84 050 läst · 276 svar
84k läst
276 svar
Källaren från 1969 blir som ny: maskinrum muras
Gött å se att de börjar närma sig nu
Elcentralen i maskinrummet fick också en dörr eftersom jag vill dölja det lite mer. En tydlig uppgradering!
15 november 2024. Plattsättaren är tillbaka och nu ska förrådet flytspacklas. Visste ni förresten att detta är en gammal bastu? Detta rum är det enda i detta projekt som behöll sitt betonggolv, så det är ganska fult och ojämnt, men nu ändrar vi på den saken.
Hällt var det här!
Han satte också på lite väggputs i övergången mellan gips och golv bredvid värmepumpen, jag hade en liten glipa som behövde lite puts, ni kan nästan skönja några vattenrör där.
Toaletten, som flytspacklades härom dagen, får lite puts även den.
Flytspacklingen i tvättstugan skrapas ned runt golvbrunnen för att skapa ett lokalt fall.
Längt bort i bild ser ni den murade väggen som fortfarande har putssprickor. Muraren har tyvärr blivit sjuk så den lagningen får vänta lite. Väggar och tak är fortfarande bara grundmålade.
Efter en timme börjar flytspacklet i förrådet torka
Med nya erfarenheter och lärdomar i mjukfogning påbörjar jag detta arbete i förrådet senare den kvällen
Speciellt övergången mellan gips och betong är viktig då det kommer röra sig lite med säsongerna

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
15 november 2024. Plattsättaren är tillbaka och nu ska förrådet flytspacklas. Visste ni förresten att detta är en gammal bastu? Detta rum är det enda i detta projekt som behöll sitt betonggolv, så det är ganska fult och ojämnt, men nu ändrar vi på den saken.

Logga in
Skapa konto
Hällt var det här!

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Han satte också på lite väggputs i övergången mellan gips och golv bredvid värmepumpen, jag hade en liten glipa som behövde lite puts, ni kan nästan skönja några vattenrör där.

Logga in
Skapa konto
Toaletten, som flytspacklades härom dagen, får lite puts även den.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Flytspacklingen i tvättstugan skrapas ned runt golvbrunnen för att skapa ett lokalt fall.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Längt bort i bild ser ni den murade väggen som fortfarande har putssprickor. Muraren har tyvärr blivit sjuk så den lagningen får vänta lite. Väggar och tak är fortfarande bara grundmålade.

Logga in
Skapa konto
Efter en timme börjar flytspacklet i förrådet torka

Logga in
Skapa konto
Med nya erfarenheter och lärdomar i mjukfogning påbörjar jag detta arbete i förrådet senare den kvällen

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Speciellt övergången mellan gips och betong är viktig då det kommer röra sig lite med säsongerna

Logga in
Skapa konto
Det blir många hörn att foga, så slow and steady wins the race. Denna gång blir resultatet mycket bättre än tidigare.
Den svåraste fogningen blir runt fönstren i tvättstugan, för nu kör jag mot en färdigmålad yta. Här får jag bara en chans att göra rätt
Inte helt illa blir det, om jag får säga det själv
Vid dörren mellan tvättstuga och maskinrum finns det några stora glipor...
Med lite fog blir det snabbt snyggare!
Resten av tvättstugan fogas den med.
Efter all fogning blir det skönt att koppla lite el. Denna dosa (höger i bild) har blivit en knutpunkt för många matningar, så det blir lite att hålla koll på.
Detta nya eluttag i korridoren är väldigt skönt att få igång då det är brist på eluttag i denna del av huset.
På andra sidan väggen ligger ju toalettrummet, och där är jag faktiskt klar med målningen! Nu gör jag något jag längtat efter, nämligen takspottarna! Många moment i en källarrenovering är slitsamma, tråkiga och ändlösa, man får slita och tänka att det blir fint till slut. Men takspottar går fort och ger omedelbart resultat!
Ett trick jag lärde mig från duschens byggnation var att inte behålla spikarna i gipset då dessa bara är ivägen för rollern. I stället sätter jag en liten markering med hålsågen, denna är så pass grov att den inte täcks över av färg.
Nu hålsågar vi hela vägen igenom!
Varje gång är detta lite nervöst, tänk om jag räknat fel och inte hittar elkablarna bakom? Men som varje gång hittills så har jag träffat mitt i prick.

