börja bygga detta, och första steget är att sätta ihop stommarna som ska vara under TM och TT.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
18 januari 2025. TIll slut är det dags att se rummets färdiga golv och ta bort mjölkpappen.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Stommen sätts ihop.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Tvättstället är gjort för att passa i ett 80-skåp och det är vad som hamnar här.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Lite hålsåg senare och vattenrören passar in fint.

Logga in
Skapa konto
Med lasern mäter jag upp för den första väggskenan.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Ni som varit med i somras kommer ihåg att det går en massa elslangar i denna vägg, så det blir inte jättemånga borrhål. I stället kommer den mesta tyngden tas upp av fötterna under.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Jag hänger upp stommen på skenan, men det är bara tillfälligt.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Fortfarande den 18 januari 2025, och nu sätter jag väggskenan för den långa raden av stommar. Eftersom dessa är "vanliga" Metod-stommar sätts denna skena på "vanlig" höjd.
Allt detta är bara testmonteringar, men jag sätter nu ihop alla stommar för att få en känsla för hur allting passar ihop.
En stunds löpande band-arbete senare sitter alla uppe.
Stommen under tvättstället är 80-bredd medan de andra är 60-breda förutom den sista stommen som är 40.
Dörren till förrådet kan fortfarande öppnas.
24 januari 2025. Jag hade lite tur och budade hem en TS55 sänksåg på Tradera. Det är en lite äldre modell och verkar sakna en del bitar som gör att den glappar. När jag påtalar detta har jag bra hållhake på säljaren som ger mig rejäl rabatt. På så sätt fick jag sågen billigt och kan beställa de reservdelar som behövs, totalt landar priset på drygt 2000 kr inklusive systainer vilket jag får vara väldigt nöjd med. En sänksåg är precis vad jag behöver nu när det ska byggas inredning.
Här saknas bakre ställskruven
Gummiskenorna undertill saknas helt så den sitter inte helt tight mot skenan
26 januari 2025. Jag är ju annars flitig Makita-användare vilket gör att jag har en sådan skena. Festool-sågen passar dock utmärkt här.
Jag kapar den första laminatskivan, och efter att ha satt in ett nytt blad får jag säga att reslutatet är perfekt.
Dags då att skruva ihop de låga stommarna.
Efter det tar jag en spillbit av täcksidan och håller den på vänstersidan för att kolla bänkskivan under TM/TT.
Jag verkar ha mätt korrekt, för det passar precis som det ska.
28 januari 2025. Jag röjer runt lite i maskinrummet (som ju är innanför tvättstugan) och bygger ett sågbord, för det kommer många kapningar med sänksågen inom kort.
Täcksidan, som bär den övre bänkskivan, provmonteras även den för att kolla höjder.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Allt detta är bara testmonteringar, men jag sätter nu ihop alla stommar för att få en känsla för hur allting passar ihop.

Logga in
Skapa konto
En stunds löpande band-arbete senare sitter alla uppe.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Stommen under tvättstället är 80-bredd medan de andra är 60-breda förutom den sista stommen som är 40.
Dörren till förrådet kan fortfarande öppnas.

Logga in
Skapa konto
24 januari 2025. Jag hade lite tur och budade hem en TS55 sänksåg på Tradera. Det är en lite äldre modell och verkar sakna en del bitar som gör att den glappar. När jag påtalar detta har jag bra hållhake på säljaren som ger mig rejäl rabatt. På så sätt fick jag sågen billigt och kan beställa de reservdelar som behövs, totalt landar priset på drygt 2000 kr inklusive systainer vilket jag får vara väldigt nöjd med. En sänksåg är precis vad jag behöver nu när det ska byggas inredning.

Logga in
Skapa konto
Här saknas bakre ställskruven

Logga in
Skapa konto
Gummiskenorna undertill saknas helt så den sitter inte helt tight mot skenan

Logga in
Skapa konto
26 januari 2025. Jag är ju annars flitig Makita-användare vilket gör att jag har en sådan skena. Festool-sågen passar dock utmärkt här.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Jag kapar den första laminatskivan, och efter att ha satt in ett nytt blad får jag säga att reslutatet är perfekt.

