Håller med

P
Sjutton vad alla skriker farligt farligt. Ja nu vet alla det. Det räckte efter ett tag.
Varför var det ingen som försökte berätta om ett sätt som hade hjälpt TS istället att "stå och skrika"

Och alla som stod och "skrek".. vi kanske skulle titta i "byggblunder" tråden om ni finns där......

PS.. Jo jag tycker också att lösningen var lite väl "vågad"

Men jag tror inte ens att det fungerar.
Jordfelsbrytaren bryter strömmen, men den stannar knappast skivan.
Frågan är om skivan hinner bromsas ner innan det har gått hål på röret.

• Gilla
janwide
  • Laddar…
Hmm, en del har försökt hjälpa till med men svårt när nån bestämt sig för en sak.
Det man gör är att man bilar och skär försiktigt och i värsta fall använder handkraft med slägga och huggmejsel när man är nära.

Det som skett är att en del har försökt belysa riskerna med ett sådant förfarande.

Sen så tror jag inte att TS hade en JFB på allt, är nämligen inget kul alls att stå med en vinkelslip som varvar ner i kolmörker och det var lite därför som jag undrade om det var en portabel JFB.

Jag lovar att jag skriker lika högt om nån använder en del snickerimaskiner utan några skydd, det är nämligen samma sak där för man leker verkligen med döden där om man går från säkerheten, tro mig.

/Kent

Redigerat:
Aha, det är så man gör. Gneta på med huggmejsel är nog modellen.

Har också med min lilla bilmaskin tänkt mig ett rör som går i plattan strax under där jag joxar, jag vet ju riktningen och ungefär var det ligger, så kan man slå bort ett högre parti som ligger strax intill en grop där man inte ser röret. Då är det grönt att slå bort det högre partiet och så håller man på.

Med riktningen på röret i medvetandet kan man också från den lilla "gropen" i betongen göra en ränna parallellt med röret utan att riskera en punktering. Det är då lättare att slå bort material som ligger lite högre med horisontella lätta slag och kanske blotta röret eller gå vidare på djupet.

Jag körde inte bilningen med min tokkoppling då jag tyckte jag kunde klara det på detta sätt.

Däremot när jag sågade i betongen skulle jag tro att det hade funkat med JFB:aren. Jag tänkte hela tiden på att matningen i det kritiska området skulle vara så låg att märket inte skulle kunna bli så djupt när JFB slog ifrån. Alltså väldigt låg bearbetningshastighet och att jag skulle höja vinkelslipen direkt som JFB slog ifrån.

Jag körde också vinkelslipen på 115V från en fulltransformator för att få lite extra låg fart på klingan.

Men som sagt gör inte som jag. Dels är jag tokig och dels tyvärr lite tekniska kunskaper om elektronik och el och sämre bevarelsedrift än de flesta.

En förädisk kombination.

När jag nu glad i hågen hade kommit förbi det "farliga stället" banka jag på med bilmaskinen för att få bort material och avsluta för dan med ett färdigt dike. Såg nåt vitt som fläkte upp sig i betongen. Visst, där låg ett rör där det inte borde. Man har gjort en omväg istället för att gå rakt på som på ritningen för huset.

Nu hade jag tur att ha väldigt trubbig mejsel så det blev inte hål på kopparröret dessbättre men lite buckligt möjligen. Ska kolla idag.

Stället med rören ligger aningen högt så 75mm rörets översida går precis i golvnivå. Det blir också fall åt fel håll lite grann. Men nu ser jag båda rören så det är lättare att bila upp och trycka ner rören ett par cm om det skulle behövas.

Ska provhälla när jag får bort locket på Purusbrunnen, (sitter som berget) och se om det slukar vattnet ändå. Det ska ju också flytspacklas upp fall så röret kommer att försvinna under spacklet.

Hur viktigt är det för plattan att få armeringsjärnen ersatta. Det blev ju lite kapat för att få bort den gamla golvbrunnen. Jag tror också att en påle tittar fram lite vid golvbrunnen jag bilat bort. En rund stålpinne c:a 20mm sticker fram i betongen.

Men antar att det är tillräckligt med pålar och gott om armering i plattan så den klarar sig.

Du kan ju skära/bila ner lite vid sidorna och lägga i armeringsjärn där så är det problemet löst.

/Kent

Det var inte farligt med rören. Bra med trubbig mejsel i detta fall.

Provhällde badkarsbrunnen med hink så fort jag hann och den slukade allt utan problem fast det var ett par cm uppförbacke. Verkar vara OK så långt.

Krokar i lite armeringsjärn i uppstickande rester varav några kapats så slipper jag bila. Rätt tröttsamt.

Diamantklingan är rätt effektiv annars och ger snygga snitt men kräver dammsug. Har en grovsugsburk som sotarna har och den sätter igen sig snabbt och filtret måste skakas. Fantastiskt fint stendamm. Tur man inte jobbar yrkesmässigt men då har man väl andningsmask. Nu kör jag med såna enkla filter men mest åker dammet in i dammsugarn faktiskt. Jag hade tejpat vinkelslipen i dammsugslådan och den skötte sig själv och gick sakta framt eller man fick putta på den lite.

När jag bilade i rännan la jag en transparent plast såna man har till rutor i kapell. Med bilmejseln genom plastfolien kunde jag se vad jag gjorde men ändå suga dammet. När man ska fördjupa en ränna har man bra "sugkanal" med dammsugen under plasten försvinner det mest dammet in i sugen.

Det där med farligt farligt är helt rätt och jag var givetvis extra fokuserad den lilla stund jag höll på och jag uppmanar ingen till efterföljd. Jag är ju dessutom tokig så att alla vet vad galet det var.

När jag tänker efter så är det väl som att köra bil. Gör jag nåt annat brister uppmärksamheten och på några tiondels sekunder är olyckan skedd i den hårda trafik vi har. När man började med maskindrivna fordon måste enl. lagen en man gå före med en röd varningsflagga. Man visste ju inte vad som skulle hända då det var okända maskiner.

På E20 mellan Göteborg och Mariestad ser man hela tiden hetsiga omkörningar trots att man vet att det är förbjudet och dokumenterat livsfarligt. Ett par döda per år och ett antal allvarligt skadade. Ändå kör hälften för fort inte minst yrkestrafiken som borde veta vad som gäller.

Hej!

Det du gjorde är olagligt och livsfarligt! Du får inte ens bytta kontakt på vinkelslipen då du bevisligen saknar relevant kompetens och den riskmedvetenhet som krävs. Vad hade hänt om det börjat spruta vatten i rummet med all dina kopplingar på golvet? Att jobba med ström går inte jämföra med bilkörning på något sätt.

//Calle

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Patrick E skrev:
Flödet kan ju aldrig bli större än i det trängsta röret. Har du 40 mm från badkaret till golvbrunnen så kan det aldrig bli större flöde i 50 mm röret.
Men... i ett trångt 50 rör är det större risk att det bekar igen och blir stopp. Hår och skit är lurigt. plattan var 200mm tjock så varför kör man då inte 75-rör om det går?

Jag hade ju gjort rännan först för att se om det går att få ner 75-rör innan jag köpt på mig delar...

Ni får ursäkta men jag begriper inte att folk svarar på vilka rör som bör användas då TS gör nått vanvettigt för att "hitta" rören...

Ring elsäkerhetsverket och fråga vad dom säger om metoden

Fruppe skrev:
Ni får ursäkta men jag begriper inte att folk svarar på vilka rör som bör användas då TS gör nått vanvettigt för att "hitta" rören...

Ring elsäkerhetsverket och fråga vad dom säger om metoden
Men snälla du,, har du sett hur mycket skit folk hittar på här inne? Det är ingen som verkar bry sig om lagboken..

P
Vi andra tittar på datumet och tänker att detta har vi diskuterat klart

• Gilla
magnu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.