Fairlane
R RoAd skrev:
Detta nya stöd ska också baseras sig på historisk förbrukning. Så om du pratar om ett nybygge så kommer du inte få något bidrag alls.
Eftersom det nya stödet ska bygga på förbrukning under november-december 2022, så borde rimligtvis @Tinototem få del av stödet för de månaderna.
 
  • Gilla
  • Älska
tergo och 1 till
  • Laddar…
Ska det? Att det ska bygga på elpriset under den perioden är kommunicerat, men ska det verkligen bygga på den förbrukningen?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Har man elbil och kör två-tre mil eller mer så kan man flytta rätt stor last till natten. Jag har dessutom flyttat en del av uppvärmningen samt varmvattenproduktion till natten och har 50% av förbrukningen under de sju billigaste timmarna.

Jag laddar dessutom för 3kr/kWh på stan (och får då gratis parkering på köpet). Om jag inte laddat gratis på affären när jag handlar förstås. Elpriset är inte ett problem när man har elbil.
Kör man 2-3 mil är det ju lågt. (Antar att du menar per dag?)
Vi pratar ju i så fall om ca 40 kWh i veckan.
Kan man trolla bort dem på natten mer eller mindre gratis är det ju toppen.

I ett hus har du troligen i snitt 300kwh till i veckan året runt. Rätt mycket av dem vill man nog slippa flytta på billiga timmar.

Vi skulle ha svårt att kunna vinna på timpris som barnfamilj även med en elbil. Då har vi även tekniken och kunskapen om att kunna flytta mycket av värmen och varmvatten produktion till billig tid och undvika dyra timmar.
Men just med mat-tvätt-disk mm kommer fortfarande ske mellan kl 16-20.

Det fina hade ju varit att haft elbilen som buffert och köra kåken på bilens batteri när man kommit hem. Då kan man snacka om att flytta laster
 
P paralun skrev:
Här är hela presentationen från gårdagens pressträff om det kan bringa klarhet.
[länk]
Nej, tyvärr gör den ju inte det.

Det finns saker som definitivt är fel i den presentationen. Och en väldigt viktig formulering som jag förutsätter att är fel.

Man kan undra om den är korrekturläst innan den presenterades.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, tyvärr gör den ju inte det.

Det finns saker som definitivt är fel i den presentationen. Och en väldigt viktig formulering som jag förutsätter att är fel.

Man kan undra om den är korrekturläst innan den presenterades.
Vilken del är fel menar du?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det beror på var du bor!
Bor du i SE1 eller SE2 har du inte betalt ett endaste dugg i flaskhalsavgifter, utan dessa består av den volym el som passerar genom ett snitt multiplicerat med elprisskillnaden som uppstår ifall kapaciteten inte är tillräcklig, och den betalas alltså av elkonsumenterna i området som fick högre pris.

Så när SE1 och SE2 får elprisstöd, från flaskhalsintäkterna, så är det pengar som konsumenter i SE3 och SE4 har betalat in, som nu transfereras till konsumenter i norr.

Alla dessa elprisstöd tas ifrån de flaskhalsintäkter som kommit in. Egentligen ska de användas till att förstärka elnäten och produktion, för att på sikt bygga bort flaskhalsar.
Men nu har beloppen blivit för stora, det går inte att använda alla medel inom rimlig tid (det är långa projekt att bygga nya stamlinjer).
Men vad beror det då på att priserna i norr rusat i höjden som det gjort? Jag ifrågasatte själv modellen att det bara var SE 3 och 4 som skulle får stöd men flera medlemmar här hävdade att det var osannolikt att priset i SE1 och 2 skulle stiga kraftigt och att det skulle fortsätta vara de stora skillnader vi sett tidigare. Jag bemötte det med att de senaste åren visat att man ska förvänta sig det oväntade. Men vad är det de facto som gör att priserna i SE 1 och 2 blivit nästan som i SE 3 och 4? Det är väl inte bara Putins krig som är orsaken?
 
  • Gilla
Jättefranskan
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Vilken del är fel menar du?
Rubriken på slide 6.
”Regler för användning av intäkter från överbelastning för att finansiera nödåtgärder för hushållen”
Det har inte varit någon överbelastning.



Den här texten förutsätter jag att saknar ett ord.

”Genomsnittligt spotpris minus 75 öre utgör” grund för ”ersättning per kWh för förbrukning under nov och dec”

Kursivt är det jag gissar att saknas.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Kör man 2-3 mil är det ju lågt. (Antar att du menar per dag?)
Vi pratar ju i så fall om ca 40 kWh i veckan.
Kan man trolla bort dem på natten mer eller mindre gratis är det ju toppen.

I ett hus har du troligen i snitt 300kwh till i veckan året runt. Rätt mycket av dem vill man nog slippa flytta på billiga timmar.

Vi skulle ha svårt att kunna vinna på timpris som barnfamilj även med en elbil. Då har vi även tekniken och kunskapen om att kunna flytta mycket av värmen och varmvatten produktion till billig tid och undvika dyra timmar.
Men just med mat-tvätt-disk mm kommer fortfarande ske mellan kl 16-20.

