Karlia
6000 kr är mycket för en student och mycket för 25 kvadrat med kokvrå. Men såklart blir priset så när mängder av studenter söker små lägenheter.
 
yonna yonna skrev:
Skulle vara intressant att veta hur många husägare härinne i forumet som inte har/haft förmögna föräldrar. Jag tror faktiskt merparten av oss har klarat detta utan arv eller ekonomisk hjälp.
Jag tror att det i stor utsträckning är en generationsfråga huruvida man har fått ekonomisk hjälp eller inte. Ju äldre man är, desto större är sannolikheten för att ens föräldrar var så fattiga att de inte kunde hjälpa till. Däremot tror jag att många som är yngre än, säg 40, har haft föräldrar som kunnat spara eller som har tjänat på husförsäljningar eller liknande och därför har kunnat hjälpa till ekonomiskt på något sätt. Jag tror fortfarande att det är ovanligt att man får en hel bostadsrätt, men hjälp med att klara av topplånet misstänker jag blir vanligare och vanligare.
 
yonna yonna skrev:
Skulle vara intressant att veta hur många husägare härinne i forumet som inte har/haft förmögna föräldrar. Jag tror faktiskt merparten av oss har klarat detta utan arv eller ekonomisk hjälp.

Mina barnbarn får fixa sina boenden själva. Än så länge skattefinansieras skolgång och vidare studier - vilket inte är självklart i de flesta andra länder.
Jag behövde inte hjälp. En etta kunde man ju betala av på 1 år med CSN i början av 00-talet... Och investera studielånet på börsen nästa 4 år.
 
BirgitS
yonna yonna skrev:
Skulle vara intressant att veta hur många husägare härinne i forumet som inte har/haft förmögna föräldrar. Jag tror faktiskt merparten av oss har klarat detta utan arv eller ekonomisk hjälp.
Det är ju skillnad på priset för en bostad förr och nu. Kring 1980 kostade en 2:a i en närförort till Stockholm ungefär en årslön men nu räcker en årslön snarare bara till kontantinsatsen för samma lägenhet.
 
  • Gilla
A.Skåne och 5 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
1000 kronor per månad i 15 år med 10000 i kontantinsats ger lite mer än ett körkort. 340 000 kronor.
Fem år till ger 540 000 kronor.
[länk]

Att börja vuxenlivet utan något sparkapital ger ju sämre ingång och förutsättningar oavsett om man behöver studera i en stad eller köpa sig en gård på landet.
Om en ska vara lite krass, hur stor andel av svenska barn har föräldrar som sparar 1 000 kr i månaden åt dem, kontra hur stor andel av svenska barn som har föräldrar med skulder hos Kronofogden :thinking:?
För egen del, som arbetarklass med flera barn (dock utan kronofogdeskulder), är det inte realistiskt att ge varje barn en dryg halvmiljon till studenten. Det lär inte hända. Men å andra sidan kommer den ekonomiska hjälp de faktiskt får, vara till nytta, även om det inte är sexsiffrigt.
För den som tänker placera sitt barn i en köpebostad i en storstad räcker dock inte ens den där halva miljonen långt.
 
  • Gilla
A.Skåne
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Sen om barnen istället väljer att köpa ett torp i Småland och bli självförsörjande, eller en hyreslägenhet i Flen spelar mindre roll.
Man hoppas ju att ungen iaf inte behöver köpa en hyresrätt i Flen, om ungen vill hyra, eller äga där i framtiden har jag självklart inte en aning om.
 
Unikt namn
F fribygg skrev:
Man hoppas ju att ungen iaf inte behöver köpa en hyresrätt i Flen, om ungen vill hyra, eller äga där i framtiden har jag självklart inte en aning om.
Man vet aldrig hur hyresmarknaden kan utvecklas i Flen...
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Som väl är väljer vuxna barn själva vad de ska göra, och hur de vill bo. Men jag tänker inte slänga mina barn under bussen, förlåt skicka in dem på en dysfunktionell storstads-bostadsmarknad med en fet slant och ett "lycka till". Risken finns förstås att någon av mina barn lyssnar till den förföriska flöjt som Råttfångaren från Stockholm spelar på, och vill flytta dit som revolt mot sina landsbygdsboende föräldrar, absolut. Men står jag där och hejar på? Nej. Bära flyttkartonger till den där 1:an i fjärde hand kan jag väl göra, men det får räcka. Jag kanske tom lyckas vara tyst och inte påpeka att månadshyran på lägenheten motsvarar BNP för ett mindre afrikanskt land.