Logga in
Skapa konto
Den svåraste fogningen blir runt fönstren i tvättstugan, för nu kör jag mot en färdigmålad yta. Här får jag bara en chans att göra rätt

Logga in
Skapa konto
Inte helt illa blir det, om jag får säga det själv

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Vid dörren mellan tvättstuga och maskinrum finns det några stora glipor...

Logga in
Skapa konto
Med lite fog blir det snabbt snyggare!

Logga in
Skapa konto
Resten av tvättstugan fogas den med.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Efter all fogning blir det skönt att koppla lite el. Denna dosa (höger i bild) har blivit en knutpunkt för många matningar, så det blir lite att hålla koll på.

Logga in
Skapa konto
Detta nya eluttag i korridoren är väldigt skönt att få igång då det är brist på eluttag i denna del av huset.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
På andra sidan väggen ligger ju toalettrummet, och där är jag faktiskt klar med målningen! Nu gör jag något jag längtat efter, nämligen takspottarna! Många moment i en källarrenovering är slitsamma, tråkiga och ändlösa, man får slita och tänka att det blir fint till slut. Men takspottar går fort och ger omedelbart resultat!

Logga in
Skapa konto
Ett trick jag lärde mig från duschens byggnation var att inte behålla spikarna i gipset då dessa bara är ivägen för rollern. I stället sätter jag en liten markering med hålsågen, denna är så pass grov att den inte täcks över av färg.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Nu hålsågar vi hela vägen igenom!

Logga in
Skapa konto
Varje gång är detta lite nervöst, tänk om jag räknat fel och inte hittar elkablarna bakom? Men som varje gång hittills så har jag träffat mitt i prick.

Logga in
Skapa konto
Fram med lådan med spottar...
Fram med kablarna från taket och skala...
...och fäst drivdonen.
Eftersom kakel ska på är det för tidigt att montera tryckknappar. Men jag kan sätta i Zigbee-dimmerpucken och täcka över dosan med locket igen. Genom Home Assistant kan jag sedan tända och släcka belysningen med mobilen så jag får arbetsbelysning när jag jobbar
Varde ljus!
Man kan inte annat än älska varmvitt ljus med högt CRI-index.
Ventilationsdonet sätts också på i toaletten

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Fram med kablarna från taket och skala...

Logga in
Skapa konto
...och fäst drivdonen.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Eftersom kakel ska på är det för tidigt att montera tryckknappar. Men jag kan sätta i Zigbee-dimmerpucken och täcka över dosan med locket igen. Genom Home Assistant kan jag sedan tända och släcka belysningen med mobilen så jag får arbetsbelysning när jag jobbar

Logga in
Skapa konto
Varde ljus!

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Man kan inte annat än älska varmvitt ljus med högt CRI-index.