Logga in
Skapa konto
Dags då att skruva ihop de låga stommarna.

Logga in
Skapa konto
Efter det tar jag en spillbit av täcksidan och håller den på vänstersidan för att kolla bänkskivan under TM/TT.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Jag verkar ha mätt korrekt, för det passar precis som det ska.

Logga in
Skapa konto
28 januari 2025. Jag röjer runt lite i maskinrummet (som ju är innanför tvättstugan) och bygger ett sågbord, för det kommer många kapningar med sänksågen inom kort.

Logga in
Skapa konto
Täcksidan, som bär den övre bänkskivan, provmonteras även den för att kolla höjder.

Logga in
Skapa konto
Höjden på täcksidan är viktig eftersom den över bänkskivan måste ge plats till tvättmaskin och torktumlare samt gå fritt från eluttagen.
Det ser bra ut, så jag kapar ut för väggskenan
Med det kommer täcksidan tight mot väggen.
När muraren putsade upp bakväggen påtalade han att den inte är helt rak. Jag var OK med det eftersom den väggen inte skulle ha plattor men det syns förstås när man bygger möbler.
Med en ficklampa kan man göra denna ojämnhet väldigt synlig.
29 januari 2025. En av många detaljer som är lätt att missa i ett planeringsverktyg är distanser mot väggar. Lådorna som dras ut måste till exempel gå fritt från eluttagen, och då kan inte täcksidan sitta tight mot väggen till vänster. Med en 27mm glespanelsbräda blir detta lagom. Jag vet att man inte kommer kunna använda uttaget om man vill öppna lådan, men det är jag inte orolig för eftersom detta uttag mest används för saker som dammsugare och liknande.
Den inte helt raka väggen är lite tjockare längst nedtill eftersom muraren ville ha övergången till golvet helt rak för att inte klinkerslisterna skulle se sneda ut. Denna förtjockning gör att jag tvingas ta beslut att inte använda "plastfötterna" längst ned bakom Metod-stommarna. Tar jag inte bort dessa går det inte att få stommarna helt i våg.
Med detta provmonterar jag täcksidan igen.
Det är uppenbart att jag måste kapa bort lite längst ned mot väggen eftersom den annars inte kommer tight.
Fram med sågen!
Tightare än så här kommer vi inte få det om vi vill ha skivan i lod.
Med det är det dags att äntligen få skruva fast täcksidan
De närmaste dagarna kommer vara fulla av tvättstugebygge, så häng kvar så ser ni hur allting växer fram

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Det ser bra ut, så jag kapar ut för väggskenan

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Med det kommer täcksidan tight mot väggen.

Logga in
Skapa konto
När muraren putsade upp bakväggen påtalade han att den inte är helt rak. Jag var OK med det eftersom den väggen inte skulle ha plattor men det syns förstås när man bygger möbler.

Logga in
Skapa konto
Med en ficklampa kan man göra denna ojämnhet väldigt synlig.
29 januari 2025. En av många detaljer som är lätt att missa i ett planeringsverktyg är distanser mot väggar. Lådorna som dras ut måste till exempel gå fritt från eluttagen, och då kan inte täcksidan sitta tight mot väggen till vänster. Med en 27mm glespanelsbräda blir detta lagom. Jag vet att man inte kommer kunna använda uttaget om man vill öppna lådan, men det är jag inte orolig för eftersom detta uttag mest används för saker som dammsugare och liknande.

Logga in
Skapa konto
Den inte helt raka väggen är lite tjockare längst nedtill eftersom muraren ville ha övergången till golvet helt rak för att inte klinkerslisterna skulle se sneda ut. Denna förtjockning gör att jag tvingas ta beslut att inte använda "plastfötterna" längst ned bakom Metod-stommarna. Tar jag inte bort dessa går det inte att få stommarna helt i våg.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Med detta provmonterar jag täcksidan igen.

