K Doobiedoo skrev:
Varför är det ett behov att köpa sin egen bostad när man är 18 år? Och varför måste denna bostaden ligga i Stockholms innerstad? Framtida barn kan väl spara ihop till insatsen själv, och under den tiden hyra sin bostad. Det tror jag är ett bättre sätt att lära sig klara sig själv ekonomiskt, än att få allt serverat.
Om 20 år när pågen ska flytta ut så finns det inga hyresrätter, då bor vi i en liten by långt från sthlm. Att spara ihop en 3-400 tusen kan vara tufft för tonåringar.

Sen resonerar jag som så, köp så snabbt som möjligt om det går. Jag kunde inte, men jag ger honom möljligheten.
Självklart får han inte en krona om han inte sköter sig fram tills 20 års ålder.
 
  • Gilla
A.Skåne
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Om jag är vårdnadshavare kan man då flytta pengarna så han inte kommer åt dom?
Vet att det låter idiotiskt men det kan ju vara så att de har en diagnos som gör att de inte riktigt har koll på vad de gör med pengarna..
Jag har själv funderat på den tanken. Vi sparar i barnens namn, men har haft lite tankar om vi skulle gjort annorlunda. Man får dock inte ta barnens pengar och föra över dem till ett konto som tillhör dig. Så då är frågan ska vi fortsätta som innan eller öppna ett nytt sparande i vårt namn där vi styr över när de får tillgång till pengarna?

Sparar man i sitt eget namn är det lämpligt att skriva ett testamente där det är tydligt vem som ska få pengarna om du skulle dö.
 
yonna yonna skrev:
Skulle vara intressant att veta hur många husägare härinne i forumet som inte har/haft förmögna föräldrar. Jag tror faktiskt merparten av oss har klarat detta utan arv eller ekonomisk hjälp.

Mina barnbarn får fixa sina boenden själva. Än så länge skattefinansieras skolgång och vidare studier - vilket inte är självklart i de flesta andra länder.
Växte upp i en fattig familj jämfört med andra.

Jag fick bara hjälp med att farsan skrev sig som medlånare, men inget ekonomiskt alls.

Kommer ge sonen en 2-400 tusen när han ska köpa hus om typ 20 år eller något. Om han sköter sig såklart. Annars köper jag något roligt.
 
Viktigast är att se till att barnet ställs i bostadskö så snart detta blir möjligt och håller fast vid sin köplats under livet. Förr eller senare kommer den där köplatsen att lösa ett problem!
 
  • Gilla
ByggareNic och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.