Logga in
Skapa konto
Ventilationsdonet sätts också på i toaletten

Logga in
Skapa konto
16 november 2024.
Jag gillar looken på det nya flytspacklet och belysningsslingan. Här sätter jag igång med mer grundmålning i förrådet.
Som ni tidigare sett är jag rätt petig med detta steg, och det är när man grundmålar som man faktiskt ser felen. Bättre att dra släpljus med lampan här och spackla än att göra det senare och behöva göra om fler lager färg.
Taket är nu grundmålat och klart, så det är dags att lägga täckfärg!
Takfärg bryts ju inte, så den har inte körts genom skakmaskinen på färgbutiken. Alltså måste jag blanda denna väldigt skiktade hink själv.
Taket är litet, så det går fort att få på färgen där. Mer tid tar det vid ventilationsröret, för jag vill att även det ska ha takfärg.
Resultatet är riktigt bra redan innan första strykningen torkat.
Efter denna framgång blir det takfärg även i tvättstugan.
17 november 2024. Ni minns vad jag sade om att spackla i grundmålningen? Jag hittar förstås ett ställe i tvättstugans tak och ventilationsrör som behöver en omgång till. Bara att bita i det sura äpplet och fixa.
Under tiden har jag målat det andra lagret i förrådet, och som belöning får jag återigen sätta lampor! Mer om det i nästa inlägg.
Jag gillar looken på det nya flytspacklet och belysningsslingan. Här sätter jag igång med mer grundmålning i förrådet.

Logga in
Skapa konto
Som ni tidigare sett är jag rätt petig med detta steg, och det är när man grundmålar som man faktiskt ser felen. Bättre att dra släpljus med lampan här och spackla än att göra det senare och behöva göra om fler lager färg.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Taket är nu grundmålat och klart, så det är dags att lägga täckfärg!

Logga in
Skapa konto
Takfärg bryts ju inte, så den har inte körts genom skakmaskinen på färgbutiken. Alltså måste jag blanda denna väldigt skiktade hink själv.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Taket är litet, så det går fort att få på färgen där. Mer tid tar det vid ventilationsröret, för jag vill att även det ska ha takfärg.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Resultatet är riktigt bra redan innan första strykningen torkat.

Logga in
Skapa konto
Efter denna framgång blir det takfärg även i tvättstugan.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
17 november 2024. Ni minns vad jag sade om att spackla i grundmålningen? Jag hittar förstås ett ställe i tvättstugans tak och ventilationsrör som behöver en omgång till. Bara att bita i det sura äpplet och fixa.

Logga in
Skapa konto
Under tiden har jag målat det andra lagret i förrådet, och som belöning får jag återigen sätta lampor! Mer om det i nästa inlägg.

Logga in
Skapa konto
Först förbereder vi dimmerpucken.
Sedan fram med hålsågen och försiktigt, försiktigt ta sig igenom gipset.
Det blir tre spottar i förrådstaket.
Klart!
Här ser ni skillnaden i färgtemperatur och CRI mellan arbetsbelysning och nya takbelysningen.
Mums!
I nästa inlägg kommer ett av momenten jag väntat allra mest på i bygget...den stora duschväggen! Ses då.

Logga in
Skapa konto
Sedan fram med hålsågen och försiktigt, försiktigt ta sig igenom gipset.

Logga in
Skapa konto
Det blir tre spottar i förrådstaket.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Klart!

Logga in
Skapa konto
Här ser ni skillnaden i färgtemperatur och CRI mellan arbetsbelysning och nya takbelysningen.

Logga in
Skapa konto
Mums!