Logga in
Skapa konto
Det är uppenbart att jag måste kapa bort lite längst ned mot väggen eftersom den annars inte kommer tight.

Logga in
Skapa konto
Fram med sågen!

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Tightare än så här kommer vi inte få det om vi vill ha skivan i lod.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Med det är det dags att äntligen få skruva fast täcksidan

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
De närmaste dagarna kommer vara fulla av tvättstugebygge, så häng kvar så ser ni hur allting växer fram
Fortfarande 29 januari 2025. Det är väldigt mycket provmontering och lyfta stommar fram och tillbaka innan slutmonteringen kan göras. Därför tar vi återigen bort stommen, haha.
Mellan den nya täcksidan och väggen till vänster ska vi som sagt sätta in en 27mm glespanel. Denna ska gå längs hela täcksidan så att hyllan inte kan gunga i sidled.
8 februari 2025. Jag vill inte sätta glespanelen direkt mot den murade väggen eftersom vi arbetat så mycket med att skydda bygget mot fukt på fel ställe. Det får bli åldersbeständig plast mellan vägg och trä.
Pluggar och skruvar.
Nu kan vi skruva fast stommen och täcksidan in i regeln och med det har den första permanent monterade delen!
Nästa steg är att montera den andra täcksidan, och detta kräver också några extra steg. Här kan ni återigen se väggens form
Vi mäter in längden med laser.
Nu behöver vi få in vatten och avlopp till maskinerna, och detta görs genom ett hål i täcksidan. Hålet behöver bli ganska stort eftersom hela aquastop-klumpen måste igenom.
Och med det skruvas täcksidan fast! Hålet kommer också användas för att få in ett eluttag under tvättstället.
Vi monterar elkabeln
Dags att sätta på "taket"
IKEA har speciella stödbeslag som vi använder för detta ändamål
Nu när vitvarornas möbel är klar börjar vi med diskhon. Eftersom jag vill kunna serva golvbrunnen i framtiden sågar jag ut ett hål i botten av stommen tillräckligt stor för att dra ut vattenlåset. Det är många som missar detta steg vilket ger problem om man får stopp i avloppet.

Logga in
Skapa konto
Mellan den nya täcksidan och väggen till vänster ska vi som sagt sätta in en 27mm glespanel. Denna ska gå längs hela täcksidan så att hyllan inte kan gunga i sidled.
8 februari 2025. Jag vill inte sätta glespanelen direkt mot den murade väggen eftersom vi arbetat så mycket med att skydda bygget mot fukt på fel ställe. Det får bli åldersbeständig plast mellan vägg och trä.

Logga in
Skapa konto
Pluggar och skruvar.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Nu kan vi skruva fast stommen och täcksidan in i regeln och med det har den första permanent monterade delen!

Logga in
Skapa konto
Nästa steg är att montera den andra täcksidan, och detta kräver också några extra steg. Här kan ni återigen se väggens form

Logga in
Skapa konto
Vi mäter in längden med laser.

Logga in
Skapa konto
Nu behöver vi få in vatten och avlopp till maskinerna, och detta görs genom ett hål i täcksidan. Hålet behöver bli ganska stort eftersom hela aquastop-klumpen måste igenom.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Och med det skruvas täcksidan fast! Hålet kommer också användas för att få in ett eluttag under tvättstället.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Vi monterar elkabeln

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Dags att sätta på "taket"

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
IKEA har speciella stödbeslag som vi använder för detta ändamål

Logga in
Skapa konto

Nu när vitvarornas möbel är klar börjar vi med diskhon. Eftersom jag vill kunna serva golvbrunnen i framtiden sågar jag ut ett hål i botten av stommen tillräckligt stor för att dra ut vattenlåset. Det är många som missar detta steg vilket ger problem om man får stopp i avloppet.

Logga in
Skapa konto
Redigerat: