6 876 läst · 43 svar
7k läst
43 svar
Jordfelsbrytare för att indikera rören i plattan
Det har aldrig slaget dig att ett betonggolv kan vara ledande, du vet armering mm. En yrkesman skulle bilat och sett sig för noga, troligtvis lossnar betong från röret innan man gör hål på det. Så är man uppmärksam och tar det lite lugnt är risken rätt stor att du hinner se röret.
Nog svårt att ta det lugnt om man har 230 V i höljet på maskinen.
Nåja, vill folk prompt ta livet av sig så är det en sak, det riktigt trista är dock att fler kan fastna i fällan om JFB'n inte skulle lösa. Sätt i alla fall en lapp på dörren så inte eventuell familj och/eller ambulanspersonal far illa.
Och nej, det är inte frågan _om_ ifall att nån skadas utan bara en fråga om _när_ och det är liksom en rätt stor skillnad mellan de två sätten att se på det.
Om det är en portabel JFB så är de kända för att inte vara helt pålitliga.
/Kent som undrar om TS spelar rysk roulette med?
Nåja, vill folk prompt ta livet av sig så är det en sak, det riktigt trista är dock att fler kan fastna i fällan om JFB'n inte skulle lösa. Sätt i alla fall en lapp på dörren så inte eventuell familj och/eller ambulanspersonal far illa.
Och nej, det är inte frågan _om_ ifall att nån skadas utan bara en fråga om _när_ och det är liksom en rätt stor skillnad mellan de två sätten att se på det.
Om det är en portabel JFB så är de kända för att inte vara helt pålitliga.
/Kent som undrar om TS spelar rysk roulette med?
Redigerat:
vojma skrev:
Tvärt om det skulle vara roligt om Timmel eller Ernst visade detta i direktsändning på bästa sändningstid.
Är det första April eller är du verkligen dum på riktigt?
Inte konstigt att olyckansfalls försäkringarna är dyra...
DETTA ÄR TOTAL FÖRBJUDET EFTERSOM DET ÄR FÖRENAT MED LIVSFARA!!!!!!
Det är väll för fan bara såga och bila och sen ringa rörmokarn om det får hål..
Inte konstigt att olyckansfalls försäkringarna är dyra...
DETTA ÄR TOTAL FÖRBJUDET EFTERSOM DET ÄR FÖRENAT MED LIVSFARA!!!!!!
Det är väll för fan bara såga och bila och sen ringa rörmokarn om det får hål..
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 913 inlägg
För den som vill veta precis hur farligt 30mA kan vara om man har otur så ger t ex beskrivning och diagram på s 11-12 i http://www.beama.org.uk/download.cfm/docid/60FB5433-87E0-4244-B06CD4EC79EC737E en ledning.
Man kan av det utläsa att just 30mA 0.3s ligger precis på gränsen. Det finns inga stora säkerhetsmarginaler till när det kan vara farligt. Eftersom man inte ville ha för mycket tjuvutlösningar på den tiden det begav sig, så lade man sig i "fel" ända av diagrammet sett ur ett rent personsäkerhetsperspektiv.
Man kan av det utläsa att just 30mA 0.3s ligger precis på gränsen. Det finns inga stora säkerhetsmarginaler till när det kan vara farligt. Eftersom man inte ville ha för mycket tjuvutlösningar på den tiden det begav sig, så lade man sig i "fel" ända av diagrammet sett ur ett rent personsäkerhetsperspektiv.
30 mA är på gränsen, känns oftast rätt rejält med och jag skulle inte vilja ha en sådan smäll i ett våtrum.
Det som TS nog inte riktigt förstått är att en JFB är som en airbag, dvs den som eventuellt skyddar om något händer men hur många vill lita enbart på den?
Sen så vad tusan händer om nån annan tar i den vinkelslipen eller bilhammaren? Det finns en åtalspunkt som heter "Framkallande av fara" och att medvetet låta fas gå i en maskins hölje lär minst hamna på den nivån, dör någon så lär det bli en annan åtalspunkt dvs dråp eller mord, lite beroende på hur åklagaren väljer att rubricera det som och vad FU ger.
Att sen inte självmord är förbjudet är en annan sak men även jag vore tacksam om denna vansinniga tråd försvinner nånstans i cyberrymden.
Kort sagt, går nåt fel så är det en dödsfälla för en själv och dessvärre för andra med.
/Kent
Det som TS nog inte riktigt förstått är att en JFB är som en airbag, dvs den som eventuellt skyddar om något händer men hur många vill lita enbart på den?
Sen så vad tusan händer om nån annan tar i den vinkelslipen eller bilhammaren? Det finns en åtalspunkt som heter "Framkallande av fara" och att medvetet låta fas gå i en maskins hölje lär minst hamna på den nivån, dör någon så lär det bli en annan åtalspunkt dvs dråp eller mord, lite beroende på hur åklagaren väljer att rubricera det som och vad FU ger.
Att sen inte självmord är förbjudet är en annan sak men även jag vore tacksam om denna vansinniga tråd försvinner nånstans i cyberrymden.
Kort sagt, går nåt fel så är det en dödsfälla för en själv och dessvärre för andra med.
/Kent
Nu var det ju inte direkt meningen att jag skulle lösa ut jordfelsbrytaren med ström genom min kropp. Det var för att indikera de korsande rören.
Med vinkelslipen i en transparent plastlåda med endast den isolerade delen utstickande genom ett hål i lådan kände jag mig ganska trygg. Lådan uppånedvänd har jag satt en dammsugare för att slippa damm i rummet. Funkar bra faktiskt då dammet inte är kul att få i rummet.
Personsäkerheten är tredubbel kan man säga.
1. Minst en meter till närmaste jordpunkt.
2. Jag håller i en isolerad del av vinkelslipen.
3. Jordfelsbrytare löser ut vilket testats ett tjugotal gånger under dagen.
Dessutom är fasen inte den som utgör maskinens matning utan den går i separat ledare via en 25W glödlampa som blinkar till när maskinen nuddar i vattenledningen.
Jag tackar för att ni är så mån om min säkerhet.
Med vinkelslipen i en transparent plastlåda med endast den isolerade delen utstickande genom ett hål i lådan kände jag mig ganska trygg. Lådan uppånedvänd har jag satt en dammsugare för att slippa damm i rummet. Funkar bra faktiskt då dammet inte är kul att få i rummet.
Personsäkerheten är tredubbel kan man säga.
1. Minst en meter till närmaste jordpunkt.
2. Jag håller i en isolerad del av vinkelslipen.
3. Jordfelsbrytare löser ut vilket testats ett tjugotal gånger under dagen.
Dessutom är fasen inte den som utgör maskinens matning utan den går i separat ledare via en 25W glödlampa som blinkar till när maskinen nuddar i vattenledningen.
Jag tackar för att ni är så mån om min säkerhet.
Ursäkta men de punkterna kan du kasta.
Den dagen du fått en smäll så skall jag lyssna på dig, hade du fått det så hade du inte ens kommit på detta.
1. Avståndet till närmaste jordpunkt kan du strunta i då du skär i armerad betong, rubbet är jord där.
2. Jo, jag har förstått att det är avsikten, och om du skulle slinta eller få ett kast? Nåt säger mig att inte kapskivan är i den transparenta lådan.
3. Grattis, en JFB bör bytas ut med jämna mellanrum, hoppas det är en bra sådan du har. Och förresten, vet du vid vilken tid och styrka den löser ut? Skulle det gå lite längre tid så kan du åka in på akuten direkt om du får det genom kroppen.
Kort sagt sluta lek och komma på idiotlösningar och gör som proffs gör, dvs bila och skär försiktigt. Vad tusan skulle sen hända om du kommer mot ett rör med el i och på en annan fas jo, du har en hyfsad smäll på 400V
/Kent och ja, en del bryr sig om dig och andra. I alla fall vill jag inte att mitt ex skall ha mer att göra på akuten.
Den dagen du fått en smäll så skall jag lyssna på dig, hade du fått det så hade du inte ens kommit på detta.
1. Avståndet till närmaste jordpunkt kan du strunta i då du skär i armerad betong, rubbet är jord där.
2. Jo, jag har förstått att det är avsikten, och om du skulle slinta eller få ett kast? Nåt säger mig att inte kapskivan är i den transparenta lådan.
3. Grattis, en JFB bör bytas ut med jämna mellanrum, hoppas det är en bra sådan du har. Och förresten, vet du vid vilken tid och styrka den löser ut? Skulle det gå lite längre tid så kan du åka in på akuten direkt om du får det genom kroppen.
Kort sagt sluta lek och komma på idiotlösningar och gör som proffs gör, dvs bila och skär försiktigt. Vad tusan skulle sen hända om du kommer mot ett rör med el i och på en annan fas jo, du har en hyfsad smäll på 400V
/Kent och ja, en del bryr sig om dig och andra. I alla fall vill jag inte att mitt ex skall ha mer att göra på akuten.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 303 inlägg
Vadå trefaldig. Telefonen ringer, du svarar går och pratar någonannanstans. Någon din fru, eller barn flyttar av någon anledning maskinen, vidrör jordat, "begriper inte" att man måste hålla maskinen precis just så som du. Jordfelsbrytare slits av att lösa ut, just den 20e gången för dig var sista gången den jfbn tänkte fungera.
Och kom inte och säg att den händelse kedjan händer bara en gång på miljonen. Ja det har du rätt i men jag kan föreslå mer än en miljon andra hypotetiska händelsekedjor, var och en lika osannolik. Men det är just osannolika händelsekedjor som orsakar olyckor. Och har man då med full medvetenhet satt säkerhetssystem ur spel (isolerad kåpa) så är det osannolika plötsligt ganska sannolikt,
Fullkomligt vansinnigt.
Och kom inte och säg att den händelse kedjan händer bara en gång på miljonen. Ja det har du rätt i men jag kan föreslå mer än en miljon andra hypotetiska händelsekedjor, var och en lika osannolik. Men det är just osannolika händelsekedjor som orsakar olyckor. Och har man då med full medvetenhet satt säkerhetssystem ur spel (isolerad kåpa) så är det osannolika plötsligt ganska sannolikt,
Fullkomligt vansinnigt.
Herregud. Inser du inte att det du gör är fullkomligt galet? Handlar inte om en dålig ide som inte kan annat än att skita sig, vi talar om ren livsfara. Inga paragrafer, lagar eller dyligt, ren och skär fara. Snälla ge upp och använd idéen om 9v batteriet istället!
Snälla?
Snälla?
Ok. Du är klar. Kan någon admin stämpla en stor röd text över denna tråd? GÖR EJ DETTA!