Logga in
Skapa konto
I nästa inlägg kommer ett av momenten jag väntat allra mest på i bygget...den stora duschväggen! Ses då.
Som utlovat kommer nu sagan om duschväggen! Låt mig backa till maj 2024 när vi ritade duschrummet.
Rätt snart efter att vi bestämt rumsformen hittade vi en lite annorlunda duschvägg i INR:s katalog. De har en serie som heter Epic som består av 10mm tjockt glas.
Modellen Epic 2 Plus hänger inte i väggen utan sitter bara i två punkter; en i golvet och en i taket.
Detta är inte bara snyggt utan gör det också enklare att få plats med en handdukstork på väggen till höger utan att väggen slår i.
Sedan såg vi också att man kunde få järnreducerat klarlglas, och kunde inte motstå. Så här ser vanligt glas ut:
Jämfört med klarglas:
Nackdelen? Duschväggen är stor och tung och får precis plats i rummet. Den måste måttbeställas för att passa vilket ger leveranstid. Sedan är det också på håret att den inte går att vända in i rummet, visst minns ni när jag tidigare simulerade inbärningen med en gipsskiva? Och den sista nackdelen är inte priset...
Nu är det den 18 november 2024 och duschväggen har kommit. Jag och plattsättaren kommer tillsammans att montera den idag.
Nu är den inomhus, och jag har ställt den i farstun.
Plattsättaren och jag bär sedan in den till duschrummet och vänder runt den så den blir stående.
Det var en hel centimeter marginal när vi vände in den, oceaner av utrymme!
Fram med laser och lod och mäta i golv och tak. I taket ska en rektangulär bit gips skäras bort .
Taket är utskuret, och det är skönt att se att glespanelen hamnade helt rätt. Detta var vi förstås tvungna att planera för långt tidigare i bygget så det skulle finnas förstärkning på rätt ställe. Efter det ska ett runt hål borras i regeln på rätt ställe.
Takfästet kan sedan fällas in och går dikt an mot gipset. Fyra rejäla skruvar dras in i regeln.
Det andra fästet sitter i golvet, och nu gör vi något så konstigt som ett "hål" i badrumsgolvet. Innan ni skriker er hesa ska ni veta att hålet är 10mm i diameter och enbart 5mm djupt, det går alltså inte ens genom klinkerplattan.
Golvfästet epoxilimmas sedan och torkar i 30 minuter.
Detta fäste är en rund stålbit som fäster i hålet och hålls fast av limmet. I stålbiten ligger en liten delrin(?)-bussning som sedan duschväggen står i och pivoterar runt.
(fortsättning följer i nästa inlägg pga max 20 bilder per inlägg...)

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Rätt snart efter att vi bestämt rumsformen hittade vi en lite annorlunda duschvägg i INR:s katalog. De har en serie som heter Epic som består av 10mm tjockt glas.

Logga in
Skapa konto
Modellen Epic 2 Plus hänger inte i väggen utan sitter bara i två punkter; en i golvet och en i taket.

Logga in
Skapa konto
Detta är inte bara snyggt utan gör det också enklare att få plats med en handdukstork på väggen till höger utan att väggen slår i.
Sedan såg vi också att man kunde få järnreducerat klarlglas, och kunde inte motstå. Så här ser vanligt glas ut:

Logga in
Skapa konto
Jämfört med klarglas:

Logga in
Skapa konto
Nackdelen? Duschväggen är stor och tung och får precis plats i rummet. Den måste måttbeställas för att passa vilket ger leveranstid. Sedan är det också på håret att den inte går att vända in i rummet, visst minns ni när jag tidigare simulerade inbärningen med en gipsskiva? Och den sista nackdelen är inte priset...
Nu är det den 18 november 2024 och duschväggen har kommit. Jag och plattsättaren kommer tillsammans att montera den idag.

Logga in
Skapa konto
Nu är den inomhus, och jag har ställt den i farstun.

Logga in
Skapa konto
Plattsättaren och jag bär sedan in den till duschrummet och vänder runt den så den blir stående.

Logga in
Skapa konto
Det var en hel centimeter marginal när vi vände in den, oceaner av utrymme!

Logga in
Skapa konto
Fram med laser och lod och mäta i golv och tak. I taket ska en rektangulär bit gips skäras bort .

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Taket är utskuret, och det är skönt att se att glespanelen hamnade helt rätt. Detta var vi förstås tvungna att planera för långt tidigare i bygget så det skulle finnas förstärkning på rätt ställe. Efter det ska ett runt hål borras i regeln på rätt ställe.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Takfästet kan sedan fällas in och går dikt an mot gipset. Fyra rejäla skruvar dras in i regeln.

Logga in
Skapa konto
Det andra fästet sitter i golvet, och nu gör vi något så konstigt som ett "hål" i badrumsgolvet. Innan ni skriker er hesa ska ni veta att hålet är 10mm i diameter och enbart 5mm djupt, det går alltså inte ens genom klinkerplattan.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Golvfästet epoxilimmas sedan och torkar i 30 minuter.

