Elmont vilket är det nya systemet? A1A, A1B osv?

Det är några år sedan och det var bara en gång så jag har släppt det till evig vila och återgått till det gamla A1A osv. Det är ett system som kan (skulle kunna) användas av alla yrkesgruper, det bygger på att man med hjälp av beteckningen kan härleda tex elledningar, vvs rör osv. Jag tror att det var nått liknande det här.
http://www.malmo.se/download/18.33aee30d103b8f1591680005262/14364_markanvisningar.pdf

Såg ju lätt ut! Tur att jag slapp lära mig det...

Mikael_L
Ang de enkelisolerade enledarna EK, FK, MK och RK så förekommer det benämningar som jag tror kan vara lite av hittepå.

Det jag själv brukar säga/skriva är:
EK = enkelkardelig
FK = fåkardelig
MK = mångkardelig
RK = rik-kardelig

Men jag tror inte att benämningarna är direkt etablerade i standarder eller så, utan har mest blivit något i denna stilen som minnesregler för de som jobbar med kablarna.

Mikael_L skrev:
Ang de enkelisolerade enledarna EK, FK, MK och RK så förekommer det benämningar som jag tror kan vara lite av hittepå.

Det jag själv brukar säga/skriva är:
EK = enkelkardelig
FK = fåkardelig
MK = mångkardelig
RK = rik-kardelig

Men jag tror inte att benämningarna är direkt etablerade i standarder eller så, utan har mest blivit något i denna stilen som minnesregler för de som jobbar med kablarna.
I uppräkningen enligt den stilen saknas SK = finkardelig eller extra finkardelig.
Och kardel ersattes ganska långt tillbaks i tiden ofta med trådig när beteckningarna användes i mer formella sammanhang.

En vanlig variant var:
EK = entrådig
FK = fåtrådig
MK = mångtrådig
RK = extra mångtrådig eller riktrådig
SK = fintrådig eller extra fintrådig

En mer nutida typ:
EK = entrådig
FK = fåtrådig
MK = mångtrådig klass xx
RK = mångtrådig klass yy
SK = mångtrådig klass zz

Och där är då klass xx, yy, zz mer korrekt definierade vad det avser.
Som nämnts tidigare hör ju inte heller K till detta utan representerar isoleringen.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vad är MK för klass? Är det ett Svenskt påhitt för den finns inte i det nya systemet?

Det är vanligtvis klass 4, men MK är i stort sett ersatt av RK även om den finns att få i några areor upp mot 16mm2. Och hela denna beteckningstypen är ju ett svenskt påhitt och lätt förändrad med tiden. Länge sen den egentligen ska ses som utgående och föråldrad, men det invanda lever ju ofta kvar lång tid.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Härom dagen hittade jag en rulle EKR i en stuga. Vad är det för kabel? Är det vad som snarare än EKRK borde kallas kulo? Rullen har gissningsvis legat i stugan sedan 1967 då den byggdes.

Som du ser på beteckningen är skillnaden sista K dvs det yttre PVC-höljet på den nutida "kulon". Och det är som du säger den sista typen som borde kallas kulo, med falsat plåthölje men med modern isolering och utfyllnad i kabeln.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
qrz skrev:
Vad står egentlige EK för, Elkablel?

Vad betyder då följande förkortningar och stämmer det jag skriver?

EKK
EKRK: EKK + alumninumband
EKLK: EKK + aluminiumband och flertrådig bileddare i kontakt med bandet
EKPK: EKK + stålbandsarmering

Förmodar även att priserna och tåligheten är i den ordningen jag har skrivit...
http://www.kjell.com/se/fraga-kjell...ik/starkstrom/elen-i-hemmet#kabelbeteckningar

Scrolla nedåt en bit. I kapitlet 18.8 finns en tabell som redogör för vad de olika bokstäverna står för. EK betyder alltså inte enkardeelig egentligen, E står för entrådig koppar och K för PVC.

Hur är det med flertrådig installationskabel, typ EKLK eller EQLQ.
Används det bara meden enkel ledare? Antar att det annars skulle ha ett annat namn m.a.o?
Är dock stor skillnad på att koppla enkel och flertrådig i dosor och uttag m.m.

Mikael_L
Men fintrådig finns ej i samma benämningssysten, alltså RQLQ finns ej.
EKLK, EQLQ, EXLQ - finns
FKLK, FQLQ FXLQ - finns (Fast jag tror att vad det gäller FKLK kanske det mer typ 'fanns', och snart samma med EKLK)

Sen skärmad fintrådig anslutningskabel så finns det ingen "vitkabel), utan det blir t.ex. ÖLFLEX eller Novoflex.
Det finns antagligen annat också att välja på, men av ganska naturliga skäl så vet jag inte om så många alternativ till sådana här rätt ovanliga fåglar.

Utan krav på aluminiummanteln så ökar utbudet.
Först
EKK, EQQ, EXQ - finns
FKK, FQQ, FXQ - finns
RKK, RQQ, RXQ - finns
Där de två första raderna är kabel för fasta installationer, och sista raden fintrådig kabel som används som anslutningskabel.
Och istället för RKK, RQQ, RXQ så kan även gummikabel H07RN-F (RDOE) och H05RN-F (RDO) användas, ibland likvärdigt, ibland lite hellre och ibland lite sämre.
Även här går det att hitta mer exotiska kabeltyper, med PUR-mantel och allt möjligt.

• Gilla
HardWork och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Glöm inte att de enkeltrådiga (E) är styvare och blir därför snyggare och mer lättarbetade vid utanpåliggande kabelförläggning än de fåtrådiga typerna (F).
Det är endast inne i kopplingsdosan och uttaget som det blir något lite enklare att arbeta med dem.

edit:
hehe
Jag ser i mitt svar från 2008, post #2 i tråden, att jag har lärt mig lite mer under dessa drygt 10 åren sedan dess. :)

Rikard Ågren Rikard Ågren skrev:
Är det ingen som säger "kulo" längre? :)
"Kulon" är borta och skall inte användas då den saknar biledare och höljet kan bli strömförande.
Försvann i slutet av 80-talet om jag inte mins fel. EKLK MED biledare är väl den som fått ersätta "Kulon".

Satt en massa Kulo i mitt gamla hus som fick rivas ut i samband med första renoveringen.
Kulon var bra att arbeta med då det fanns tänger och klammer anpassade som gjorde det lätt att få snygga böjar och uppfästning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.