17 320 läst · 41 svar
17k läst
41 svar
K-special - om linoljefärg och gamla fönster
Var det lika långa borst på dem från början?
Är borsten nedsliten eller har det tappats hår? Vår mest slitna pensel, en Anza elite rund spetsig 25 mm har inte kortats mer än kanske 10mm. Då har den målat 53 fönsterbågar två dörrar och mängder med lister. Vi har inga planer på att pensionera den ännu om jag säger så..
Det verkar märkligt att den skulle slitas så fort, är det verkligen en bra pensel?
Är borsten nedsliten eller har det tappats hår? Vår mest slitna pensel, en Anza elite rund spetsig 25 mm har inte kortats mer än kanske 10mm. Då har den målat 53 fönsterbågar två dörrar och mängder med lister. Vi har inga planer på att pensionera den ännu om jag säger så..
Det verkar märkligt att den skulle slitas så fort, är det verkligen en bra pensel?
Tja, jag vet ju inte riktigt om borsten var exakt lika långa. Som du tycker jag det verkar orimligt att slita så mycket. Vi köpte den nya penseln i tron att den var identisk med den gamla. Kanske det inte är några kvalitetspenslar då men de är bra att måla med i alla fall.
Bryter in i penseldiskussionen med det som var min ursprungliga undran. Ja, Allbäcks färg är betydligt oljigare än Ottossons. Om det är bättre eller sämre låter jag vara osagt, men jag konstaterar att efter tre strykningar med en gul färg från Allbäcks så ser ytan fortfarande bara laserad ut. Alltså kanske jag stryker ut den för tunnt?oceanis skrev:
Något som irriterar mig med denna färg är att även efter en veckas torkning är ytan så fet så att det är svårt att sandpappra mellan strykningarna.
Ska bli intressant att se hur de båda färgerna beter sig i längre tidsperspektiv, men för att göra en riktig test måste man börja med trärena ytor och jobba med samma kulör i samma väderstreck, vilket jag inte gör.
Intressant att du också upplever Ahlbäcks färg som sämre och mindre täckande. Jag har personligen varit övertygad om att kvalitén på deras färg har blivit sämre med åren men samtidigt ibland tvivlat och trott att jag kanske mest inbillat mig det.Sommartorparn skrev:Bryter in i penseldiskussionen med det som var min ursprungliga undran. Ja, Allbäcks färg är betydligt oljigare än Ottossons. Om det är bättre eller sämre låter jag vara osagt, men jag konstaterar att efter tre strykningar med en gul färg från Allbäcks så ser ytan fortfarande bara laserad ut. Alltså kanske jag stryker ut den för tunnt?
Något som irriterar mig med denna färg är att även efter en veckas torkning är ytan så fet så att det är svårt att sandpappra mellan strykningarna.
Ska bli intressant att se hur de båda färgerna beter sig i längre tidsperspektiv, men för att göra en riktig test måste man börja med trärena ytor och jobba med samma kulör i samma väderstreck, vilket jag inte gör.
Vi målade köks väggarna med Allbäcks linoljeemulsion Linus och jag gillade den inte alls! Hopplös att få ett jämnt resultat med och då fösökte jag ändå göra enligt instruktion och hade även kontakt med Allbäcks. Har tidigare kört med Gysinge och Ottossons.
Oljigare och mindre täckande, ja. Om den är sämre, vet jag inte. Om man har ett uttorkat, starkt sugande underlag kan jag tänka mig att det är bra med en oljigare färg. Förr, när målarna blandade färgen själv kunde de anpassa receptet efter underlaget, nu måste tyvärr samma färg passa till alla underlag. Då kan det vara bra att det finns olika tillverkare att välja mellan. Själv tycker jag Ottossons innehåller för mycket pigment. När målningen vittrat och man tvättar snickerierna blir det tyvärr rinnmärken av pigment på fasaden nedanför. Inte kul med röda rinnmärken på vitkalkad vägg. Jag hoppas nu att Allbäcks oljigare färg är bättre på att binda pigmentet.....oceanis skrev:
Jag kan hålla med Sommartorparn om att Ottossons innehåller (för?) mycket pigment. Det vi har erfarit är att färgen kritar väldigt snabbt i söderlägen, typ bara något år efter målning. Vi har inte målat med annat än Ottossons men den borde kanske hålla oljan lite längre? Kanske vi skulle prova Allbäcks... hur är den i det avseendet?
Fast mycket pigment är ju inte bara nackdelar, det innebär att färgen täcker väldigt bra. I övrigt är vi väldigt nöjda med Ottossons, perfekt inomhus och även utomhus i inte så utsatta lägen.
Fast mycket pigment är ju inte bara nackdelar, det innebär att färgen täcker väldigt bra. I övrigt är vi väldigt nöjda med Ottossons, perfekt inomhus och även utomhus i inte så utsatta lägen.
Min erfarenhet inte så så bra av Ahlbäcks färg och den kritar också men det är ju så otroligt lätt att åtgärda. Om ni stryker bågarna efter ett par år med en omgång ren linolja så får ni tillbaka samma fina yta som nymålat och det håller bågen fin länge.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Sanningens minut angående mitt första måleri med Allbäcks färger. Såhär ser de båda gula dörrar ut som jag målade i somras. Inte kul! OK, det var en väldigt regnig höst. OK, gul är en svår färg. Det röda, som jag målade samtidigt med Ottosons färg har inga iögonenfallande mögelangrepp. Jag har en tredje dörr målad i gult sedan tidigare med Ottossons färg. Den brukar få lite svarta prickar varje vinter som går att tvätta bort, dock ej i närheten av den mängd mögel som finns på de nymålade dörrarna......
Kanske jag gör ytterligare försök med Allbäcks färger, eller så tar jag det säkra före det osäkra och fortsätter med Ottossons ....
Kanske jag gör ytterligare försök med Allbäcks färger, eller så tar jag det säkra före det osäkra och fortsätter med Ottossons ....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Slipad altan - räcker såpa som behandling?
Altan & Uteplats -
Nibe F110 - Frånluft genom yttervägg
Vatten & Avlopp -
Falsad Z-Panel - hjälp med att få bättre ventilation bakom panelen.
Fasad -
Rör genom betongplatta - måla tätskikt!?
Badrum -
Bästa kombo FTX-ventilation, luft-vattenvärmepump och golvvärme?
Värme allmänt