Logga in
Skapa konto
Detta fäste är en rund stålbit som fäster i hålet och hålls fast av limmet. I stålbiten ligger en liten delrin(?)-bussning som sedan duschväggen står i och pivoterar runt.
(fortsättning följer i nästa inlägg pga max 20 bilder per inlägg...)
Vi skruvar fast hållarna på glasväggen och lyfter sedan in skivan på rätt plats. Plattsättaren är lika investerad i detta som jag, och när allt till slut klickar i är lättnaden stor för båda oss:
Duschväggen i stängt läge
I öppet läge. Notera att glaset är nästan osynligt, och att det är en hel del plats mellan glaset och väggen bakom för handdukstork.
Det är en mäktig känsla att öppna och stänga, glaset är tjockt och tungt men roterar upp helt tyst.
Lite städning och ett handtag senare:
Efter många timmars funderande, ritande, våndande och till slut installerande är alltså duschrummets centerpiece färdig. Allt passade bra, skivan gick in i rummet och förstärkningen i taket satt på rätt ställe. Nu inväntar vi rörmokare för att sätta duschen, sedan ska handdukstork in så är vi i princip klara!
Vad tycker ni?

Logga in
Skapa konto
Duschväggen i stängt läge

Logga in
Skapa konto
I öppet läge. Notera att glaset är nästan osynligt, och att det är en hel del plats mellan glaset och väggen bakom för handdukstork.

Logga in
Skapa konto
Det är en mäktig känsla att öppna och stänga, glaset är tjockt och tungt men roterar upp helt tyst.
Lite städning och ett handtag senare:

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Efter många timmars funderande, ritande, våndande och till slut installerande är alltså duschrummets centerpiece färdig. Allt passade bra, skivan gick in i rummet och förstärkningen i taket satt på rätt ställe. Nu inväntar vi rörmokare för att sätta duschen, sedan ska handdukstork in så är vi i princip klara!

Logga in
Skapa konto
Vad tycker ni?
Riktigt snyggt och väldigt kul att se den noggranna planeringen bakom allt!
Det tråkiga med klarglas är bara att man måste dra av det med duschskrapa efter varje duschning för att behålla det klart. Minsta lilla kalkfläck syns ju direkt.
Det tråkiga med klarglas är bara att man måste dra av det med duschskrapa efter varje duschning för att behålla det klart. Minsta lilla kalkfläck syns ju direkt.
Riktigt snyggt blev de , snart premiär dusch då 😎 är en befrielse när allt börjar komma på plats å man snart är i mål
Det är något vi inte riktigt märkt ännu, men så är det husets andradusch/gästdusch så vi har inte använt den jättemycket ännu. Jag tycker dock att vanligt grönglas också blir rätt kalkigt, men vi får semaah skrev:
Varje dag intalar jag mig att jag är snart i mål, men så skriver jag detta i mars och projektet är ännu inte färdigt, så njaaa. Haha.R Rickard.lj skrev:
Tack!AndersPS skrev:
Vi fortsätter resan och det är fortfarande den 19 november. Plattsättaren får nu fortsätta med sitt expertisområde och han sätter tätskikt i tvättstuga och toaletten. Eftersom båda dessa rum är helt gjorda i betong behöver vi egentligen inget tätskikt, utan det blir ett enkelt flytande (heter det så?) skikt.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
I bilden ovan ser ni att vi också lagt tätskikt bakom den kommande toalettfixturen så att ett eventuellt katastrofalt läckage i den tar sig ned på golvet på ett säkert sätt. Men som sagt är egentligen tätskiktet overkill här.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
20 november 2024. Nu blir det fullt hus med snickare, rörmokare och plattsättare. Eftersom vi behövde få in duschväggen först var allt annat tvunget att vänta i det rummet, men nu ska själva duschen in.

