Stickan56
Detta är inte några skattepengar som staten betalar ut i stöd.
Det är flaskhalsintäkter som uppkommer som en följd av elhandel mellan elområden med olika elpriser och som landar hos SVK.

Stickan
 
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Bananskalare Bananskalare skrev:
Och du har inte gjort det! Nu vet vi det också!
Nej det har jag varit tydlig med i rätt många elpristrådar redan. Kanske har jag tagit andra bra ekonomiska beslut i mina dagar, vem vet, men jag har inget behov av att kleta det i ansiktet på folk i ett forum på internet.
 
  • Gilla
Hullefar och 7 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Stickan56 Stickan56 skrev:
Detta är inte några skattepengar som staten betalar ut i stöd.
Det är flaskhalsintäkter som uppkommer som en följd av elhandel mellan elområden med olika elpriser och som landar hos SVK.

Stickan
Frågan är om dom pengarna räcker för en vettig kompensation nov-dec. Det kommer inte in så mycket nya pengar när elpriset är samma i hela landet. Sa regeringen nått om ifall det bara skall finnansieras från flaskhallspotten?
 
Magnus E K
Så de håller på och hittar på ett nytt stöd innan de ens lyckats betala ut det gamla? Eller är det gamla skrotat och kommer ersättas av detta?
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Detta är inte några skattepengar som staten betalar ut i stöd.
Det är flaskhalsintäkter som uppkommer som en följd av elhandel mellan elområden med olika elpriser och som landar hos SVK.

Stickan
Då kan det finnas en risk, att ersättningen ska beskattas. :p
Så är det med ersättningen som ska gå till företagen.
 
  • Haha
Stickan56
  • Laddar…
Stickan56
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Frågan är om dom pengarna räcker för en vettig kompensation nov-dec. Det kommer inte in så mycket nya pengar när elpriset är samma i hela landet. Sa regeringen nått om ifall det bara skall finnansieras från flaskhallspotten?
Det blev väl några miljarder över när man begränsade stödet till företag men den som lever får se.

Stickan
 
Stickan56
Magnus E K Magnus E K skrev:
Så de håller på och hittar på ett nytt stöd innan de ens lyckats betala ut det gamla? Eller är det gamla skrotat och kommer ersättas av detta?
Två skilda stöd under två skilda perioder.

Stickan
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Det är väl snarare exakt samma period, men man anpassar det för att elpriserna inte fördelade sig som förväntat.
 
Stickan56
D Daniel 109 skrev:
Det är väl snarare exakt samma period, men man anpassar det för att elpriserna inte fördelade sig som förväntat.
Nej, det är en ny period Nov-Dec 2022 som gäller hela Sverige.
Det första som gäller Sep 2021 - Sep 2022 och omfattar SE3 och SE4 påverkas ej.

Stickan
 
  • Gilla
Jättefranskan och 6 till
  • Laddar…
Nej, det är det inte. Det är fortfarande ett bidrag för den här vintern. Men eftersom norra Sverige drabbades hårdare än man räknade med när det tidigare stödet togs fram så gör man ett tillägg.
 
Hänger jag med nu? Blir det pengar i Februari eller ej?
Som Stickan sa och som jag inte visste om, så kommer man alltså lägga till Nov-Dec men de betalas i så fall ut senare än det första?
 
Stickan56
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Så verkar det vara ja, det nya stödet ger sannolikt mest till norr eftersom söder redan har det första stödet.
 
Stickan56
D Daniel 109 skrev:
Så verkar det vara ja, det nya stödet ger sannolikt mest till norr eftersom söder redan har det första stödet.
Nu sitter du bara och hittar på.

Stickan
 
  • Gilla
Hullefar och 8 till
  • Laddar…
Stickan56
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.