Jag tycker nästan lite synd om de ungdomar som är uppvuxna i en storstad och bara har denna bostadscirkus vart de än ser. Som väl är gäller det inte alla ungdomar i hela Sverige.
Sammanfattningen är att det handlar om att erbjuda sina barn valmöjligheter som man kanske inte hade själv.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Man vet aldrig hur hyresmarknaden kan utvecklas i Flen...

Sammanfattningen är att det handlar om att erbjuda sina barn valmöjligheter som man kanske inte hade själv.
Eller att målet kan vara att ge åtminstånde liknande möjligheter som man hade själv?
 
  • Gilla
K@tten
  • Laddar…
Hur funkar det när barnet blir 18? Flyttas pengarna bara över till barnet så han får tillgång till dessa.

Vissa barn kanske inte alls är mogna för att få 500 000 på kontot när de är 18..
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Hur funkar det när barnet blir 18? Flyttas pengarna bara över till barnet så han får tillgång till dessa.

Vissa barn kanske inte alls är mogna för att få 500 000 på kontot när de är 18..
Sparar du i barnens namn skulle jag säga tidigare än så. Så fort barnen får en digital inloggning typ BankID kan de själva börja handla för dem. Det som händer vid 18 är att du som vårdnadshavare inte längre har någon insyn vad de gör med pengarna.
 
Min förhoppning är att ungarna flyttar till ett land som är skönt att leva i.
En bra utbildning vald efter barnens talanger är en bra grund att stå på världen över. För övrigt får de bo hemma tills de blir tunnhåriga, vi har väldigt kul tillsammans och jag ser med fasa på när det blir tomt i deras rum och vid middagsbordet.
Det finns alternativ till boenden också, man måste inte bo i traditionell människobur i en stad där hjärtattack är lika vanligt som förkylning. Jag tror på landsbygden eller utomlands. Ska man bo där det snöar så måste man få använda den fullt ut till det roliga det erbjuder, annars är det bättre att bosätta sig söder ut tycker jag.
 
N NoOne2k skrev:
Sparar du i barnens namn skulle jag säga tidigare än så. Så fort barnen får en digital inloggning typ BankID kan de själva börja handla för dem. Det som händer vid 18 är att du som vårdnadshavare inte längre har någon insyn vad de gör med pengarna.
Om jag är vårdnadshavare kan man då flytta pengarna så han inte kommer åt dom?
Vet att det låter idiotiskt men det kan ju vara så att de har en diagnos som gör att de inte riktigt har koll på vad de gör med pengarna..
 
Jag sparar åt barnen i eget namn. Jag vågar inget annat.

Om jag skulle spara i barnens namn och de då också tar över kontot när de är på väg in i vuxenlivet får jag också leva med valen de gör. Inget fel i det om ni gör det men låt då inte pengarna förstöra er relation.

Är planen viktig för pengarna var de ska in i systemet, styr då själva är mitt förslag.
 
  • Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
F fribygg skrev:
Eller att målet kan vara att ge åtminstånde liknande möjligheter som man hade själv?
Jag har möjligheten att ge mina barn en ekonomiskt enklare start på livet än vad jag fick, så därför kommer jag göra det.

Med alla saker som är svåra i livet ska mina barn känna att bostaden inte behöver vara det svåraste, eller det är mitt mål i alla fall.
Vi får väl se hur resan dit går.:)

Men jag är övertygad om att de flesta gör så bra de kan, och vad de tror är blir bäst.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Vi sparade pengar i morfars namn, hon fick dem på 18-årsdagen men fick inte bestämma över dem. När hon ville köpa lägenhet i våras fick de användas.

Som ung hade jag kompis som fick pengar då en av hennes föräldrar avlidit, de försvann snabbt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.