Logga in
Skapa konto
Till höger i bild ser ni en kartong med handdukstorken från Nordhem som vi fastnat för. Modellen heter Tjolöholm och vi kommer köra med elvärme.

Logga in
Skapa konto
I toalettrummet kommer WC-fixturen sättas in.

Logga in
Skapa konto
Plattsättaren arbetar i förrådet för att mäta ut golvklinkers. Det blir som sagt samma 30x60-plattor från Bricmate i hela källaren från och med nu.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Snickarna sätter upp dörrar. Ni som hängt med vet att det var jag som reglade dessa rum och jag fick nog till någon centimeter för mycket utrymme runt dörrkarmarna. Men det går att lösa utan problem.
Först dörr till förrådet:

Logga in
Skapa konto
Sedan dörr mellan tvättstuga och maskinrum:

Logga in
Skapa konto
Dörr mellan hallen och tvättstugan:

Logga in
Skapa konto
Dörr mellan hallen och toaletten:

Logga in
Skapa konto
Toalettfixturen sätts in:

Logga in
Skapa konto
Vilken känsla i maskinrummet nu när man kan stänga om sig!

Logga in
Skapa konto
Klockan är inte ens elva på förmiddagen och vi har kommit jättelångt. Klinkersplattorna är nästan klara i förrådet:

Logga in
Skapa konto
Duschen är i princip klar, men rörmokaren surar lite på Mora som levererat en trasig takdusch. Det får bli en reklamation på den delen, men själva duschblandaren kan monteras.

Logga in
Skapa konto
Full fart i tvättsugan som blir ett nav i dagens arbete.
Vi ska beställa en stenskiva till toalettfixturerna, men för stunden får det bli lite OSB längst upp så man kan använda det som en hylla.
Det sista snickarna fixar för dagen är handdukstorken. Den passar perfekt in i rummet och kommer användas mycket flitigt. När vi varit på träningen, badhuset eller simskolan är det här blöta handdukar hamnar då det är precis innanför farstun.
Med monterad WC-fixtur kan plattsättaren förbereda plattsättningen med "backskivor". Här har jag lagt mycket planering med rörmokaren så att avlopsstammen som passerar från golv till tak ska gå rakt och utan böjar eller inspektionsluckor. På det sättet blir det en snygg inramning. Ni som varit med länge vet det här, men detta rum var tidigare ett litet "övrigt"-rum i huset som hade massor av kablar och rör som gick kors och tvärs åt samma håll. Det faktum att vi lyckats göra om det till ett helt rent rum utan synliga mekaniska system är faktiskt något jag är stolt över
Själv har jag också lite att göra innan hantverkarna går hem, för nu sätter jag försiktigt borren i gipset igen och sätter fönsterspottar.
Dessa fönsterspottar har vi satt i hela ovanvåningen på alla fönster, och jag är riktigt nöjd med dem. Tack vare hemautomationen går denna belysning helt automatiskt, de tänds på kvällen och släcks på morgonen beroende på när solen går upp och ned. I sovrummen är de nästan helt ned-dimrade och lyser hela natten vilket gör att det aldrig blir helt mörkt. I resten av huset släcks dessa lampor vid midnatt och tänds vid femtiden, men i sovrum och badrum lyser de natten igenom. Om ett barn vaknar hittar de enkelt in till oss utan att snubbla på något.
Om ni bygger om kan jag starkt rekommendera fönsterspottar, de är inte dyra att installera om man planerar in dem från början. Men de måste också automatiseras, för om man ska trycka på knappar själv blir det aldrig av utan här måste man ha automatisk timer!
Och som ni ser får även tvättstugan automatiska fönsterspottar, det kommer se kanonfint ut från gatan.
Nu blev plattsättaren klar med förrådet inklusive en klinkerslist. Jag hade först tänkt att ha vanliga trälister, men det blir inte helt fuktsäkert i tvättstugans yttervägg. Därför kör vi lister av samma sort som klinkersgolvet och det blev väldigt snyggt.
I toaletten sitter nu backskivorna på plats.
Mycket hann vi med idag, och vid femtiden är tvättstugans golv halvt lagt.
Som ni märker blev den 20 november en väldigt produktiv dag med många hantverkare på liten yta.
Toaletten är på slutfasen och tvättstugan likaså. Ses i nästa inlägg!