Det fina hade ju varit att haft elbilen som buffert och köra kåken på bilens batteri när man kommit hem. Då kan man snacka om att flytta laster
Jag har numera runt 1000kWh som basförbrukning, inklusive elbil(ar). Den/de står för ca 250kWh per månad. En bil laddas varje natt med runt 7-8kWh, ytterligare två (varav en mopedbil) laddas till och från, de laddas ofta på en pendelparkering gratis också.

Inkousive elbilarna så har jag mer än 50% av förbrukningen i september och oktober under natten (23-06). Det enda övriga som kör specifikt på natten under dessa två månader är kompressorn för varmvattnet.
 
M Myckling skrev:
Men vad beror det då på att priserna i norr rusat i höjden som det gjort? Jag ifrågasatte själv modellen att det bara var SE 3 och 4 som skulle får stöd men flera medlemmar här hävdade att det var osannolikt att priset i SE1 och 2 skulle stiga kraftigt och att det skulle fortsätta vara de stora skillnader vi sett tidigare. Jag bemötte det med att de senaste åren visat att man ska förvänta sig det oväntade. Men vad är det de facto som gör att priserna i SE 1 och 2 blivit nästan som i SE 3 och 4? Det är väl inte bara Putins krig som är orsaken?
Eftersom modellen var retroaktiv så kunde den ju inte innehålla SE1/2 då de inte hade särskilt höga priser förra vintern. Den stora skillnaden är att Norge invigt ytterligare kablar för export och att Finland inte importerar el från Ryssland.
 
Inte för att klaga men stödet slår fortfarande lite skevt.

Betalar de ut mellanskillnaden från 75öre upp till månadspriset nov och dec baserat på 2021 års motsvarande månaders förbrukning.

Då kommer stödet enbart i december bli ca 4100kr.
Merkostnader på 1,8 kr á 2260 kWh förbrukning dec 2021

Båda elfakturorna för dec 2022 blev 2931kr för 2240 kWh.

Dvs ersättning mer än vad all el kostat och en fördel för de som inte sänkte förbrukningen vintern 2021
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Inte för att klaga men stödet slår fortfarande lite skevt.

Betalar de ut mellanskillnaden från 75öre upp till månadspriset nov och dec baserat på 2021 års motsvarande månaders förbrukning.

Då kommer stödet enbart i december bli ca 4100kr.
Merkostnader på 1,8 kr á 2260 kWh förbrukning dec 2021

Båda elfakturorna för dec 2022 blev 2931kr för 2240 kWh.

Dvs ersättning mer än vad all el kostat och en fördel för de som inte sänkte förbrukningen vintern 2021
Det går tyvärr inte att göra det rättvist. Det skulle kräva att man kollar vad varje enskild faktura och hur varje hushåll har förändrat sitt beteende utifrån förutsättningarna. Det går nog inte göra så mycket bättre än så här med rimliga medel tyvärr.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Men vad beror det då på att priserna i norr rusat i höjden som det gjort? Jag ifrågasatte själv modellen att det bara var SE 3 och 4 som skulle får stöd men flera medlemmar här hävdade att det var osannolikt att priset i SE1 och 2 skulle stiga kraftigt och att det skulle fortsätta vara de stora skillnader vi sett tidigare. Jag bemötte det med att de senaste åren visat att man ska förvänta sig det oväntade. Men vad är det de facto som gör att priserna i SE 1 och 2 blivit nästan som i SE 3 och 4? Det är väl inte bara Putins krig som är orsaken?
Nej det mesta är helt självförvållat av Sverige samt viktigast Tyskland genom att lägga ner kärnreaktorer och istället som Tyskland att bli beroende av Putins fossilgas. Lägger man sedan till Danmarks oförmåga med planerbar elproduktion så blir det så här, en stor elbrist med höga volatila priser. (tjötat nog om detta i annan tråd)
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Myckling skrev:
Men vad beror det då på att priserna i norr rusat i höjden som det gjort? Jag ifrågasatte själv modellen att det bara var SE 3 och 4 som skulle får stöd men flera medlemmar här hävdade att det var osannolikt att priset i SE1 och 2 skulle stiga kraftigt och att det skulle fortsätta vara de stora skillnader vi sett tidigare. Jag bemötte det med att de senaste åren visat att man ska förvänta sig det oväntade. Men vad är det de facto som gör att priserna i SE 1 och 2 blivit nästan som i SE 3 och 4? Det är väl inte bara Putins krig som är orsaken?
Det beror på lite olika saker.
En stor anledning är att Norge har börjat importera mycket mer från Sverige.
Dels för att spara vatten i sina magasin, dels genom att vara rent transitland för el vidare till Storbritannien.
Även Finland har ökat importen, då de inte fått någon rysk el på över ett halvår nu.
Så när Finland och Norge lägger höga budpriser på el, så smittar priset av sig även till Se2 och SE1.


edit:
Oj, jag såg nu att samma svar redan givits, sorry. ;)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det beror på lite olika saker.
En stor anledning är att Norge har börjat importera mycket mer från Sverige.
Dels för att spara vatten i sina magasin, dels genom att vara rent transitland för el vidare till Storbritannien.
Även Finland har ökat importen, då de inte fått någon rysk el på över ett halvår nu.
Så när Finland och Norge lägger höga budpriser på el, så smittar priset av sig även till Se2 och SE1.


edit:
Oj, jag såg nu att samma svar redan givits, sorry. ;)
Aha, så flaskhalsarna finns bara i nord-sydlig riktning, inte i öst-västlig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.