wiad skrev:
Efter att drivmotorn på min Tianchen S510 gått sönder två ggr på 3 veckor så impulsköpte jag en sådan här igår. Första intrycket är gott måste jag säga, kvalitetstillbehör som följer med och roboten känns genomtänkt.

Först hade jag problem att ansluta min befintliga slinga till laddstationen, den påstod att det var kabelbrott. Till slut fick jag gräva upp några av mina skarvar och göra om dem, uppenbarligen är Meec mer känslig än vad TC var för detta - men jag fick det att funka (f.ö. så skickar Meec med samma sorts silikonfyllda skarvdon som Gardena/HQ - bra grejer). Då kom nästa bakslag, när jag skulle testa själva klipparen - den är helt död, jag kan inte få liv i den. Det ser ut som att 'power'-knappen ska lysa röd när den är igång, stämmer det? Någon som har några tips? Annars får jag se vad jula-supporten säger.
Jag öppnade maskinen och petade lite på stiften som strömbrytaren var ansluten till och då kom den igång! Känns inte helt stabilt, men i övrigt så kändes det positivt att öppna upp klipparen - alla ingående delar känns mer gedigna än på min TC S510.

Nu är den ute och klipper, första intrycket är att jag tycker drivmotorerna är rätt surriga och högljudda men inget jag inte kan leva med. Sedan känns den inte så smidig när den stöter på hinder på väg hem på linan, den stannar helt enkelt. Min S510 försökte göra en sväng runt hindret om den stötte på något på linan, vilket funkade bra. Eftersom Meec är något bredare än S510 så har jag ett par kurvor jag måste justera linan på för att förhindra stopp (alla klippare borde ha konfigurerbart om den ska gå mitt på linan eller något förskjutet, skulle underlätta byte av klippare enormt då man slipper dra om linan - tror att det finns någon klippare som har denna funktion).

Kan som sidenote nämna att julasupporten bestämt hävdade att det inte går att använda annan begränsningslina än den som följer med Meec-klipparen, då kommer det inte att fungera. Koppar som koppar försökte jag argumentera, men icke! Där dök mitt förtroende för supporten.
 
Fick klipparen i måndags, då hade verkstan bytt ut batteriet, bytt klipptallriken och bytt bägge framhjul.
I går började displayen ge sig för andra gången!!!! Åkte till Jula och förklarade min irritation på detta måndagsexemplar.
Utan snack fick jag en ny maskin. Går inte att säga något negativt julas goodwill.!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon som vet hur man kommer in i servicemenyn ?
 
Exxi skrev:
Någon som vet hur man kommer in i servicemenyn ?
Finns det en sådan? Det vore helt klart intressant att veta, och vad man kan göra där.

En annan fråga i samma härad: är det någon som fått sin Meec mjukvaru-uppdaterad hos Jula? Enligt en supportkille jag pratade med så kan man lämna in klipparen till Jula för uppdatering av mjukvara, men han kunde inte svara på vilken som var den senaste eller vad det var för förändringar, så det lät lite svävande minst sagt. Min firmware heter 2014 någonting och det låter ju inte så nytt, någon som har nyare och/eller vet mer om detta?
 
Kan också tipsa om att det finns knivar på tradera, bara att söka på "robotgräsklippare" best själv 0.6mm men den var lite tjockare än dom som följde med från början, så 0.45mm är nog närmare originalet, 0.6mm passade dock utan problem.
 
Intrycket efter två veckors drift är faktiskt riktigt bra. Den är väldigt känslig för placering av laddstationen, eftersom den ska backa in så är det viktigt att det är plant och tillräcklig raksträcka framför stationen. Efter lite justeringar fram och tillbaka så lyckas den nu docka på första försöket nästan varje gång...

98% av de stopp jag har haft har varit på linan på väg hem. Eftersom jag utgick från en befintlig lina från min förra robot, som var något mindre bred, så har jag fått justera på några ställen. Annars har den varit väldigt driftsäker.

Jag hade dock uppskattat en regnsensor, man får se till att rengöra knivarna rätt ofta när den varit ute i blötan för annars så fastnar knivarna pga blött gräs som kilar fast sig mellan kniven och tallriken.

Återkommer om tre år med att uttala mig om den är prisvärd...
 
  • Gilla
Exxi
  • Laddar…
peternicklas
CandyManX skrev:
Hej Meec ägare, tänkte tipsa om prisskillnader på knivarna....
Dyr 189Kr [länk]
Bättre 99Kr [länk]
Mycket bättre 89Kr (9knivar) [länk]

Vilka jäkla priser.... Bra avanser...
Kvalitet som följer priset? Man ska nog inte bara köpa de billigaste utan att kolla vad man köper. Inte trevligt att få en massa avbrutna knivrester i gräsmattan.
 
Nu har inte jag provat några andra knivar än dom som följde med, men när det är dax så köper jag lågbudget knivar, jag är övertygad att det är samma grejor....
 
micked99 skrev:
Det enda som går att göra för att dämpa pipet är att öppna den o sätta en tejp bit över summern, fick göra det på mina gamla klippare, i min meec har summern gått sönder o låter nästan ingenting längre, vilket jag inte ledsen för :)
Någon som lyckats med detta? Jag har tejpat för och även bänt upp summern och tagit bort metallskivan inuti, utan någon effekt (vad jag kan höra) på pipandet vid start och stopp. Däremot piper den inte längre när man använder knappsatsen, vilket får mig att misstänka att det är en annan beeper/summer som skränar vid just stopp/start - men jag har inte hittat något.
 
Vänd upp och ner på klipparen, när den ligger på rygg ser du ett hål ca 0.5cm i diameter nere till vänster.
Det är summer för start och fel, jag tryckte in silikon där, inte helt tyst men mycket tystare.
 
Raccoon skrev:
Vänd upp och ner på klipparen, när den ligger på rygg ser du ett hål ca 0.5cm i diameter nere till vänster.
Det är summer för start och fel, jag tryckte in silikon där, inte helt tyst men mycket tystare.
tack, ska testa!
 
Raccoon skrev:
Vänd upp och ner på klipparen, när den ligger på rygg ser du ett hål ca 0.5cm i diameter nere till vänster.
Det är summer för start och fel, jag tryckte in silikon där, inte helt tyst men mycket tystare.
Äntligen! Tejpade för högtalaren och nu är ljudnivån helt acceptabel.
 
wiad skrev:
En annan fråga i samma härad: är det någon som fått sin Meec mjukvaru-uppdaterad hos Jula? Enligt en supportkille jag pratade med så kan man lämna in klipparen till Jula för uppdatering av mjukvara, men han kunde inte svara på vilken som var den senaste eller vad det var för förändringar, så det lät lite svävande minst sagt. Min firmware heter 2014 någonting och det låter ju inte så nytt, någon som har nyare och/eller vet mer om detta?
Hade min på service och hämtade den idag, de hade uppdaterat mjukvaran och det är V1.03_2004 (140504 JL) på den nu, vet inte vad det var innan om det ens är någon skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.