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Vi ska beställa en stenskiva till toalettfixturerna, men för stunden får det bli lite OSB längst upp så man kan använda det som en hylla.

Logga in
Skapa konto
Det sista snickarna fixar för dagen är handdukstorken. Den passar perfekt in i rummet och kommer användas mycket flitigt. När vi varit på träningen, badhuset eller simskolan är det här blöta handdukar hamnar då det är precis innanför farstun.

Logga in
Skapa konto
Med monterad WC-fixtur kan plattsättaren förbereda plattsättningen med "backskivor". Här har jag lagt mycket planering med rörmokaren så att avlopsstammen som passerar från golv till tak ska gå rakt och utan böjar eller inspektionsluckor. På det sättet blir det en snygg inramning. Ni som varit med länge vet det här, men detta rum var tidigare ett litet "övrigt"-rum i huset som hade massor av kablar och rör som gick kors och tvärs åt samma håll. Det faktum att vi lyckats göra om det till ett helt rent rum utan synliga mekaniska system är faktiskt något jag är stolt över

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Själv har jag också lite att göra innan hantverkarna går hem, för nu sätter jag försiktigt borren i gipset igen och sätter fönsterspottar.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Dessa fönsterspottar har vi satt i hela ovanvåningen på alla fönster, och jag är riktigt nöjd med dem. Tack vare hemautomationen går denna belysning helt automatiskt, de tänds på kvällen och släcks på morgonen beroende på när solen går upp och ned. I sovrummen är de nästan helt ned-dimrade och lyser hela natten vilket gör att det aldrig blir helt mörkt. I resten av huset släcks dessa lampor vid midnatt och tänds vid femtiden, men i sovrum och badrum lyser de natten igenom. Om ett barn vaknar hittar de enkelt in till oss utan att snubbla på något.
Om ni bygger om kan jag starkt rekommendera fönsterspottar, de är inte dyra att installera om man planerar in dem från början. Men de måste också automatiseras, för om man ska trycka på knappar själv blir det aldrig av utan här måste man ha automatisk timer!
Och som ni ser får även tvättstugan automatiska fönsterspottar, det kommer se kanonfint ut från gatan.
Nu blev plattsättaren klar med förrådet inklusive en klinkerslist. Jag hade först tänkt att ha vanliga trälister, men det blir inte helt fuktsäkert i tvättstugans yttervägg. Därför kör vi lister av samma sort som klinkersgolvet och det blev väldigt snyggt.

Logga in
Skapa konto
I toaletten sitter nu backskivorna på plats.

Logga in
Skapa konto
Mycket hann vi med idag, och vid femtiden är tvättstugans golv halvt lagt.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Som ni märker blev den 20 november en väldigt produktiv dag med många hantverkare på liten yta.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Toaletten är på slutfasen och tvättstugan likaså. Ses i nästa inlägg!
Mest lästa artiklarna
Tjänster
Populärt i forumet
-
Källaren från 1969 blir som ny: maskinrum muras
Socialt & Projekt -
Bygge av husvagnsgarage (Attefall)
Socialt & Projekt -
Bara bilder, inga ord. Använd PM om ni har frågor till den som lade upp bilden.
Socialt & Projekt -
Villa Ferlaux - utbygge och stor renovering av villa i Kristianstad
Socialt & Projekt -
Mellan och i projekt behövs träning, endast bilder inga ord!
Socialt & Projekt